Termin ubój świń odnosi się do niczego niepodejrzewającej ofiary – „świni” – która zostaje oszukana przez oszustów w celu nadmuchania pieniędzy w zamian za obiecaną wysoką stopę zwrotu.
mówi Jeff Rosen, prokurator okręgowy w hrabstwie Santa Clara w Kalifornii, którego biuro prowadzi wieloagencyjną grupę zadaniową ds. przestępczości związanej z technologią.
Rosen mówi, że gdy przestępcy „utuczą” cyfrowe portfele swoich ofiar, kradną pieniądze.
Proste i niebezpieczne podejście
Ubój świń zwykle zaczyna się od prymitywnego podejścia, mówi Rosen CNN: Oszuści codziennie wysyłają miliony wiadomości spamowych do niechcianych ofiar za pośrednictwem wiadomości tekstowych i mediów społecznościowych, często z niewinną uwagą typu: „Hej, jak się masz?”.
Oszust działający pod fałszywą tożsamością buduje relację z ofiarą, czasami na okres zaledwie kilku tygodni, zanim zasugeruje ofierze „zainwestowanie” w kryptowalutę.
Jedna technika polega na zapewnieniu ofiary, że oszust osiągnął znaczne zyski w kryptowalucie i przekonaniu ofiary, że nie powinna przegapić korzyści płynących z inwestycji w kryptowalutę.
Osoby, które dały się nabrać na oszustwo, są nakłaniane do wysyłania coraz większej ilości pieniędzy, a nawet otrzymują fikcyjne zestawienia finansowe, które sprawiają wrażenie, że ich inwestycja przyniosła ogromny zwrot.
W tym momencie pojawia się „tuczenie świni” — mówi Rosen. W końcu „wpadasz w lekką paranoję. Próbujesz skontaktować się z osobą, która skontaktowała się z Tobą online i poprosić o zwrot pieniędzy. [But] Ta osoba cię oszukała”.
Uważaj na święta
Okres świąteczny to szczególnie dochodowy czas dla oszustów, mówi Rosen, ponieważ często polują na ludzi, którzy mogą czuć się samotni.
I chociaż początkowe podejście jest nieskomplikowane, Rosen mówi, że rzeczywiste oszustwa, które badał jego zespół – które zazwyczaj działają za granicą, w tym w Kambodży i Chinach – obejmują bardzo wyrafinowane metody.
„Zostali przeszkoleni przez psychologów, aby próbowali znaleźć najlepszy sposób manipulowania ludźmi” – mówi. „Masz do czynienia z ludźmi, którzy będą używać różnych technik psychologicznych, aby uczynić cię wrażliwym i zainteresowanym rozstaniem się z pieniędzmi”.
Eksperci twierdzą, że podstawowa świadomość i staranność są kluczem do ochrony przed internetowymi drapieżnikami.
„Bądź bardzo ostrożny, gdy jesteś w mediach społecznościowych i aplikacjach randkowych, a ktoś zaczyna nawiązywać z tobą relacje i chce, abyś zaczął inwestować” – mówi Fisher z FBI. „Nie zabijaj”.
„kolejny martwy dzwon”
Ponieważ kupujący wydają miliardy online w tym sezonie świątecznym, FBI twierdzi, że odnotowało również wzrost liczby oszustw z udziałem giganta handlu detalicznego Amazon. „Oszustwa cyberprzestępców ogranicza jedynie ich wyobraźnia, a oni mają doskonałe wyczucie czasu” — mówi Fisher.
W przypadku jednego rodzaju oszustwa „ktoś dzwoni do ciebie i twierdzi, że pochodzi z Amazona lub innego dystrybutora hurtowego, i mówi, że jest problem z twoją kartą kredytową” – dodaje Fisher. Następnie oszust żąda podania nowego numeru karty kredytowej.
Inny rodzaj oszustwa Amazon polega na tym, że przestępca dzwoni do potencjalnej ofiary i wskazuje, że na koncie użytkownika został oflagowany podejrzany zakup, co skutkuje zawieszeniem uprawnień do zakupów. Poszkodowany proszony jest o dokonanie płatności bezpośrednio kartą kredytową, a następnie ponowne założenie konta.
„Czasami mogą grozić, że zgłoszą cię do organów ścigania w związku z twoim zakupem” – mówi Fisher. „Kolejny martwy zabójca. Nie daj się nabrać na to oszustwo”.
Zespół bezpieczeństwa Amazona informuje konsumentów, że firma nigdy nie będzie prosić żadnego klienta o podanie danych osobowych, a użytkownicy nie powinni odpowiadać na e-maile z prośbą o podanie danych konta lub danych osobowych.
Firma podała w oświadczeniu, że pracowała nad usunięciem tysięcy internetowych witryn phishingowych i numerów telefonów związanych z oszustwami polegającymi na podszywaniu się pod inne osoby oraz skierowała podejrzanych oszustów do organów ścigania na całym świecie.
„Oszuści, którzy próbują podszywać się pod Amazon, narażają konsumentów na ryzyko” — powiedział Dharmesh Mehta, wiceprezes ds. usług dla partnerów sprzedaży w Amazon. „Chociaż te oszustwa mają miejsce poza naszym sklepem, będziemy nadal inwestować w ochronę konsumentów i edukowanie społeczeństwa, jak unikać oszustw”.
Celowanie w osoby starsze
FBI twierdzi, że inne rodzaje oszustw, które stają się coraz częstsze w tym okresie świątecznym, mają głównie na celu oszukanie seniorów. „Oszuści mają tendencję do skupiania się na osobach starszych, ponieważ wiedzą, że mogą im ufać, i wiedzą, że starsi Amerykanie zwykle mają więcej pieniędzy” – mówi Fisher.
W tak zwanych oszustwach loteryjnych kontaktuje się z ofiarami i gratuluje im wygrania nagrody na loterii, ale mówi się im, że muszą najpierw wysłać pieniądze na pokrycie podatków i opłat manipulacyjnych, co może być zaporowe.
„Legalne loterie tego nie zrobią” – mówi Fisher. „Nie każą ci płacić z góry, aby odebrać pieniądze”.
Mówi, że w zeszłym roku w samym tylko Nowym Meksyku było prawie 60 ofiar fałszywych loterii, a ich łączne straty wyniosły milion dolarów.
FBI sugeruje, aby ludzie kontaktowali się ze starszymi krewnymi i przyjaciółmi w sprawie ich nawyków online oraz tego, czy byli celem cyberprzestępców.
„Jeśli ktoś podchodzi do nich i chce się z nimi zaprzyjaźnić i rozwinąć związek, zadawaj pytania” – mówi Fisher.
CNN
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”