Ponieważ branża e-sportu nabrała kształtu w ciągu ostatniej dekady, wydawcy gier wideo często ponoszą większość ogólnych kosztów. W 2024 r. wydawcy przekazali większą odpowiedzialność grupie ESL/FACEIT i innym operatorom czasopism specjalistycznych – i już zbierają tego owoce.
Stało się jasne, że własność wydawców lig e-sportowych, niegdyś dominującego modelu biznesowego w branży e-sportowej, spada. Zamiast zarządzać własnymi wydarzeniami, wydawcy coraz częściej zatrudniają do tego zewnętrznych dostawców wydarzeń.
Obecnie istnieje kilka aktywnych firm prowadzących ligi dla głównych wydawców e-sportu, w tym Blast, WDG I PGL – ale największa ze wszystkich to ESL/FACEIT Group (EFG), niemiecka firma, dla której kupił Saudyjski Fundusz Inwestycji Publicznych. 1,5 miliarda dolarów W 2022 r. (Nota wydawcy: ESL/FACEIT pokryło koszty podróży i zakwaterowania tego reportera na organizowanej przez EFG imprezie DreamHack Dallas, która odbyła się 2 czerwca.)
EFG współpracuje z wydawcami gier od lat, a w 2024 roku relacje te znacznie się pogłębiły. Obecnie, zarówno bezpośrednio, jak i poprzez partnerstwo operacyjne z Esports World Cup (EWC), EFG prowadzi ligi i wydarzenia dla wiodących wydawców, takich jak Activision Blizzard. I gry zamieszek. W ubiegły weekend podczas DreamHack Dallas, konferencji graczy należącej do EFG, odbył się ważny turniej „Overwatch” będący częścią serii Overwatch Champions Series organizowanej przez EFG.
„EFG jest świetne w e-sporcie — robią to od zawsze. Nie tylko w e-sporcie, jaki widzimy na scenie, w czym oczywiście są dobrzy” – powiedział podczas konferencji prasowej Sean Miller, szef e-sportu „Overwatch” w Activision Blizzard. konferencja. „Naprawdę, ale także inne aspekty, takie jak sprzedaż”. Wywiad udzielony podczas wydarzenia. „Mogą pomóc w wykorzystaniu szerszego zestawu właściwości e-sportowych”.
Jak zauważył Miller, rozwój sieci partnerstw wydawców EFG wywołał falę, która zdaje się podnosić na duchu wszystkie statki e-sportowe. Nawet Riot Games, ostatni duży wydawca e-sportu posiadający i obsługujący własne ligi e-sportowe, wykazał rosnącą chęć współpracy z operatorami zewnętrznymi, umożliwiając w ramach Pucharu Świata Esports organizowanie turniejów z tytułami Riot, takimi jak „League of Legends” i „ Walka zespołowa.” Taktyka.”
W szczególności w przypadku „Teamfight Tactics” Riot jest zainteresowany wykorzystaniem szumu i zaangażowania wokół wydarzenia, aby pomóc w rozwoju stosunkowo mniejszej sceny e-sportowej w grze. Decyzja o uczestnictwie przyniosła już korzyści Riot, a czołowe organizacje e-sportowe zakupiły grę w ramach przygotowań do ERZ.
„EWC to dla nas ekscytująca szansa na uczestnictwo wraz z innymi najwyższej klasy e-sportami, aby zaprezentować elastyczność formatów obsługiwanych przez TFT, zdecydowaliśmy się stworzyć wydarzenie zespołowe zamiast zwykłego formatu dla jednego gracza” – powiedział Michael Sherman, Global. Szef działu e-sportu w „Teamfight Tactics” w Riot Games: „Gracze będą rywalizować w EWC w formacie drużynowym 4 na 4, dając społeczności przykład tego, jak mogłoby wyglądać duże wydarzenie zespołowe”. „Od tego czasu główne organizacje e-sportowe wybrały graczy TFT, w tym Team Liquid, Fnatic, T1 i wiele innych niezapowiedzianych składów. Wspaniale było widzieć, że gracze z najwyższej półki to uwielbiają Melala Podpisywanie kontraktów z zespołami po raz pierwszy w latach rywalizacji w TFT.
Rosnące relacje EFG z wydawcami gier mają korzystny wpływ również na holdingi firmy. Na tegoroczny DreamHack Dallas sprzedano 50 000 biletów, przekraczając zeszłoroczny rekord wynoszący 5000 biletów, a wiceprezes ds. festiwali EFG, Shaheen Zarabi, częściowo wyraził uznanie dla rosnącej obecności e-sportu na wydarzeniu.
„Udało nam się pracować w ramach całej grupy, aby zapewnić tutaj lepszy e-sport, więc myślę, że to jest klucz” – powiedział Zarabi. „DreamHack Festival w Dallas zawsze był bardziej skupiony na e-sporcie niż inne festiwale; Inny niż [‘Counter-Strike tournament] IEM, który zawsze tu mieliśmy, mamy tu także specjalizację „Overwatch”, turnieje „StarCraft II” Masters i kwalifikacje EWC. Myślę więc, że to duży wkład.
Grupa ESL/FACEIT nie jest jedyną firmą e-sportową, która w 2023 r. będzie nawiązała głębsze relacje z wydawcami. Inną taką firmą jest Blast, która wykorzystuje „model koprodukcji” do prowadzenia e-sportu we współpracy z partnerami-wydawcami, takimi jak Ubisoft i Epic Games . . Jednak jako największy i najbardziej widoczny operator e-sportu, EFG wspiera ten model biznesowy dłużej niż większość swoich konkurentów. Tegoroczny sukces modelu uwiarygadnia długoterminowe wysiłki firmy na rzecz budowy bardziej zrównoważonego ekosystemu e-sportu.
„Posiadanie wsparcia i zaangażowania większej liczby wydawców będących partnerami EFG daje nam większy wpływ w tej przestrzeni i pozwala nam pozyskać więcej partnerów marki, którzy mogą nie mieć takiej wiedzy” – powiedział Larry Settembrini, wiceprezes ds. globalnych partnerstw marek w EFG. „Z tym, co robimy”. . „Kiedy zaczynasz dzielić się znaczeniem i głębią działalności niektórych z tych partnerów wydawniczych, którzy są być może bardziej znani jako organizacja niż EFG, otwiera nam to drzwi”.