TOKYO (Reuters) – japońska firma ispace Corporation (9348.T) poinformowała, że jej próba pierwszego prywatnego lądowania na Księżycu nie powiodła się po utracie kontaktu z lądownikiem Hakuto-R Mission 1 (M1), gdy nieoczekiwanie przyspieszył i mógł zderzyć się z księżycem powierzchnia. Powierzchnia księżyca.
Startup powiedział, że możliwe jest, że gdy sonda zbliżała się do księżyca, jej system wysokościomierza źle obliczył odległość do powierzchni.
„Wygląda na to, że spadł swobodnie w kierunku powierzchni, ponieważ kończyło się paliwo do odpalenia silników odrzutowych” – powiedział dyrektor techniczny Ryo Ojii na konferencji prasowej w środę.
Było to drugie niepowodzenie w rozwoju przestrzeni komercyjnej w ciągu tygodnia po spektakularnej eksplozji rakiety SpaceX Starship kilka minut po wzniesieniu się z platformy startowej.
Żadnej prywatnej firmie nie udało się jeszcze wylądować na Księżycu. Tylko Stany Zjednoczone, były Związek Radziecki i Chiny mają statki kosmiczne, które miękko wylądowały na Księżycu, a próby w ostatnich latach podejmowane przez Indie i prywatną izraelską firmę również zakończyły się niepowodzeniem.
Ispace, który wysyła ładunki jak łaziki na Księżyc i sprzedaje powiązane dane, właśnie zadebiutował na giełdzie w Tokio dwa tygodnie temu, a szaleństwo ekscytacji związane z jego perspektywami spowodowało, że od tego czasu jego akcje wzrosły prawie siedmiokrotnie.
Jednak rozczarowanie doprowadziło w środę do ogromnej liczby zleceń sprzedaży. Po tym, jak akcje nie były przedmiotem obrotu przez cały dzień, akcje spadły o 20% po obowiązkowej cenie zamknięcia ustalonej przez giełdę, która odzwierciedla saldo zleceń kupna i sprzedaży.
Rzecznik japońskiego rządu Hirokazu Matsuno powiedział, że choć smutne jest to, że misja się nie powiodła, kraj chce przestrzeni kosmicznej, aby „próbować dalej”, ponieważ jego wysiłki są ważne dla rozwoju krajowego przemysłu kosmicznego.
Japonia, która postawiła sobie za cel wysłanie japońskich astronautów na Księżyc pod koniec lat 20. XX wieku, miała ostatnio kilka niepowodzeń. W zeszłym miesiącu Narodowa Agencja Kosmiczna musiała zniszczyć swoją nową rakietę średniego udźwigu H3 po przybyciu w kosmos po tym, jak nie udało się zapalić silnika drugiego stopnia. Rakieta Epsilon na paliwo stałe również uległa awarii po wystrzeleniu w październiku.
Hamulce na stoku narciarskim
Cztery miesiące po wystrzeleniu z Cape Canaveral na Florydzie za pomocą rakiety SpaceX, sonda M1 wydawała się być gotowa do samodzielnego lądowania około 1:40 czasu JST (1640 GMT we wtorek), z animacjami opartymi na danych telemetrycznych na żywo. tak blisko, jak 90 metrów (295 stóp) od powierzchni Księżyca.
Do czasu spodziewanego przyziemienia kontrola misji straciła kontakt z lądownikiem, a inżynierowie wydawali się zaniepokojeni transmisją na żywo, czekając na potwierdzenie jego losu, które nigdy nie nadeszło.
Dyrektor generalny Takeshi Hakamada powiedział, że sonda wykonała osiem z 10 celów misji w kosmosie, które dostarczą cennych danych do następnej próby lądowania w 2024 roku.
Mniej więcej godzinę przed planowanym zejściem, wysoki na 2,3 metra M1 rozpoczął fazę opadania, stopniowo zacieśniając swoją orbitę wokół Księżyca ze 100 kilometrów (62 mil) nad powierzchnią do prawie 25 kilometrów i poruszając się z prędkością 6000 kilometrów na godzinę ( 3700 mil) na godzinę). ).
Przy takiej prędkości spowolnienie sondy do prawidłowej prędkości wbrew przyciąganiu grawitacyjnemu Księżyca jest jak uderzenie hamulcami roweru na krawędzi skoczni narciarskiej, powiedział Augie.
Łazik był przeznaczony do lądowania na skraju Mare Frigoris na księżycowej półkuli północnej, gdzie miał rozmieścić dwukołowy łazik wielkości piłki baseballowej opracowany przez Japan Aerospace Exploration Agency, Tomy Co Ltd (7867.T) i Sony Group Corporation (6758.T). Planuje również rozmieścić czterokołowy łazik nazwany Rashid ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Sonda zawierała między innymi eksperymentalną baterię półprzewodnikową wykonaną przez Niterra Co Ltd (5334.T) do pomiaru jej wydajności na Księżycu.
Misja była ubezpieczona przez Mitsui Sumitomo Insurance Company, oddział MS & AD Insurance Group (8725.T), a ispace powiedział, że może otrzymać pewne odszkodowanie.
Reportaż Kantaro Komiya; Montaż autorstwa Chang-Ran Kim i Stephena Coatesa
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.