Air New Zealand staje w obliczu kolejnych wybojów w miarę rozprzestrzeniania się szczepu Delta. Zdjęcie/Mark Mitchell.
Air New Zealand zgłosił stratę przed innymi ważnymi pozycjami i podatkami w wysokości 440 milionów dolarów za rok kończący się 30 czerwca – pierwszy pełny 12-miesięczny okres operacyjny z ograniczeniami dotyczącymi podróży międzynarodowych związanych z Covid-19.
Korzystając z tej samej miary, firma odnotowała stratę w wysokości 87 mln USD w roku podatkowym 2020.
Strata ustawowa przed opodatkowaniem, która obejmuje 29 milionów dolarów zysku z innych znaczących pozycji, wyniosła 411 milionów dolarów w porównaniu ze stratą 628 milionów dolarów w zeszłym roku.
Tegoroczny wynik był zgodny z oczekiwaniami analityków i zgodny z wytycznymi rynkowymi podanymi przez przewoźnika.
W tym okresie zeszłego roku podatkowego linia lotnicza skorzystała z około 450 milionów dolarów pomocy rządowej, w tym programów dopłat do ładunków lotniczych, a także z większej liczby dotacji i inicjatyw, które nie zostaną powtórzone w takim samym stopniu w roku podatkowym 2022.
Przychody z wysyłek wzrosły o 71% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Oczekuje się, że niedawne ogólnokrajowe zamknięcie kraju miało negatywny wpływ na finansowe wyniki operacyjne po silnym ożywieniu w kraju w ciągu ostatnich 15 miesięcy. Ta część firmy powróciła do ponad 90 procent poziomów sprzed Covid, ale została w dużej mierze zamknięta na poziomie alarmowym 4, a tylko niezbędni pracownicy mogą podróżować kilkoma lotami dziennie.
Płynność linii lotniczej na dzień 24 sierpnia 2021 r. wyniosła 1,3 miliarda dolarów, w tym 183 miliony dolarów w gotówce i 1,15 miliarda dolarów w niewykorzystanych środkach z rządowej linii kredytowej.
>
Mówi, że dywidendy pozostają niespłacone, a planowane podwyższenie kapitału jest odroczone do pierwszego kwartału 2022 roku.
Przewodnicząca Therese Walsh powiedziała, że wynik finansowy za 2021 r. odzwierciedla rzeczywistość roku, w którym linia lotnicza nie była w stanie obsługiwać dwóch trzecich swojej sieci pasażerskiej.
„W bardzo ograniczonym środowisku Air New Zealand utrzymała dyscyplinę kosztową, kładąc nacisk na dostawę par excellence w obszarach będących pod jej kontrolą. Powrót silnej działalności krajowej i wzrost usług przewozowych, które obsługują nasze kluczowe rynki eksportowe, przypominają kluczowa rola linii lotniczej w infrastrukturze Nowej Zelandii”.
Dyrektor generalny Greg Foran powiedział, że rok podatkowy 2021 był rokiem, w którym linie lotnicze odegrały rolę w walce z samolotami, utrzymywały codzienne loty i podjęły znaczące kroki w celu realizacji zaktualizowanej strategii, Kia Mau.
„Nasi pracownicy rozwinęli nowe możliwości i pomysłowość i szybko się dostosowali, gdy zmieniły się warunki. Chociaż powrót lotów długodystansowych wydaje się być trochę odległy, zmiany wprowadzone przez zespół w tym roku będą nam dobrze służyć, gdy wrócą”.
W zeszłym roku linia lotnicza spadła do 454 milionów dolarów, po raz pierwszy od 2002 roku.
Dzisiaj, ze względu na niepewność związaną z obecnym zamknięciem kraju, trwającymi ograniczeniami dotyczącymi podróży międzynarodowych i niepewnością dotyczącą poziomu popytu po zniesieniu tych ograniczeń, linia lotnicza poinformowała, że zawiesiła swoje prognozy dotyczące zarobków na 2022 r.
Rząd jest właścicielem 52 procent linii lotniczych, a 13 sierpnia sekretarz skarbu Grant Robertson powiedział firmie, że obecne otoczenie nie jest wystarczająco pewne i stabilne, aby umożliwić Crown z góry zdecydowane zobowiązanie do wsparcia planowanego obecnie podwyższenia kapitału.
W tym kontekście linia lotnicza w porozumieniu z Crown zdecydowała o przesunięciu planowanego podwyższenia kapitału z 30 września br. do pierwszego dostępnego okna w pierwszym kwartale 2022 roku.
„Z zastrzeżeniem zadowolenia Rady Ministrów z warunków proponowanego podwyższenia kapitału dla linii lotniczej w odpowiednim czasie, Korona po raz kolejny potwierdziła, że będzie uczestniczyć w podwyższeniu kapitału poprzez zakup liczby nowych akcji niezbędnych do utrzymania większościowego pakietu akcji”. „
Po zakończeniu dokapitalizowania Air New Zealand spodziewa się spłacić wszystkie kwoty zaciągnięte w ramach instrumentu pożyczki rządowej.
Do czasu zakończenia podwyższenia kapitału linia lotnicza ma dostęp do wystarczającej płynności w ramach instrumentu, a pozostałe środki w wysokości 1,15 mld USD pozwalają na kontynuowanie działalności operacyjnej i inwestycyjnej. Air New Zealand wyciągnął 350 milionów dolarów z obiektu 25 sierpnia 2021 r. i spodziewa się kolejnych wypłat w nadchodzących miesiącach.
Operacyjne przepływy pieniężne linii lotniczej w roku podatkowym 2021 skorzystały z jednorazowego odroczenia w wysokości około 254 mln USD w podatku od świadczeń fringe (FBT) i płatnościach PAYE, których spłata rozpocznie się w roku kalendarzowym 2022.
Oczekuje się, że dodatkowe 60 mln USD od FBT i PAYE zostanie odroczone w pierwszym kwartale roku obrotowego 2022 i wypłacone przed 31 marca 2022 r.
Zarząd Air New Zealand nie spodziewa się, że będzie rozważał wypłatę dywidendy, zanim dochody linii lotniczej nie poprawią się i nie odniosą znacznych korzyści, a także w kontekście sprzyjającego otoczenia makroekonomicznego.
W zeszłym roku cena akcji Air NZ osiągnęła 1,96 USD i była najniższa na poziomie 1,30 USD. Wczoraj został zamknięty za 1,53 USD.
więcej obserwujących
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”