Obrona tytułu mistrza Formuły 1, Maxa Verstappena, zamieniła się w koszmar, gdy gwiazda Red Bulla wycofała się pod koniec Grand Prix Bahrajnu, pozwalając Ferrari zapewnić sobie miejsce 1-2 dzięki zwycięstwu Charlesa Leclerca nad kolegą z drużyny Carlosem Sainzem Jr.
Siedmiokrotny mistrz F1 Lewis Hamilton nieoczekiwanie zajął trzecie miejsce po tym, jak zespół Sergio Pereza Red Bull przeszedł na emeryturę, gdy linia mety zbliżyła się, gdy wyścig zakończył się pod żółtą flagą w poniedziałek (NZT).
Hamilton tracił piątą pozycję, gdy dramat na 46. okrążeniu zmienił wyścig.
Leclerc wygodnie jechał z Verstappen, gdy tył AlphaTauri Pierre’a Gasly’ego zapalił się, gdy zaparkował go na poboczu toru. Został szybko zgaszony i Francuz wyszedł bez szwanku.
Czytaj więcej:
* FIA stwierdza, że dyrektor wyścigu popełnił „ludzki błąd” w tytule F1, decydując o Grand Prix Abu Zabi
* Wywiad z Maxem Verstappenem: Mercedes ukrywa swoją prawdziwą prędkość
* Max Verstappen prowadzi, ale Lewis Hamilton jest pesymistą po pierwszym dniu testów F1
Od ponownego uruchomienia Leclerc uciekł, a Verstappen zaczął narzekać na problemy z kierowaniem.
Kilka minut później obaj Red Bulls opuścili wyścig, a Mercedes George’a Russella wspiął się na czwarte miejsce, dając Mercedesowi nieoczekiwaną premię.
Hamilton wie, że jego samochód był wolny, aż do nieszczęścia Gasly’ego – był ponad 30 sekund za Leclercem – więc nie damy się ponieść emocjom.
„Zrobiliśmy co w naszej mocy i jesteśmy wdzięczni za te punkty” – powiedział Hamilton. „To nie będzie szybka zmiana”.
W wyścigu na 57 okrążeniach Verstappen wycofał się na okrążeniu 54, a Perez na 56.
To był ekscytujący wyścig na rozpoczęcie sezonu i był to wyścig pełen kpin.
Verstappen wygrał tytuł Formuły 1 w zeszłym roku z przepustką ostatniego okrążenia do Hamiltona po kontrowersyjnym ponownym uruchomieniu samochodu bezpieczeństwa, tak jak Hamilton świecił do tego, co mogło być jego rekordowym ósmym tytułem.
Red Bull świętował dziko tej nocy w Abu Zabi, potem Mercedes stracił atrakcyjność, a Red Bull zaczął dynamicznie, gdy Verstappen prowadził testy przedsezonowe. Zajął drugie miejsce za Leclercem w wyścigu z zaufanym kolegą z zespołu Red Bull, Sergio Perez, startując na czwartym miejscu, a zespół spodziewa się zdrowego wyniku.
Red Bull odszedł bez niczego.
Niezła zemsta dla Mercedesa, być może, gdy szef zespołu Toto Wolff uśmiechnął się z boku i być może nie tylko z powodu nieoczekiwanego podium Hamiltona.
Ale także nieokiełznana radość Ferrari.
„Tak powinniśmy rozpocząć sezon” – wykrzyknął Leclerc w radiu. „O matko.”
Było to pierwsze zwycięstwo zespołu i ich pierwsze zwycięstwo 1-2 od czasu, gdy były kierowca Sebastian Vettel wygrał GP Singapuru przed Leclercem w 2019 roku, a Leclerc był pierwszym od wygrania Grand Prix Włoch na torze Monza dwa tygodnie temu.
Elegancki też.
„Pierwsze miejsce, zwycięstwo, najszybsze okrążenie, 1-2 z Carlosem, nie mogliśmy mieć nadziei na nic lepszego” – powiedział Leclerc.
Gdy Leclerc świętuje swoje trzecie zwycięstwo w karierze, fani Tifosi Scuderia mają coś, z czego mogą się cieszyć, podczas gdy jego stary rywal kartingowy Verstappen będzie wkurzony jego nieszczęściem.
Hamilton niewiele wie o tym, jakie to uczucie.
Podobnie jak Kevin Magnussen, który został zwolniony przez Haasa pod koniec 2020 roku, gdy restrukturyzacja miała miejsce z rosyjskim sponsorem i rosyjskim kierowcą. Ale kiedy Nikita Mazepin został wyeliminowany, Haas ponownie podpisał kontrakt z Magnussenem, a projektant Dane prowadził samochód na piątym miejscu.
Haas nie zdobył w zeszłym roku żadnych punktów.
Dramatyczny finisz powinien odciągnąć coś od imponującej jazdy Leclerca na okrążeniach 17-19.
Został trzykrotnie pokonany przez Verstappena swoimi odważnymi napędami, z których dwa nurkując w Leclerc w zakręcie 1, tylko dla kierowcy z Monako, który dodał stal do swojego jedwabiu i sprintem, aby odzyskać prowadzenie.
„Starałem się być tak sprytny, jak to możliwe, hamując wcześnie w pierwszym zakręcie i zadziałało to dwukrotnie” – powiedział Leclerc. „W końcu był to wspaniały, ciężki wyścig”.
Dwóch 24-letnich kierowców było trudnymi rywalami w swoich kartingowych dniach. W miarę rozwoju Verstappen, wstrząsająca kampania 2020 pozostawiła fanów Tifosi i zespół Ferrari w strzępach. Miniony rok był stabilny, z kilkoma miejscami na podium, ale bez zwycięstw.
Ostatnim tytułem Ferrari w Formule 1 był Kimi Raikkonen w 2007 roku.
Pojawią się teraz nadzieje, że to Ferrari jest wystarczająco szybkie, aby konkurować, zwłaszcza że Red Bull ostrzeliwuje tak wiele wczesnych punktów.
„Ferrari wróciło z wynikiem 1-2, czyli tam, gdzie powinien być zespół” – powiedział Sainz Jr. „Ciężka praca się opłaca i jesteśmy na miejscu”.
„Dożywotni biegacz. Pionier piwa. Guru micasica. Specjalny w popkulturze w ogóle”.