Polski operator systemu przesyłowego gazu ziemnego, OGP Gas System SA, wybrał firmę Mitsui OSK Lines Ltd. (MOL) na dostawę i obsługę pływającej jednostki modernizacyjnej (FSRU) w Zatoce Gdańskiej.
FSRU będzie pełnił funkcję terminalu przerobu skroplonego gazu ziemnego (LNG) i zlokalizowany jest na platformie cumowniczej w pobliżu brzegu na terenie portu gdańskiego, pomiędzy ujściami odnóg Wisły, Śmiałą i Martwą. Jak podała spółka Gas Systems w niedawnym komunikacie prasowym, w ramach projektu zostanie zbudowana niezbędna infrastruktura offshore i offshore. Oddanie projektu zaplanowano na lata 2027/2028.
GasSystems zapowiedział, że przed ogłoszeniem przetargów na budowę infrastruktury morskiej zbada także potencjał rynku budowlanego. W ramach tego procesu w zeszłym miesiącu firma spotkała się z potencjalnymi wykonawcami prac inżynieryjnych, zaopatrzeniowych i budowlanych.
Jak podaje strona internetowa spółki, terminal FSRU ma zapewnić zdolność regazyfikacyjną na poziomie około 215,4 miliarda stóp sześciennych (6,1 miliarda metrów sześciennych) paliwa gazowego rocznie. Moce odnawialne mogą również wzrosnąć w zależności od rozwoju rynku i wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i regionie. Od sierpnia 2023 r. pełna zdolność remontowa terminala FSRU zarezerwowana jest na 15 lat.
„Wybór dostawcy pływającej jednostki magazynowania i przerobu LNG jest ważnym kamieniem milowym w realizacji projektu FSRU, nad którym spółka pracuje już od kilku miesięcy” – powiedział Andrzej Kensbok, Wiceprezes Zarządu Systemu Gazowego. „W przyszłości skupimy się na stworzeniu szczegółowych regulacji dotyczących tzw. czarteru na czas. Będziemy także musieli uzyskać wszelkie niezbędne zgody korporacyjne od organów zarządzających spółki na podpisanie umowy z armatorem.
„To dla MOL ogromny zaszczyt wybór do tego strategicznie ważnego dla Polski projektu i jesteśmy zobowiązani do ścisłej współpracy z systemem Gaz w celu dostarczenia pierwszego w Polsce FSRU, co wzmocni bezpieczeństwo energetyczne w Polsce, ale także w regionie w regionie długoterminowe”, powiedział dyrektor wyższego szczebla MOL odpowiedzialny za region Europy i Afryki. Dyrektor wykonawczy Toshinobu Shinoda powiedział: „Projekt jest zgodny z grupową wizją MOL dotyczącą urzeczywistnienia zrównoważonego społeczeństwa poprzez rozwój przedsiębiorstw zajmujących się infrastrukturą społeczną i zapewnianie niskich -energia emisji. Wierzymy, że ogromne doświadczenie operacyjne i techniczne, które zdobyliśmy w ciągu 140-letniej historii branży, w połączeniu z naszymi możliwościami finansowymi, usprawnią projekt i zapewnią nieprzerwane, bezpieczne i wydajne świadczenie usług dla systemu Gaz.
W listopadzie 2023 r. Komisja Europejska w rozdziale REPowerEU uznała gazociągi podmorskie projektu za kwalifikujące się do pożyczek w ramach Krajowego Programu Odbudowy (KPR). W ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) Komisja Europejska przyznała projektowi LNG Gdańsk maksymalną dotację w wysokości około 21,1 mln dolarów (19,6 mln euro).
Gas System obsługuje główne gazociągi w Polsce oraz gazociągi podmorskie Baltic Pipe. Spółka kontroluje także Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. W ramach planu inwestycyjnego na lata 2015-2025 buduje 2000 km nowych gazociągów w zachodniej, południowej i wschodniej części Polski.
Spółka odnotowała, że zakończono połączenia z Litwą i Słowacją oraz zakończono projektowanie gazociągów lądowych łączących planowany pływający terminal FSRU z krajowym systemem przesyłowym.
MOL ma 140-letnią historię w międzynarodowej branży żeglugowej i zarządza jedną z największych na świecie flot handlowych liczącą prawie 800 statków. Według komunikatu flota LNG MOL jest największa na świecie i liczy prawie 120 statków, w tym siedem jednostek FSRU.
Aby skontaktować się z autorem, wyślij e-mail na adres [email protected]