W sezonie łatwych zwycięstw Max Verstappen w końcu poczuł się zmęczony po pięćdziesiątym zwycięstwie w karierze.
Nawet jeśli to tylko trochę.
Verstappen musiał ciężko pracować, startując z szóstej pozycji zamiast z pole position, a następnie na ostatnich okrążeniach w upale w Teksasie wyprzedził Mercedesa Lewisa Hamiltona, aby wygrać dzisiejsze Grand Prix Stanów Zjednoczonych na torze Circuit of the Americas.
Najlepszy wynik Hamiltona od pięciu miesięcy został zniweczony później, gdy on i zajmujący szóste miejsce Charles Leclerc z Ferrari zostali zdyskwalifikowani po ponad trzech godzinach wyścigu z powodu naruszeń przepisów wykrytych przez bloki podwozia pod samochodem.
Rekordowe piętnaste zwycięstwo Verstappena w tym sezonie czyni holenderskiego kierowcę piątym kierowcą Formuły 1 w historii, który w swojej karierze przekroczył wiek 50 lat. Najwięcej punktów ma Hamilton – 103.
Verstappenowi pozostały cztery wyścigi w tym sezonie, aby pokonać Alaina Posta (51) i Sebastiana Vettela (53), którzy zajmują trzecie miejsca. Michael Schumacher ma 91.
„To świetna liczba” – powiedział Verstappen o 50 kierowcach. „Spróbujmy wygrywać więcej”.
Trzykrotny mistrz Formuły 1 musiał pracować ciężej niż zwykle w sezonie, w którym niemal całkowicie dominował. Jednak moc jego Red Bulla i właściwa strategia pit stopów zastosowana przez jego zespół sprawiły, że Verstappen dojechał do mety 2,2 sekundy przed Hamiltonem.
Mercedes Hamiltona pochłaniał mnóstwo czasu, goniąc Verstappena na ostatnich okrążeniach.
„Myślę, że przez cały wyścig miałem problemy z hamulcami. To sprawiło, że wyścig był nieco trudniejszy. Pod koniec było bardzo blisko” – powiedział Verstappen.
Po podzieleniu pierwszych czterech wyścigów z kolegą z drużyny Sergio Perezem, Verstappen wygrał 13 z ostatnich 14 wyścigów, w rundzie, która w pojedynkę zapewniłaby Red Bullowi pierwsze miejsce w klasyfikacji zespołowej. Red Bull zdobył już tytuł mistrza konstruktorów.
Verstappen odniósł także trzecie zwycięstwo z rzędu w Austin. Rozpoczął wyścig ze środka stawki, ponieważ rzadki błąd na torze w piątkowych kwalifikacjach uniemożliwił mu ostatnie okrążenie. Następnie władze wyścigu nieznacznie poszerzyły linie na trzech zakrętach, aby dać kierowcom więcej miejsca w dniu wyścigu.
Każdy zwycięzca Circuit of the Americas zaczynał od pierwszego rzędu aż do niedzielnego ataku Verstappena. W tym sezonie wygrał już trzy razy, zajmując szóste lub niższe miejsce.
Kiedy Hamilton widział się w lusterku wstecznym, a jego garaż aktualizował czasy okrążeń, Verstappen skrytykował swój zespół, aby „przestał z nim rozmawiać”, gdy ten zmagał się z hamulcami w zakrętach.
„Ładnie poprosiłem” – powiedział Verstappen. „Powiedziałem «proszę»”.
Hamilton goni Pereza o drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. Myślał, że dotarł na niezwykle ważne podium, gdy Mercedes przyniósł do Austina ostatnią, jak to określił, dużą modernizację w sezonie.
Władze wyścigu szybko to wyjaśniły, gdy ich samochód został sprawdzony po wyścigu.
Samochody Formuły 1 mają pod podłogą deskę, czyli blok ślizgowy, który służy do sprawdzania, czy mieści się w przepisach dotyczących tego, jak nisko samochody sięgają ziemi. Jeśli okaże się, że erozja panelu drewnianego przekracza 1 milimetr, samochód i kierowca zostaną zdyskwalifikowani.
W późnej wiadomości radiowej z warsztatu Mercedesa wyrażono nadzieję na drugie miejsce i „prawdopodobnie zwycięstwo”, gdy Hamilton wyprzedził Lando Norrisa z McLarena i zmniejszył przewagę do Verstappena.
„Max był naprawdę bezbłędny” – powiedział Hamilton. „Zamierzaliśmy go dogonić w końcu. Byłem optymistą. Potrzebowaliśmy więcej okrążeń”.
W ogłoszeniu dyskwalifikacji wydanym przez władze wyścigu zauważono, że zespół argumentował, że problem wynikał z trudnych warunków na torze, na które skarżył się nawet Verstappen.
„Sędziowie zauważają, że obowiązkiem zawodnika jest dopilnowanie, aby pojazd spełniał wymogi przepisów przez cały czas trwania zawodów” – oznajmiły władze wyścigu.
Władze wyścigu sprawdziły również barierę przeciwpoślizgową Verstappena i nie stwierdziły żadnych naruszeń.
Szef zespołu Mercedesa, Toto Wolff, powiedział, że zespół nie będzie się odwoływał od wyroku.
„Inni poradzili sobie dobrze tam, gdzie my się myliliśmy, a w zasadach nie ma miejsca na wahania. Musimy to przyjąć, wyciągnąć z tego wnioski i wrócić silniejsi w przyszły weekend” – powiedział Wolff.
Hamilton powiedział po wyścigu, że był dumny z rozegrania dobrego wyścigu po tym, jak na pierwszym okrążeniu zderzył się ze swoim kolegą Georgem Russellem, co doprowadziło do jego wycofania się z wyścigu dwa tygodnie temu w Katarze. Siedmiokrotny mistrz Formuły 1 nie zwyciężył w Arabii Saudyjskiej od grudnia 2021 roku.
„To oczywiście rozczarowujące, że zostaliśmy zdyskwalifikowani po wyścigu, ale nie umniejsza to postępu, jaki poczyniliśmy w ten weekend” – powiedział Hamilton.
„Dożywotni biegacz. Pionier piwa. Guru micasica. Specjalny w popkulturze w ogóle”.