Matatea jest bramą Waiheke dla pasażerów promu. Załączone zdjęcie
Nowa umowa zmieni główne usługi promowe w Auckland i doprowadzi do zwiększenia liczby promów elektrycznych i wodorowych kursujących po Zatoce Hauraki i Wetimata.
Ogłoszono poważne zmiany w usługach, w tym ruchliwej trasie podmiejskiej Devonport – ale pytania dotyczące usługi Waiheke pozostały.
Pod naciskiem rządu i rządu centralnego na wyższe ceny, Fullers360 i Auckland Transport rozpoczęły nowe publiczno-prywatne partnerstwo promowe.
Podpisane dziś umowy wpłyną na ponad połowę pasażerów promów w Auckland – korzystających z usług Devonport, Hobsonville, Half Moon Bay i Gulf Harbor.
„O to ludzie prosili od dawna” – powiedział dziś po południu radny Oakland Richard Hills.
Radny Auckland, Chris Darby, wystosował w 2019 r. petycję wzywającą rząd centralny do interwencji w sprawie „niewyjaśnionych opóźnień i odwołań” z usługami Fullersa.
Zebrano ponad 5500 podpisów pod wezwaniem do objęcia usług Devonport i Waiheke nadzorem publicznym.
„Teraz oznacza to w zasadzie, że nie jest to usługa komercyjna, to usługa publiczna” – powiedział Hills.
Umowa oznacza, że społeczeństwo za pośrednictwem AT będzie miało większy wpływ na łodzie i rozkłady jazdy, powiedział Hills.
Powiedział, że umowa powinna sprawić, że przyszłe procesy przetargowe staną się bardziej konkurencyjne.
Trasa Devonport do centrum Auckland zostanie zintegrowana z siecią promową AT, co oznacza, że usługa nie będzie trasą obsługiwaną prywatnie.
AT podała, że nowa umowa z Fullers360 ma na celu zwiększenie niezawodności, przystępności i trwałości usług do iz Waiheke.
AT powiedział, że usługa na wyspie Waiheke – która obecnie kosztuje do 46 USD za osobę dorosłą lub 403 USD za bilet miesięczny po Wysokie ceny w krótkim czasie Od 8,4 proc. do 10 proc., które rozpoczęło się 1 lipca – pozostanie wyłączone spod regulacji kontraktowych.
Ale będzie miał minimalny poziom usług w umowie o partnerstwie na rzecz jakości.
„Małe zwycięstwa, ale nigdzie za mało”
Chloe Swarbrick, posłanka z Auckland Central, powiedziała, że Waiheke został skutecznie pominięty w lepszej części umowy.
„Chociaż AT była w stanie wynegocjować tutaj niewielkie zyski, nie jest wystarczająco blisko, aby zapewnić przystępność cenową i usługi, na jakie zasługują Waiheke i Auckland” – powiedział Swarbrick dla Herald.
„Waiheke Road pozostaje teraz jedyną drogą w mieście, która jest integralną częścią sieci transportu publicznego, ale jest wyłączona z tych samych zasad, które regulują ceny i usługi na każdej innej trasie”.
Ale poseł Green Swarbrick był przekonany, że droga Waiheke ostatecznie pozostanie przedmiotem przepisów rady.
Powiedziała, że rozmawiała na ten temat z sekretarzem ds. transportu Michaelem Woodem.
Wood wciąż szukał sposobów na wprowadzenie Waiheke Road do swojego modelu operacyjnego transportu publicznego.
„To jest to, na co zasługują moi wyborcy i czekali już ponad dekadę” – dodał Swarbrick.
Pasażerowie Waiheke powinni mieć dostęp do zniżkowej miesięcznej karnetu AT HOP dla dorosłych w nadchodzących miesiącach, ale konkretna data nie została jeszcze ogłoszona.
Łodzie elektryczne i wodorowe
Oakland Transportation znajdzie i dostarczy pięć nowych hybrydowych promów elektrycznych.
Mike Horn, dyrektor generalny Fullers360, powiedział, że partnerstwo przyspieszy przejście na ekologiczny transport promowy.