Jak polski rynek wynajmu reaguje na Covid i wojnę na Ukrainie?

Jak polski rynek wynajmu reaguje na Covid i wojnę na Ukrainie?

Polska: Mateusz Sabak, współzałożyciel z Warszawy Firma zarządzająca nieruchomościami na wynajem krótkoterminowy RentPlanet analizuje wpływ pandemii Covid-19 i wojny na Ukrainie na branżę wynajmu krótkoterminowego i turystyki w Polsce oraz sposób, w jaki rynek zaczyna się odradzać.

Pandemia szansą na sukces

Zamrożenie gospodarcze, blokady, nakazy zostania w domu i ograniczenia w przemieszczaniu się turystów po kraju wywołały szok i niepokój w branży. Niezwykle trudne warunki zmusiły jednych do kapitulacji i wycofania się z rynku, a innych do wzrostu. Jak to możliwe?

Rynek mieszkań i mieszkań w Polsce rósł aż do wybuchu pandemii w marcu 2020 roku. Większość operatorów i deweloperów wynajmu wakacyjnego oferowała inwestorom atrakcyjne warunki, gwarantując stałe zyski, średnio od siedmiu do ośmiu procent. Właściciele lokali czynszowych, mieszkań i apartamentów mają zapewnioną stałą miesięczną opłatę niezależnie od rzeczywistych dochodów z najmu.

Walidacja modelu biznesowego

Pandemia boleśnie obnażyła wadę tego modelu rozliczania dochodów z właścicielami nieruchomości. W 2021 roku portal Inwestwkurortach.pl przygotował raport na ten temat. Według ekspertki portalu Marliny Kociury tylko jedna czwarta operatorów zapłaciła inwestorom na czas i w obiecanej wysokości.

W wielu przypadkach operatorzy zalegali z płatnościami, a inwestorzy nerwowo reagowali na brak przelewów. Napięcia i tarcia powstały w wyniku renegocjacji umów i odraczania płatności.

Według wspomnianego raportu 32 proc. inwestorów zgodziło się na renegocjację kontraktów i zaakceptowało mniej korzystne warunki zarządzania i wypłaty zysków. W przypadku więcej niż połowy lokalu [52.4 per cent]Często dochodziło do znacznych opóźnień w wypłacie gwarantowanych zysków.

Według Kosiury dotychczasowy wspólny model stabilnych i gwarantowanych zysków odchodzi w przeszłość.

Stała jest prowizja od zarobków

Od początku dobrze radzili sobie operatorzy, którzy postawili na jasny, przejrzysty i uczciwy system dzielenia się z inwestorem realnych dochodów z najmu.

W tym modelu bardzo ważna stała się epidemia, otwarta komunikacja z inwestorami i baczna dbałość o ich interesy.

„Dotarliśmy do wszystkich inwestorów. Rozmawialiśmy ze wszystkimi. Nasi pracownicy odwiedzili każde mieszkanie, ograniczając do maksimum ciepło, wyłączając urządzenia elektryczne i podejmując wszelkie działania w celu obniżenia kosztów utrzymania lokalu. Jednocześnie wykorzystaliśmy ten czas na dokładne posprzątanie zarządzanych przez nas mieszkań, usunięcie wszelkich usterek i przygotowanie ich do wznowienia działalności. Inwestorzy docenili taki ruch.

Analiza procesów biznesowych

Nie oznacza to, że firmy prowizyjne nie mają problemów. Na przykład RentPlanet skupił się na zatrzymaniu wykwalifikowanych pracowników, a cały zespół zgodził się na czasową obniżkę wynagrodzenia. Jednocześnie Zarząd przeprowadził wnikliwe studium Wydatki Występuje na każdym etapie procesu.

Okazało się, że istnieją obszary, w których można znacznie obniżyć koszty. Podjęto decyzje o znacznym zwiększeniu wykorzystania nowoczesnych technologii w systemie rezerwacji i obsługi gości, w tym zamków elektronicznych typu rentallock czy wdrożenia smart hotel jako narzędzia usprawniającego odprawę i komunikację z gośćmi.

Skorzystaj z możliwości rozwoju

Epidemia zaburzeń na rynku najmu krótkoterminowego, bankructwo niektórych operatorów, brak wzajemnego zrozumienia i tarcia pomiędzy właścicielami mieszkań na wynajem a ich operatorami skłoniły wielu inwestorów do poszukiwania bardziej wiarygodnego i sprawdzonego operatora.

„Trudno to sobie wyobrazić, ale zadziałał tylko marketing szeptany. Dzięki dobrym opiniom inwestorzy skontaktowali się z nami. Dopiero podczas pierwszej blokady w Polsce kupiliśmy 120 nowych mieszkań w atrakcyjnych lokalizacjach. portfel urósł o 269 proc., 1000 zarządzanych mieszkań i mieszkań Approaching.

Czystość na pierwszym planie

Zdecydowanie wzrosły oczekiwania i wymagania gości dotyczące standardów utrzymania czystości i dezynfekcji rezydencji. Operatorzy są tego świadomi i wprowadzają nowe standardy w umowach z firmami sprzątającymi. Wymagają użycia określonych środków czyszczących i dezynfekujących. Przywiązują dużą wagę do jakości pracy firm sprzątających.

Czas na nowe technologie

Goście oczekują nowoczesnych rozwiązań, które umożliwiają cały proces rezerwacji, zameldowania i pobytu w apartamencie bez fizycznego kontaktu z drugą osobą. Jednak niektóre firmy nadal utrzymują tradycyjne recepcje.

„Pomimo dużej popularności aplikacji i możliwości załatwienia wielu spraw online, nadal widzimy, że niektórzy goście nie czują się komfortowo w cyfrowym świecie i preferują interakcję z concierge, co ma pozytywny wpływ na wrażenia użytkownika.”

Polacy uwielbiają podróżować

Polacy cenią sobie swobodę przebywania w mieszkaniach na wynajem krótkoterminowy. Po okresie przymusowej izolacji wiele osób myśli o możliwości wypoczynku w egzotycznym miejscu zwanym „drugim domem”. A często nie tylko do wypoczynku, ale także do pracy. Pandemia zrewolucjonizowała podejście do pracy zdalnej i Polacy chcą to wykorzystać:

  • Przed Covid-19 połowę gości Rent Planet stanowili turyści z Europy Zachodniej, Skandynawii i Japonii. Po pierwszej fali epidemii z naszego kampusu korzystali głównie Polacy.
  • Obecny sezon wakacyjny przyniósł wyraźną poprawę wyników operatorów wynajmu krótkoterminowego. W RentPlanet osiągnęliśmy 102-procentowy wzrost przychodów [year-on-year] W lipcu i sierpniu 73 proc. Średnie stawki dzienne [ADRs] Średnia wzrosła o 24 proc., a średni miesięczny czynsz płacony właścicielowi wzrósł o 70 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2019 roku, czyli przed pandemią Covid-19.

Wpływ wojny na Ukrainę

Oczywiście Wojna na Ukrainie I setki tysięcy Uchodźcy zostają miał znaczący wpływ na sytuację branży wynajmu krótkoterminowego w Polsce. Wzrósł popyt, a ceny wynajmu wzrosły średnio o kilkadziesiąt procent [depending on the location] W porównaniu z okresem przed wybuchem konfliktu u naszych wschodnich sąsiadów. Kolejna zmiana dotyczy długości pobytu [LOS] Indeks pokazuje średnią długość pobytu w mieszkaniach, przy czym obywatele Ukrainy wynajmują mieszkania średnio od siedmiu do dziesięciu dni lub dłużej.

Pojawiły się obawy o rzetelność i możliwość zapłaty gości z Ukrainy. Stali się nierozsądni.

„Apartamenty, którymi zarządzamy wyposażone są w inteligentne zamki elektroniczne marki RentingLock. Jeżeli nasz system nie zarejestruje wpłaty za pobyt, gość nie otrzyma kodu aktywacyjnego. Jeżeli termin pobytu upłynął i gość chce zostać w apartamencie kod traci ważność i wejście jest niemożliwe.Jednocześnie korzystamy z aplikacji SmartHotel, co usprawnia proces zameldowania i pozwala swobodnie komunikować się z gośćmi w różnych językach, co również poprawia komfort pobytu pobyt w naszych apartamentach.

Streszczenie

Pandemia testuje modele biznesowe na rynku wynajmu krótkoterminowego. Bardzo skuteczny okazał się model podziału rzeczywistych przychodów z najmu pomiędzy właściciela mieszkania i operatora.

W miarę jak rynek stał się bardziej regularny i cywilizowany, zmienia się skład gości – coraz więcej Polaków korzysta z mieszkań na wynajem, a celem wielu z nich staje się tzw. „drugi dom”.

Jednocześnie wzrosły standardy utrzymania czystości w mieszkaniach. Coraz większego znaczenia nabierają nowoczesne technologie, które umożliwiają rezerwację i przebywanie bez fizycznego kontaktu z innymi.

Wzrost cen najmu w ostatnich miesiącach jest spowodowany wysokim popytem wewnętrznym w pierwszej fazie i przyjazdem gości z Ukrainy w drugiej fazie, co pozwala branży zachować umiarkowany optymizm.

Wraz ze wzrostem wskaźnika długości pobytu – średnia długość zarezerwowanego pobytu wzrosła z siedmiu do dziesięciu dni, wskaźnik okienka rezerwacji uległ znacznemu skróceniu.

Po całkowitym zniesieniu ograniczeń Covid obserwujemy wyraźny trend wychodzenia Polaków z domu oraz wzrost przyjazdów gości z Ukrainy i Europy Zachodniej, zapewniając mieszkania w dużych miastach nawet po okresie wakacyjnym.

Rok 2022 był szokiem dla branży, która teraz odnajduje się w nowej rzeczywistości.

Mateusz Sabak jest współzałożycielem RentPlanet, warszawskiej firmy zarządzającej nieruchomościami, która zarządza ponad 1000 mieszkań w Polsce.

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *