SpaceX ostatnio wystrzeliwuje rakiety Falcon 9 grube i szybkie. Z 10 startami od początku grudnia, firma latała rakietami w tempie większym niż jedna misja tygodniowo. A kolejny start może nastąpić już dziś, tuż po południu (18:13 UTC), z Wystrzelenie satelity Starlink planowane z Florydy.
Zagubione w zamęcie aktywności to kilka całkiem znaczących kamieni milowych dla rakiety Falcon 9, która zadebiutowała nieco ponad dekadę temu.
Liczba uruchomień
Rakieta Falcon 9 została wystrzelona łącznie 139 razy. Spośród nich jedna misja nie powiodła się, wystrzelenie misji zaopatrzeniowej Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dla NASA w czerwcu 2015 roku. test we wrześniu 2016 r.
Od 2020 roku Falcon 9 jest najbardziej doświadczoną, aktywną rakietą w Stanach Zjednoczonych, kiedy to przewyższyła rakietę Atlas V pod względem całkowitych startów. Na całym świecie wciąż latające rosyjskie rakiety Sojuz i Proton mają większe doświadczenie niż flota Falcon 9. Sojuz oczywiście pozostaje król wszystkich rakiet. Ma ponad 1900 uruchomień w kilkunastu wariantach wzmacniacza z 1957 roku, z ponad 100 awariami.
Falcon 9 osiągnął znaczący kamień milowy w Stanach Zjednoczonych w styczniu, dorównując, a następnie przekraczając liczbę startów promów kosmicznych. W ciągu ponad trzech dekad służby, prom kosmiczny NASA wystartował 135 razy, ze 133 sukcesami. Aby spojrzeć na tempo lotu Falcona 9 z odpowiedniej perspektywy, przewyższa on większy wahadłowiec w lotach w około jednej trzeciej czasu.
Nie ma sposobu, aby wiedzieć, ile misji ostatecznie przeleci Falcon 9. Przy obecnym tempie rakieta może osiągnąć 500 lotów przed końcem tej dekady. Jednak SpaceX również aktywnie pracuje nad wykluczeniem własnego wzmacniacza z biznesu. Sukces projektu Starship firmy prawdopodobnie ostatecznie określi, jak długo Falcon 9 pozostanie wołem pociągowym.
Wydaje się prawdopodobne, że Falcon 9 będzie latał jeszcze przez długi czas. Dzieje się tak dlatego, że obecnie zapewnia astronautom amerykańskim jedyny sposób na dostanie się w kosmos. I podczas gdy pojazd kosmiczny NASA Orion i statek kosmiczny Boeing Starliner powinny pojawić się w sieci w ciągu najbliższych kilku lat, rakieta Falcon 9 i statek kosmiczny Crew Dragon najprawdopodobniej pozostaną ryzykiem i najniższym kosztem, środkiem najniższego wprowadzenia ludzi na orbitę. przynajmniej na następną dekadę.
Kolejne sukcesy
Mówiąc o bezpieczeństwie, w tym miejscu rakieta Falcon 9 ostatnio naprawdę błyszczała. Od czasu awarii Amos-6 podczas statycznego testu ogniowego SpaceX zakończyło rekordową serię 111 udanych misji Falcon 9 z rzędu. Prawdopodobnie będzie 112 po czwartku.
Istnieją tylko dwie inne rakiety z pasmem udanych lotów porównywalnych z Falconem 9. Jedną z nich jest wariant Sojuz-U rosyjskiej rakiety, która wystrzeliła 786 razy w latach 1973-2017. Druga to amerykańska rakieta Delta II, która niedawno na emeryturze (W końcu rakieta Atlas V może również przekroczyć 100 kolejnych sukcesów przed przejściem na emeryturę pod koniec tej dekady).
Według Wikipediiw długim okresie rakieta Sojuz-U miała serię 112 kolejnych udanych wystrzeleń między lipcem 1990 a majem 1996. Okres ten obejmuje jednak Kosmos 2243 wystrzelenie w kwietniu 1993. Misja ta powinna być bardziej poprawnie sklasyfikowana jako porażka. Według znanego naukowca kosmicznego Jonathana McDowellasystem sterowania rakiety zawiódł podczas końcowej fazy spalania Blok-I, a ładunek uległ samozniszczeniu.
Biorąc pod uwagę tę porażkę, Sojuz-U miał serię 100 udanych startów w latach 1983-1986. Jest to dokładnie taka sama liczba sukcesów rakiety Delta II, pierwotnie zaprojektowanej i zbudowanej przez McDonnell Douglas, a później pilotowanej przez Boeinga. i United Launch Alliance. W sumie rakieta Delta II została wystrzelona 155 razy, z dwoma niepowodzeniami. Jego ostatni lot, w 2018 roku, był setną udaną misją rakiety z rzędu.
Tak więc Falcon 9 przekroczył zarówno rakiety Sojuz-U, jak i Delta II w kolejnych sukcesach misji i najwyraźniej jego niskie koszty ubezpieczenia lotu odzwierciedlają to.
Co wydaje się niezwykłe w tym wszystkim, to fakt, że Falcon 9 zgromadził ten rekord bezpieczeństwa w tym samym czasie, w którym SpaceX eksperymentował i demonstrował ponowne użycie. W momencie awarii Amosa-6 w 2016 roku firma musiała jeszcze przelecieć pojedynczym pierwszym stopniem Falcon 9. Teraz zmusił niektóre ze swoich dopalaczy do 11 lotów, a SpaceX nigdy nie przegrał misji na ponownie wykorzystanym pierwszym etapie, mimo że założyciel Elon Musk i inni urzędnicy wyraźnie powiedzieli, że naciskają na technologię, aby znaleźć jej granice.
Wydaje się to być dość mocnym argumentem przemawiającym za bezpieczeństwem wielokrotnego użytku startu.