W ostatnim okresie sprawozdawczym wyniki spółek budowlanych i materiałów budowlanych były wysokie. zdjęcie/plik
Sezon sprawozdawczy dobiega końca, a większość spółek notowanych na giełdzie Kiwi odnotowuje solidne wzrosty zysków, ale pytanie, co będzie dalej, jest bardziej niejasne niż zwykle, biorąc pod uwagę wiele niewiadomych.
to nas czeka.
Ponieważ gospodarka zmagała się z wysoką inflacją, ograniczeniami w łańcuchu dostaw i zakłóceniami związanymi z Covid, notowane na giełdzie spółki odnotowały kilka wybitnych rekordowych wyników.
Zgodnie z przewidywaniami zapasy materiałów budowlanych i budowlanych w czerwcu br. wypadły dobrze, odzwierciedlając boom budowlany.
Na szczycie listy znalazł się zysk netto Steel and Tube, który wzrósł o 96% do 30,2 mln USD.
Podniesienie dochodów nowo notowanej na giełdzie stali Vulcan Steel nie było daleko w tyle – wzrosły o 91 procent do 124 milionów dolarów, podczas gdy dochody Fletcher Building wzrosły o 42 procent do 432 milionów dolarów.
Duże generatory prądu zapewniły solidną wydajność, popartą korzystnymi warunkami wytwarzania energii wodnej i stałymi hurtowymi cenami energii.
Nowo przekształcony Mercury NZ odnotował 25-procentowy wzrost EBITDA (ebitdaf), a następnie Genesis Energy z 24-procentowym wzrostem.
Akcje Meridian EBitdaf wzrosły o 2,5 procent, podczas gdy Kontakty spadły o 3%.
Dobrze rozumiane problemy wywołane wirusem Covid nadal wpływały na lotnictwo i podróże, chociaż utrata międzynarodowego lotniska w Auckland została znacznie zmniejszona do 11,6 miliona dolarów.
W Air New Zealand straty nadal rosły, a deficyt podwoił się do 591 milionów dolarów.
Straty Tourism Holdings zmniejszyły się dramatycznie do 5,4 miliona dolarów.
Po raz kolejny bardzo dobrze wypadły Ebos, Skellerup, Port Tauranga i Freightways.
Ebos, wysoce nabyty dostawca produktów medycznych, odnotował zysk netto w wysokości 228 mln AUD – wzrost o 21,3 procent, kolejny rekord.
Analitycy podkreślili, że Skellerup zyskał 19 procent do 47,8 miliona dolarów, kontynuując długą historię zwiększania rocznych zysków producenta.
Zysk netto Port of Tauranga wzrósł o 8,7 proc. do 111,33 mln USD, podobnie jak Freightways, która zwiększyła zysk o 4,1 proc. do 73,9 mln USD.
Mark Lister, szef analizy majątku prywatnego w Craigs Investment Partners, powiedział, że zyski firmy były ogólnie dobre.
„Jest tak prawdopodobnie dlatego, że oczekiwania wróciły do bardziej rozsądnego poziomu na początku roku, kiedy giełda była nieco słabsza” – powiedział.
„Firmy na naszym rynku mają się dobrze, a większość z nich osiągnęła rozsądne zyski”.
Tam, gdzie była słabość – taka jak utrata Air New Zealand – to było w „lusterku wstecznym”, powiedział Lester.
Sezon pokazał, że budżety firm były w większości solidne.
A te firmy, które mocno zostały dotknięte wpływem Covid-19 – jak a2 Milk – wydają się wracać na właściwe tory.
Jak zwykle rynek skupił się na danych z prognoz wyników, ale tym razem firmy ostrożnie podchodziły do swoich perspektyw.
„W ich komentarzach był niepewny i ostrożny ton, ale niekoniecznie interpretuję to jako oznaczające, że musimy panikować lub martwić się, że mamy przed sobą poważny problem” – powiedział Lester.
„Gdybyś był firmą, dyrektorem generalnym lub zespołem zarządzającym, zwariowałbyś, gdybyś wyszedł na cynk z silnym przekonaniem do kierowania swoimi zarobkami, ponieważ istnieje tak wiele niewiadomych” – powiedział.
Byli jednak tacy, którzy chcieli być odważni.
Ebos powiedział, że jest zadowolony z silnego wzrostu zysków w 2023 r. i spodziewa się kolejnego roku zyskownego wzrostu w tym roku.
Inflacja dała się odczuć w firmie z branży fast food Restaurant Brands, która odnotowała zysk netto za sześć miesięcy do czerwca w wysokości 15,3 mln USD – spadek o 19,2 mln USD w porównaniu z poprzednim porównywalnym okresem.
„Firma nadal boryka się z presją inflacyjną na wszystkich rynkach, ale łagodzi jej wpływ, wprowadzając oszczędności i podejmując podwyżki cen tam, gdzie to możliwe”, podała firma.
„Jednak zakres inflacji kosztów oznacza, że możliwość przeniesienia kosztów nakładów w krótkim okresie została ograniczona, co ma negatywne konsekwencje dla zysków krótkoterminowych”.
Patrząc w przyszłość, firmy borykają się z wyższymi stopami inflacji, wyższymi stopami procentowymi, problemami z łańcuchem dostaw, brakiem personelu i problemami geopolitycznymi.
„Nazwij to, jak chcesz – po prawej, lewej i pośrodku są znaki zapytania” – powiedział Lester.
„Większość zespołów zarządzających woli składać niedostateczne obietnice i dostarczać więcej niż popełnić jakikolwiek błąd”.
Lester powiedział, że chociaż loty Air NZ, Sky TV i a2 Milk były trudne, wyglądały na to, że sprowadzają „kaczki w kolejce” na przyszłość.
Adrian Albon, dyrektor ds. analiz kapitałowych w Jarden, powiedział, że Jarden podniósł prognozę przychodów w oparciu o siłę ostatniego sezonu sprawozdawczego.
„Prawie połowa firm z naszego raportu, które zgłosiły wyniki za cały rok, wygenerowała wyższe niż oczekiwano przychody, podczas gdy druga połowa albo była w kolejce, albo przegrywała”, powiedział Albon w notatce badawczej.
„Jednak widzieliśmy więcej strat niż uderzeń w marże EBITDA” – powiedział.
Powiedział, że 14 (lub 40 procent) firm zachęcających dostarczyło wskazówek dotyczących zysków, a z 14 firm sześć podało lub powtórzyło cele długoterminowe.
„W okresie sprawozdawczym po sierpniu zrewidowaliśmy w górę przychody o prawie dwie trzecie naszego zakresu sprawozdawczego, ale ogólnie rzecz biorąc, mamy bardziej zrównoważoną pozycję w stosunku do szacowanych marż EBITDA w 2023 r.” – powiedział.
W międzyczasie zrewidowaliśmy w dół szacunki zysku na akcję dla szeregu programów zarządzania kapitałem korporacyjnym, a także ze względu na niższe oczekiwania dotyczące marży zysku netto.
Jarden powiedział, że zwrot a2 Milk jest na dobrej drodze, a zwrot zysków Sky City jest na dobrej drodze.
W Air New Zealand Jarden powiedział, że skala tegorocznej straty odzwierciedla fizyczne zakłócenia operacji spowodowane zamknięciem i ograniczeniami granic.
„Jednym z najbardziej znaczących odkryć jest ciągła siła towarów, która spowodowała wzrost przychodów o 32 procent do 1 miliarda dolarów, pomimo wzrostu o 403 miliony dolarów w ramach dotowanych przez rząd lotów” – powiedział Jardine.
Air NZ wskazał, że nie spodziewa się, że przychody z frachtu utrzymają się na tym poziomie w 2023 roku.
W przypadku Sky TV Jarden powiedział, że zarządzanie kapitałem firmy i podejście do dywidendy odzwierciedla środowisko.
Przejęcie australijskiej firmy Allied Express przez Freightways zapewni nową platformę rozwoju dla firmy.
„Uważamy tę transakcję za strategicznie rozsądną” – powiedział Jardine.
W Skellerup Jarden powiedział, że wzrost z nowych i istniejących produktów, zmiany cen i wzrost wydajności oznaczały, że firma była w stanie w dużej mierze zrekompensować zwiększone koszty surowców i wysyłki.