To nasz drugi i ostatni raport na temat długoterminowej Toyoty bZ4X i zgodnie z obietnicą przeprowadzamy testy zasięgu. To nie jest test grupy modelowej; Sprawdź, jak daleko dotrze po pełnym naładowaniu.
Nie będziemy się tu za bardzo powtarzać; Jeśli chcesz zobaczyć całe tło, możesz przeczytać nasz pierwszy raport. Jednak podsumowując naprawdę szybko, deklarowany zasięg w porównaniu z realistycznym zasięgiem był problemem dla bZ4X od jego międzynarodowej premiery w 2022 roku.
Zasięg samochodów był znacznie niższy niż oficjalny wynik testu WLTP, który dla naszego modelu testowego bZ4X Pure wynosił 516 km, przy czym Toyota zasadniczo stwierdziła, że jest to zbyt konserwatywny ze względów bezpieczeństwa i uwzględniła dużą tolerancję na klimatyzację i niewielkie dodatkowe wyposażenie samochodu. Dolny koniec.
Toyota zaktualizowała samochód pod koniec 2023 roku, aby był nieco mniej pesymistyczny. Nasz samochód ma ten nowy program, ale nadal maksymalny oferowany zasięg wynosi nieco ponad 300 km i ogromny skok, gdy klimatyzacja jest wyłączona: 80–100 km przy 100% sprawności.
Stwierdziliśmy, że jest to mylące, zwłaszcza po przejechaniu siostrzanego samochodu, Subaru Solterra, który w chwili premiery mediów pokazał 430 km, z niewielką zmianą klimatyzacji. Był to model z dwoma silnikami i napędem na wszystkie koła (jedyna Solterra dostępna dla Nowej Zelandii); nasz bZ4X Jest to wersja Pure FWD, która powinna być nieco wydajniejsza.
Jazda drogą stanową nr 1 nie jest interesująca. Interesująca będzie ta część na końcu.
Pomyśleliśmy, że najlepszym sposobem na dotarcie do sedna problemu jest naładowanie go, przejechanie 300 km i ponowne naładowanie, aby zobaczyć, co zrobi i (co ważniejsze), co pozostanie w rezerwie, gdy wskaże zero.
W bardzo jasny i bardzo wczesny poranek w dzień powszedni naładowaliśmy samochód do 100% w centrum Auckland i udaliśmy się do Taupo, mając po drodze kilka zakrętów, gdzie podłączyliśmy hiperładowarkę i dokonaliśmy obliczeń.
Jazda po otwartej drodze jest trudna dla pojazdów elektrycznych; Jazda po autostradzie z prędkością 110 km/h i 80-100 km/h po wielu krętych górzystych terenach.
To jest ten moment, w którym zatrzymujemy się i rozmawiamy o czymś innym, bo jazda drogą krajową nr 1 nie jest zbyt ciekawa. Interesująca będzie ta część na końcu.
Ale to była naprawdę okazja, aby ugruntować nasze przemyślenia na temat bZ4X jako prawdziwego samochodu. Oprócz trochę gorączkowej jazdy po mieście, byliśmy pod wielkim wrażeniem użyteczności Toyoty na co dzień. Sposób prowadzenia i ogólne prowadzenie są rzeczywiście całkiem atrakcyjne, a poza tym jest to w miarę praktyczny rodzinny SUV. Nie jest tak przestronny jak RAV4, ale nie jest daleko. Uważamy, że jest to wygodniejsze dla pasażerów podczas podróży.
Przyjmujemy punkt widzenia Toyoty i chcemy, aby nowi klienci pojazdów elektrycznych czuli się w pełni komfortowo korzystając z ich oferty.
Kabina wygląda dziwnie, ale jest naprawdę dobrze przemyślana. Podoba nam się również to, że główna tablica przyrządów jest skierowana do przodu, powyżej linii wzroku kierownicy, u podstawy przedniej szyby. Chociaż uważamy, że model Solterra ze specyfikacją Kiwi jest nieco lepszy, a jego spłaszczona u dołu (i spłaszczona u dołu) kierownica zapewnia naprawdę niezakłócony widok na ekran.
Podczas naszej podróży odkryliśmy również drobną usterkę w układzie kabiny. Chociaż wydaje się, że wokół jest mnóstwo przyjaznych powierzchni, w rzeczywistości jest bardzo mało łatwo dostępnego miejsca do przechowywania drobnych przedmiotów. Jest tu stylowy zamykany pojemnik na Twój telefon (z bezprzewodowym ładowaniem), uchwyty na kubki i schowek w konsoli środkowej, ale naprawdę dużo grzebaliśmy, żeby odłożyć rzeczy osobiste. No cóż, w każdym razie paczki lodów.
Ale wracam do pracy. Idąc dalej, dotarliśmy do Taupo na bardzo blisko 300 km, przy średnim zużyciu 19 kWh/100 km. Bardzo wysokie, ale należy pamiętać, że jazda po otwartej drodze jest bardzo trudna dla pojazdów elektrycznych; Podczas tej podróży mówimy o autostradzie jadącej z prędkością 110 km/h i 80-100 km/h na dużym, pagórkowatym terenie. Więc to nie jest złe.
bZ4X ma pojemność akumulatora 71,4 kWh, z czego można wykorzystać 64 kWh. To nieco poniżej średniej w klasie, ale nawet przy 19 kWh zasięg przy dużej prędkości wynosi do 340 kilometrów. Przy włączonej klimatyzacji. Więc to ślady.
W każdym razie podłączyliśmy samochód do zasilania dokładnie na poziomie 10 procent, a osiągnięcie 100 procent zajęło godzinę i 22 minuty, korzystając z maksymalnej szybkości ładowania bZ4X wynoszącej 150 kilowatów i zmian wprowadzonych według Toyoty, aby umożliwić ładowanie szybciej niż 80,-100 procent.
Jeśli te 10 procent jest realne, teoretycznie naładowanie akumulatora do 100 procent powinno zająć 58 kWh. Faktycznie zajęło to 54 kWh. Obecnie jesteśmy wręcz przytłoczeni liczbami.
W praktyce oznacza to jednak, że poziom naładowania baterii wynosi około 6%, nawet gdy odczyt zasięgu wynosi zero. Jeśli więc jesteś na tyle głupi, aby dotrzeć do tego punktu, jadąc delikatnie w trybie Eco i przy wyłączonej klimatyzacji, dotarcie do miejsca ładowania zajmie Ci kolejne 30–40 kilometrów, a może i więcej.
Nie oznacza to, że go polecamy. Podtrzymujemy jednak stanowisko Toyoty, że nowi klienci pojazdów elektrycznych mogą czuć się całkowicie komfortowo w zakresie oferowanego przez nich asortymentu. Odkryliśmy, że odczyty były dość dynamiczne podczas naszej podróży, stale dostosowując się do warunków podczas jazdy. Jeśli potraktujesz odczyty jak ewangelię i będziesz się kierować tymi informacjami, naprawdę możesz zaufać bZ4X jako pojazdowi elektrycznemu. Zaufanie, Toyota; Wydaje się słuszne.
Jednak nadal nie mamy pewności co do odczytów zasięgu w mieście. Jeśli w trasie bez problemu przejedzie 300km, to w jeździe miejskiej z pewnością przejedzie ponad 400km.
Być może zastanawiasz się, dlaczego nie przeprowadziliśmy podobnego testu w jeździe miejskiej. Słuszna uwaga, ale nasz wczesny samochód miał kilka problemów, a jednym z nich było bardzo kapryśne złącze w porcie ładowania, które regularnie odrzucało wtyczki AC i DC. Dlatego trochę się z tym zmagaliśmy i ładowaliśmy w miarę działania technologii, zamiast próbować naciągać sprawy.
Chętnie poprowadzimy samochód ze specyfikacją Kiwi, gdy będzie dostępny, aby zobaczyć, jak będzie wyglądał ostateczny, bardziej dopracowany pakiet. W naszej książce bZ4X jest z pewnością jednym z najatrakcyjniejszych pojazdów BEV głównego nurtu na rynku. Przeanalizowaliśmy różne opinie.
Toyota BZ4X czysta
bateria: Bateria 71 kWh z pojedynczym silnikiem elektrycznym
moc: 150 kW/266 Nm
Wektor ruchu: Automat jednobiegowy, napęd na przednie koła
0-100 km/h: 7,5 sekundy
zakresy: 516 km (WLTP), maksymalna moc ładowania 150 kW
cena: 72 990 dolarów