Carlos Ghosn, były gwiazdor samochodów, którego kariera zatrzymała się po aresztowaniu trzy lata temu, nie zamierza przejść na spokojną emeryturę.
Były szef sojuszu Nissan-Renault uciekł do Libanu pod koniec 2019 roku, Wyszedłem za kaucją, by spotkać się z oskarżeniami o wykroczenia finansowe w Japonii. W niedawnym wywiadzie dla The Associated Press, Ghosn był pewny siebie, energiczny i zdeterminowany, by walczyć o przywrócenie swojej reputacji.
„Będę tam. Będę bronił moich praw tak długo, jak będę miał na to energię” – powiedział 67-letni Ghosn przez Zoom ze swojego domu w Bejrucie. Powiedział, że jego historia jest „daleka od ukończenia”.
Ghosn uciekł z Japonii, ukrywając się w dużej skrzyni ładunkowej na prywatnym samolocie. Urodzony we Francji i Brazylii Ghosn schronił się w Libanie, swoim rodzinnym domu, który nie podpisał umowy o ekstradycji z Japonią.
Ghosn powiedział, że próbuje przekonać Interpol do zrzucenia swojej czerwonej flagi, która wzywa policję na całym świecie do poszukiwania osób poszukiwanych na proces lub do odbycia kary i aresztowania ich. Chętnie podróżuje poza Liban, ale proces ten prawdopodobnie będzie biurokratyczny i długotrwały.
Czytaj więcej:
* Wyzywający Ghosn zostaje zawieszony i ma nadzieję, że francuskie śledztwo oczyści jego imię
* Ścigany Ghosn dąży do wyrównania rachunków w książce i krytykuje Japonię
* Nissan pozywa Ghosna o 140 milionów dolarów odszkodowania
* Ucieczka byłego dyrektora generalnego Nissana, Carlosa Ghosna z Japonii, zadziwia nawet jego prawnika
Japońscy prokuratorzy twierdzą, że nadal zamierzają ścigać go za rzekome zaniżanie wysokości odszkodowania i nadużycie zaufania do nadużywania funduszy Nissana dla osobistych korzyści – zarzuty, którym zaprzecza.
Japonia zawarła umowy o ekstradycji ze Stanami Zjednoczonymi i Koreą Południową, a prokuratorzy powiedzieli, że będą szukać pomocy w innych krajach, w tym w Brazylii i Francji, jeśli Ghosn tam pojedzie.
Poza główną sprawą w Japonii, Ghosn jest przedmiotem dochodzenia we Francji Nissan Motor Corporation w Japonii składa pozew o rzekome odszkodowanie pieniężne. Prokuratorzy z Tokio odmówili wysłania jego akt do Libanu, aby zbadać tamtejszą sprawę karną.
Partner Nissana we francuskim sojuszu, Renault, wysłał Ghosna do Japonii w 1999 roku, aby pokierował transformacją, gdy japoński producent samochodów był na skraju upadku. Pod rządami Ghosna Nissan stał się bardziej dochodowy niż Renault. Partnerstwo rozszerzyło się na mniejszego rywala Mitsubishi Motors i innych producentów samochodów. Nissan jest właścicielem 15 procent Renault, który jest właścicielem 43 procent więcej niż Nissan. Francuski rząd jest właścicielem 15 procent Renault.
Analitycy szacują szkody wyrządzone sojuszowi Nissan-Renault spowodowane skandalem Ghosna na miliardy dolarów pod względem kapitału, sprzedaży i wizerunku marki. Nissan spodziewa się osiągnąć zysk w tym roku fiskalnym po utracie pieniędzy w ciągu ostatnich dwóch lat.
Aaron Ho, analityk z nowojorskiej firmy CFRA Research, uważa, że Nissan został wciągnięty w wysoce konkurencyjną branżę przez skandal z Ghosn.
„Zanim Nissan rozwiąże swoje wewnętrzne problemy z siłą firmy i zwróci swoje zasoby do robienia wymiernych postępów – co zajmuje dużo czasu i dużo czasu straconego – w celu tworzenia wartości dla jego ostatecznego zapotrzebowania, nie jesteśmy optymistami” powiedział.
Ghosn utrzymuje, że sprawa przeciwko niemu została sfabrykowana w wyniku walki o władzę w sali konferencyjnej Nissana. Powiedział, że chce się pojawić „Spisek” urzędników Nissana Kto był zaniepokojony fuzją podobną do przejęcia przez Renault, zmusił władze japońskie do wszczęcia przeciwko niemu sprawy karnej.
„Jedyny sposób, w jaki mogę je zakwalifikować, to: bandyci w Nissanie” – powiedział.
Nissan, który potępił Ghosna, nie komentuje sprawy Ghosna.
Zeznanie na rozprawie Grega Kelly’ego, byłego dyrektora generalnego Nissan Motor Co. który został aresztowany w tym samym czasie co Ghosn, pokazał, że urzędnicy Nissana faktycznie szukali prokuratorów.
Sprawa przeciwko Ghosnowi i Kelly’emu koncentruje się na szczegółowych sprawozdaniach z wynagrodzenia Ghosna po tym, jak przeszedł on na emeryturę po obniżce wynagrodzeń, która rozpoczęła się w 2009 roku, kiedy ujawnienie wynagrodzeń najwyższych menedżerów stało się w Japonii wymogiem prawnym.
Prokuratorzy twierdzą, że Ghosn złamał prawo, nie zgłaszając tego odszkodowania, które nie zostało wypłacone, a nawet formalnie uzgodnione. Kelly mówi, że jest niewinny i próbuje znaleźć legalne sposoby, aby zapłacić Ghosnowi za zatrzymanie go.
Jak na ironię, Ghosn mówi, że pieniądze, których rzekomo nie zgłosił, były oparte na jego emeryturze w 2018 roku, w którym został aresztowany.
Ghosn nie wygląda na emeryta. Kręci filmy, prowadzi zajęcia z zarządzania, doradza firmom i pomaga w badaniach uniwersyteckich na temat „zabójstwa postaci”.
„Szukaj. Rezerwuj, pisz, pisz” – powiedział zapytany, nad czym też pracuje.
Broken Alliance, angielska wersja francuskiej książki Le temps de la verite z 2020 roku, wydanej we wrześniu, a on wraz ze swoją żoną Carol, również poszukiwaną w Japonii, pisze książkę o ich trudnej sytuacji.
Obrońcy praw człowieka i inni krytycy twierdzą, że japoński system jest „sprawiedliwością zakładników”, pozwalając podejrzanym na przesłuchiwanie przez wiele dni bez obecności prawnika, podczas gdy są przetrzymywani w odosobnieniu w maleńkiej celi. Wskaźnik skazań przekraczający 99 procent rodzi pytania dotyczące przymusowych zeznań.
„Jedną z rzeczy, które mogę zrobić dla Japonii, jest walka ze wszystkimi, którzy w Japonii sprzeciwiają się systemowi wymiaru sprawiedliwości zakładników” – powiedział Ghosn.
Jego samochód to nadal Nissan, Patrol SUV, model, nad którym pracował i który jest popularny na Bliskim Wschodzie. Twierdzi, że nie było sposobu, aby przewidzieć problem, który stał na jego drodze.
Powiedział: „Jeśli ktoś ci powie, zanim to się stanie, zostanę aresztowany, będziesz się śmiał. Możesz powiedzieć: 'Chodź'”. To żart. „
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”