SANTIAGO, 8 lipca (IANS): Według przeglądu badań gry planszowe oparte na liczbach, takie jak Monopoly, Othello oraz Chutes and Ladders, sprawiają, że małe dzieci są lepsze w matematyce.
Wiadomo już, że gry planszowe wspomagają naukę i rozwój, w tym czytanie i umiejętność czytania i pisania.
Nowe badanie, opublikowane w recenzowanym czasopiśmie Early Years, pokazuje, że dla dzieci w wieku od trzech do dziewięciu lat gra planszowa oparta na liczbach pomaga poprawić liczenie, dodawanie i zdolność rozpoznawania, czy liczba jest wyższa, czy nie. mniej niż inne.
Naukowcy stwierdzili, że dzieci odnoszą korzyści z programów lub interwencji, w ramach których kilka razy w tygodniu grają w gry planszowe pod nadzorem nauczyciela lub innej przeszkolonej osoby dorosłej.
„Gry planszowe rozwijają zdolności matematyczne małych dzieci” — powiedział główny autor, dr Jaime Balladares z Pontifícia Universidad Católica de Chile w Chile.
Korzystanie z gier planszowych można uznać za strategię mającą potencjalny wpływ na podstawowe i złożone umiejętności matematyczne.
„Gry planszowe można łatwo dostosować do celów edukacyjnych związanych z umiejętnościami matematycznymi lub innymi dziedzinami” – powiedział Baladaris.
W badaniu naukowcy postanowili zbadać wpływ fizycznych gier planszowych na poprawę uczenia się u małych dzieci.
Oparli swoje odkrycia na przeglądzie 19 badań opublikowanych od 2000 roku, które obejmowały dzieci w wieku od trzech do dziewięciu lat. Wszystkie badania z wyjątkiem jednego koncentrowały się na związku między grami planszowymi a umiejętnościami matematycznymi.
Wszystkie dzieci biorące udział w badaniach miały prywatne sesje gier planszowych, które odbywały się średnio dwa razy w tygodniu przez 20 minut przez półtora miesiąca. Nauczyciele, terapeuci lub rodzice byli wśród dorosłych, którzy prowadzili te sesje.
Wyniki pokazały, że umiejętności matematyczne poprawiły się znacznie po sesjach wśród dzieci w przypadku ponad połowy (52 procent) analizowanych zadań.
W prawie jednej trzeciej przypadków (32 procent) dzieci z grup interwencyjnych miały lepsze wyniki niż te, które nie brały udziału w interwencji z grami planszowymi.
Wyniki pokazują również, że spośród dotychczas analizowanych badań gry planszowe z dziedziny języka lub czytania i pisania nie zawierały w trakcie ich realizacji oceny naukowej (tj. porównania grupy kontrolnej z grupami interwencyjnymi lub przed i pointerwencji) ocenić ich wpływ na dzieci.
„Przyszłe badania powinny mieć na celu zbadanie wpływu, jaki te gry mogą mieć na inne umiejętności poznawcze i rozwojowe” – powiedział dr Balladaris.