Na stacji benzynowej w pobliżu lotniska w Kolonii Bernd Müller obserwuje, jak liczby szybko rosną na dystrybutorze: 22 euro (36 dolarów nowozelandzkich), 23 euro, 24 euro. Liczby pokazują, ile benzyny też dostaje. Ale znacznie wolniej. Boleśnie powoli.
„Zamierzam pozbyć się samochodu w październiku, listopadzie” – powiedział Mueller, lat 80.Jestem na emeryturze, a potem jest gaz i tak dalej. W pewnym momencie musisz to zmniejszyć. „
في جميع أنحاء العالم ، يعيد سائقون مثل مولر التفكير في عاداتهم ومواردهم المالية الشخصية وسط الارتفاع الشديد في أسعار البنزين والديزل ، التي غذتها الحرب الروسية في أوكرانيا والانتعاش العالمي من جائحة كوفيد -19. Ceny energii są głównym motorem inflacji, która rośnie na całym świecie i zwiększa koszty życia.
Kierowca taksówki motocyklowej w Wietnamie wyłącza aplikację do składania zamówień, zamiast spalać cenne paliwo podczas cofania się w godzinach szczytu. Francuska rodzina wycofuje się z marzeń o sierpniowym urlopie. Kalifornijski grafik oblicza w rachunku cenę gazu za noc za granicą. Umm w Rzymie, zastanawia się nad kosztami przeprowadzki syna do obozu i jest psychicznie wykończona w noc pizzy.
Czytaj więcej:
* Nasz stale rosnący apetyt na olej mógł w końcu opaść
* Dlaczego ceny ropy znów rosną?
* Uber pobiera dopłaty paliwowe, powołując się na „żądło” standardowych podwyżek cen na dystrybutorze
* Oto, co inwazja na Ukrainę może oznaczać dla finansów Twojej rodziny
Decyzje w globalnej gospodarce są tak różnorodne, jak konsumenci i same kraje: chodź więcej. Przerzuć ten rower. Jedź metrem, pociągiem lub autobusem. Używaj lżejszego pedału przyspieszenia, aby oszczędzać paliwo. Sprawdź tę dziką przejażdżkę – czy warto? A może nawet nieostrożny.
Dla niezliczonych milionów ludzi, którzy nie mają dostępu do odpowiedniego transportu publicznego lub nie mogą zrezygnować z samochodu, rozwiązanie polega na wyrwaniu zębów i płaceniu przy jednoczesnym cięciu kosztów gdzie indziej.
Po prostu zamykał aplikację w godzinach szczytu, powiedział Nguyen Trong Tuyen, kierowca taksówki motocyklowej, który pracuje dla Online Grab Service w Hanoi w Wietnamie.
Powiedział: „Jeśli utkniesz w korku, opłaty za przejazd nie pokryją kosztów benzyny na podróż”.
Wielu kierowców, takich jak Tuyen, zrezygnowało ze swoich usług, co utrudnia klientom rezerwowanie przejazdów.
W Manili Ronald Seppei spalał dziennie olej napędowy o wartości 16,83 USD (26,5 NZ), aby napędzać swojego Jeepa, kolorowo zdobiony pojazd popularny w transporcie publicznym na Filipinach, który wyewoluował z amerykańskich jeepów wojskowych, które pozostawił po II wojnie światowej . Teraz jego cena wynosi 41,4 USD (65,2 USD).
„To powinno być już wpisane. Teraz nie ma nic, albo to, co zostało” – powiedział. Jego dochody spadły o około 40% z powodu wyższych cen paliw.
أسعار البنزين والديزل هي معادلة معقدة لتكلفة النفط الخام ، والضرائب ، والقوة الشرائية وثروة البلدان الفردية ، والإعانات الحكومية حيثما وجدت ، والقطع الذي يتخذه الوسطاء مثل المصافي. Ropa naftowa jest wyceniana w dolarach, więc jeśli jakiś kraj jest importerem energii, kurs walutowy odgrywa rolę – ostatnio słabsze euro pomogło podnieść ceny benzyny w Europie.
I często są czynniki geopolityczne, takie jak wojna na Ukrainie. Kupujący unikający rosyjskich baryłek i zachodnie plany zakazu sprzedaży ropy w tym kraju wstrząsnęły rynkami energetycznymi, które już teraz borykają się z niedoborami dostaw w wyniku szybkiego ożywienia po pandemii.
Istnieje światowa cena ropy naftowej – około 110 USD (173 USD) za baryłkę – ale nie ma globalnej ceny pompy ze względu na podatki i inne czynniki. W Hongkongu i Norwegii możesz zapłacić więcej niż 10 USD (15 USD) za galon. W Niemczech może to być około 7,50 USD (11.8 USD) za galon, a we Francji około 8 USD (12,6 USD). Chociaż niższe podatki paliwowe oznaczają, że średnia amerykańska za galon gazu jest nieco tańsza i wynosi 5 USD (7,8 NZ), to wciąż jest to pierwszy raz, kiedy cena wzrosła tak wysoko.
Ludzie w biednych krajach szybko odczuwają presję rosnących cen energii, ale presję tę odczuwają również Europejczycy i Amerykanie. Amerykanie mają mniejszy dostęp do transportu publicznego, a nawet europejskie sieci transportowe nie docierają do wszystkich, zwłaszcza na wsi.
Charles Dupont, kierownik sklepu odzieżowego w regionie Essonne na południe od Paryża, po prostu musi jechać samochodem do pracy.
„Prowadzę ekologiczną jazdę, co oznacza jazdę wolniejszą i unikanie nagłego hamowania” – powiedział.
Inni robią, co mogą, aby ograniczyć. Letizia Sicinelli, tankując swój samochód na stacji benzynowej w Rzymie, powiedziała, że jeździ na rowerze i stara się ograniczyć podróże samochodem „tam, gdzie to możliwe”.
„Ale jeśli mam dziecko i muszę je zabrać na obóz? Czy mam to zrobić wycinając dodatkową pizzę”
Ceny pomp mogą być politycznym dynamitem. Prezydent USA Joe Biden wezwał Arabię Saudyjską do pompowania większej ilości ropy, aby obniżyć ceny gazu, i postanowił udać się do królestwa w przyszłym miesiącu po tym, jak sojusz OPEC+ pod przewodnictwem Arabii Saudyjskiej podjął decyzję o zwiększeniu produkcji. Stany Zjednoczone i inne kraje również uwolniły ropę ze swoich rezerw strategicznych, co pomaga, ale nie jest krytyczne.
Wiele krajów ma limity cen paliw, w tym Węgry, gdzie zniżka nie dotyczy zagranicznych tablic rejestracyjnych. W Niemczech rząd obniżył podatki o 35 eurocentów za litr na benzynę i 17 centów na olej napędowy, ale wkrótce ceny ponownie zaczęły rosnąć.
Niemcy wprowadziły również zniżkowy bilet w wysokości 9 euro miesięcznie na transport publiczny, co spowodowało zatory na stacjach i pociągach w miniony weekend. Ale program trwa tylko trzy miesiące i przyniesie korzyści tylko mieszkańcom wsi, jeśli w pobliżu nie ma stacji kolejowej.
W rzeczywistości, według Niemieckiego Stowarzyszenia Stacji Benzynowych, ludzie pompują tyle samo gazu, co przed pandemią.
„Ludzie są tak samo przepełnieni jak wcześniej – narzekają, ale akceptują” – powiedział rzecznik grupy Herbert Rabel.
Czy jest jakaś ulga w zasięgu wzroku? Wiele zależy od tego, jak wojna na Ukrainie wpłynie na światowe rynki ropy. Analitycy twierdzą, że prawie na pewno część rosyjskiej ropy zostanie utracona na rynkach, ponieważ Unia Europejska, największy i najbliższy klient Rosji, zobowiązała się zakończyć większość zakupów z Moskwy w ciągu sześciu miesięcy.
Tymczasem Indie i Chiny kupują więcej rosyjskiej ropy. Europa będzie musiała pozyskiwać swoje dostawy z innego miejsca, np. eksporterów z Bliskiego Wschodu. Jednak OPEC+, w tym Rosja, nie zrealizował celów produkcyjnych.
Dla wielu wydatki na takie rzeczy, jak wieczorne wyjścia, a w Europie quasi-religijne przywiązanie do przedłużania późnych wakacji letnich, są na stole do krojenia.
Isabelle Bruno, nauczycielka na przedmieściach Paryża, jedzie teraz autobusem na stację kolejową zamiast 10 minut jazdy samochodem.
She said, “My husband and I are really worried about the holidays because we used to drive our car a lot while visiting our family in the south of France. We will now take care of train tickets and only use our car for short trips. ”
Leo Theos, grafik z Hayward w rejonie zatoki San Francisco, musi „strategicznie” planować wydatki na paliwo, gdy wybiera się na spotkanie z klientami — może nie napełnić całego baku. Ceny gazu w Kalifornii są najwyższe w Stanach Zjednoczonych, osiągając w niektórych częściach stanu prawie 7 dolarów (11 NZD) za galon.
Jeśli chodzi o wyjście do klubu lub baru po pracy: „Teraz musisz pomyśleć o gazie, musisz zdecydować, czy naprawdę warto tam jechać, czy nie?” powiedział Theos.