Wersja tego artykułu pojawiła się po raz pierwszy w kwietniu 2015 r.
Gdy kraj obchodzi Dzień Anzaca, Rzeczy do obejrzenia Wybiera 11 najlepszych filmów skupionych na „Wielkiej wojnie” (i gdzie je teraz przesyłać strumieniowo)
Czytaj więcej:
Oni nigdy się nie zestarzeją: dlaczego dokument Sir Petera Jacksona o I wojnie światowej to przełomowy moment w filmie
* Oni nigdy się nie zestarzeją: Potwierdzono pokazy kiwi do filmu dokumentalnego Sir Petera Jacksona o I wojnie światowej
* Koniec podróży: Toby Jones w swoim czasie w okopach w tym dramacie z I wojny światowej
* Koniec podróży: Dlaczego 90 lat po jego stworzeniu historia I wojny światowej wciąż cię prześladuje
Wszystko cicho na froncie zachodnim (1930, iTunes, Google Play, YouTube)
85-letni klasyk Lewisa Milestone’a, nagrodzony Oscarem za najlepszy film i reżyserię, wciąż zachwyca swoim potężnym przedstawieniem rozdzierającego duszę horroru wojny. Opowiada o grupie niemieckich uczniów, którzy opowiadają o powołaniu do wojska na początku I wojny światowej przez ich szowinistycznego nauczyciela.
Reżyser, jeden z pierwszych świeżo upieczonych absolwentów, celowo zrealizował film bez muzyki, by nie odbierać powagi tematu.
Zakazany we Włoszech i Niemczech (po przejęciu władzy przez nazistów) ze względu na przedstawianie ich sił zbrojnych, został następnie dziwnie nazwany przez polskie władze „pro-niemieckim”.
Cisza na froncie zachodnim (2022, Netflix)
Potężna mieszanka głębokiego horroru i niepokojącego, często dysonansowego akompaniamentu wokalnego jest sercem tej oszałamiającej najnowszej adaptacji ponad 90-letniej powieści Ericha Marii Remarque’a.
Dokonując pewnych zmian, w szczególności wokół już niehollywoodzkiego zakończenia, aby spotęgować tragedię i daremność konfliktu (jak wskazuje karta tytułowa, trzy miliony ludzi straciło życie na „linii frontu”, która ledwie przesunęła się w ciągu czterech lat), to wciąż „All Quiet”.W dużej mierze traumatyczne przeżycia młodego niemieckiego żołnierza, Paula Baumera (Felix Kammerer).
Pożegnanie z bronią (1932, Klasyka)
Pierwsza z dwóch filmowych adaptacji pół-autobiograficznej klasycznej powieści Ernesta Hemingwaya z 1929 roku, opowiadającej o romansie amerykańskiego kierowcy karetki (Gary Cooper) i angielskiej pielęgniarki (Helen Hayes).
Pomimo własnych prowokacji Hemingwaya zdobył Oscary za dźwięk i zdjęcia.
La Grande Illusion (1937, AroVision)
Uważana za jedno z arcydzieł francuskiego kina, historia Jeana Renoira (pilota z I wojny światowej) dotyczy relacji klasowych między niewielką grupą francuskich oficerów będących jeńcami wojennymi. Można powiedzieć, że jest wzorem dla późniejszych filmów, takich jak Wielka ucieczka czy Hogan’s Heroes.
Pierwotny negatyw był przypuszczalnie zaginiony przez 50 lat, rzekomo zniszczony podczas nalotu aliantów podczas II wojny światowej, ale w rzeczywistości jest bezpiecznie zamknięty w skarbcu filmowym w Berlinie.
Lawrence z Arabii (1962, iTunes, Google Play, YouTube)
Powszechnie uważany za jeden z najwspanialszych i najbardziej wpływowych filmów w historii kina, epicki film Davida Leana o T.E. Lawrence to triumf narracji, grafiki i dźwięku.
W roli głównej Peter O’Toole, przedstawia doświadczenia Lawrence’a w Arabii podczas I wojny światowej. O’Toole używał gumowych gąbek, aby pomóc miejscowej populacji Beduinów, którzy nigdy wcześniej nie spotkali się z czymś takim.
1917 (2019, Netflix)
Podobnie jak The Shall Not Grow Old Sir Petera Jacksona, ten jest inspirowany wyczynami dziadka filmowca podczas „Wielkiej Wojny”. Sir Sam Mendes mówi, że historia (napisana wspólnie z Christy Wilson Cairns z Penny Dreadful) została oparta na „fragmencie” opowiedzianym przez Alfreda Mendesa.
Ale chociaż sama historia jest interesująca, Mendes przenosi ją na inny poziom, sprawiając, że wydaje się rozgrywać w czasie rzeczywistym i przez jedno ciągłe ujęcie. Oszałamiająca akcja, doskonałe udźwiękowienie i niesamowita ścieżka dźwiękowa Thomasa Newmana sprawiają, że jest to widowisko kinowe.
Ścieżki chwały (1957, iTunes, Google Play, YouTube)
Z hasłem „eksploduj na ziemi niczyjej, której żaden obraz nigdy nie odważył się przekroczyć”, adaptacja antywojennej powieści Humphreya Cope’a z 1935 roku Stanleya Kubricka miała wiele do zrobienia.
Opowieść o trzech francuskich żołnierzach, którzy odmawiają przeprowadzenia samobójczego ataku, film był bardzo lubiany, ale co najmniej kontrowersyjny. Rząd francuski, niezadowolony z przedstawienia swojej armii, próbował wywrzeć presję na europejskiego dystrybutora United Artists, aby wypuścił film i został pokazany we Francji dopiero w 1975 roku.
Nigdy się nie starzeją (2018, iTunes, GooglePlay, AroVision, Academy OnDemand, YouTube, Deluxe AtHome)
Ten dokument o I wojnie światowej ma na celu stworzenie żołnierskiego przeglądu czteroletniego konfliktu, oszałamiającego kawałka kina, intrygującego i pouczającego spojrzenia na wydarzenia historyczne oraz przejmującego hołdu dla tych, którzy walczyli za Wielką Brytanię na polach Europy.
Szczególnie godne uwagi jest to, jak błędne było podejście reżysera, Sir Petera Jacksona. Nic nie wskazuje na wynik syropu, refleksje żołnierza są jedynie uzupełnione dialogiem, który Jackson i jego zwolennicy próbowali „odtworzyć” (za pomocą czytników ruchu warg) z niemego materiału filmowego, a kolor pojawia się dopiero, gdy docieramy do okopów.
Bardzo długie zaręczyny (2004, iTunes)
Niektórzy opisali to jako Amelie-meets-Gallipoli Ta kameralna francuska epopeja przedstawia Audrey Tatou w roli kobiety poszukującej swojego narzeczonego, który prawdopodobnie zginął w bitwie nad Sommą.
Film Jeana-Pierre’a Jeuneta, oparty na powieści Sebastiena Gabreseau z 1991 roku, zawiera także młodą Jodie Foster i młodą Marion Cotillard.
Koń bojowy (2011, iTunes, Google Play, YouTube)
Pięknie nakręcona, solidnie zagrana i oszałamiająco wydana w 2011 roku adaptacja książki Michaela Morpurgo dla dzieci z 1982 roku, autorstwa Stevena Spielberga, to epicka opowieść o miłości, stracie i pomniejszym fantazji o zwierzętach w stylu Hobo.
W rękach brytyjskiego duetu scenarzystów Lee Halla i Richarda Curtisa historia Morpurgo wydaje się nieco epizodyczna, ale jest fachowo poprowadzona i ma mistrzowski ton. Film, który wyróżnia się w spokojniejszych momentach, zagrozi kanalikom łzowym nawet najbardziej zagorzałym kinomanom.
Skrzydła (1927, iTunes, Google Play, YouTube)
Ten niemy film, zdobywca nagrody dla najlepszego filmu podczas inauguracyjnej ceremonii rozdania Oscarów, był chwalony za kunszt i realizm. Podobnie jak Pearl Harbor Michaela Baya prawie 80 lat później, film opowiada o dwóch amerykańskich rywalach z małego miasteczka, którzy walcząc o względy tej samej kobiety, oboje zaciągają się, by zostać pilotami myśliwców w służbie lotniczej.
Warto również zauważyć, że jest to jeden z pierwszych filmów pokazujących całujących się dwóch mężczyzn i jeden z pierwszych szeroko rozpowszechnianych filmów pokazujących nagość.
„Ekspert Internetu. Introwertyk. Uzależniony od ulicy. Ewangelista kawy. Pisarz. Myśliciel. Miłośnicy skrajnej śpiączki. Wykładowca”.