Badanie zlecone przez grupę ekologiczną Greenpeace pokazuje, że ponad jedna trzecia najbardziej ruchliwych lotów krótkodystansowych w Europie ma realną alternatywę dla kolei i znacznie mniej zanieczyszcza.
W środę grupa wezwała rządy europejskie do zwiększenia podróży kolejowych w celu zmniejszenia liczby zanieczyszczających samolotów przelatujących nad kontynentem. Badanie przeprowadzone przez OBC Transeuropa wykazało, że 34 procent ze 150 najbardziej ruchliwych podróży krótkodystansowych miało alternatywę dla podróży pociągiem trwającej mniej niż sześć godzin.
Badanie, opublikowane przed szczytem ONZ w sprawie zmian klimatu, który rozpoczął się w Glasgow w Szkocji w niedzielę, wskazał na niektóre szczególnie problematyczne trasy lotnicze, te z lotami, które według autorów mogą emitować więcej dwutlenku węgla niż pociągi.
W badaniu stwierdzono, że drogi, w tym Madryt, Barcelona, Frankfurt, Berlin, Bruksela i Amsterdam, można pokonać pociągiem w ciągu dwóch do czterech godzin.
Czytaj więcej:
* Francja jest bliska zakazu niektórych krótkich lotów krajowych, ale są skargi, które nie idą wystarczająco daleko
* Europejskie linie lotnicze planują wznowić loty, ale oczekiwania są ponure
* Podróż samolotem może odczuwać „wstyd lotu”. To martwi linie lotnicze!
„Europa może zastąpić prawie wszystkie z 250 lotów krótkodystansowych i zaoszczędzić około 23,4 mln ton dwutlenku węgla rocznie, takich jak roczna emisja dwutlenku węgla w Chorwacji” – powiedział Greenpeace.
Raport stwierdza, że pomogłoby, gdyby rządy UE zachęcały do większej liczby podróży pociągami, zwłaszcza pociągami nocnymi.
Linie lotnicze twierdzą, że niektóre krótkie podróże są konieczne, ponieważ są one niezbędnymi połączeniami w przypadku długich podróży.