Wideo pokazuje moment, w którym samolot rozbił się w Nepalu. Wideo Wajahat Kazmi/AP/Vivek Gupta
Samolot, który leciał 27 minut do turystycznego miasteczka w Nepalu, rozbił się w niedzielę w wąwozie podczas próby lądowania na nowo otwartym lotnisku, zabijając co najmniej 68 z 72 osób na pokładzie.
Co najmniej jeden świadek zeznał, że słyszał wołanie o pomoc z płonącego wraku. To najgorsza katastrofa lotnicza w kraju od trzech dekad.
W mediach społecznościowych pojawił się klip wideo, na którym widać, jak samolot gwałtownie skręca w jedną stronę, gdy spada w kierunku ziemi. News.com.au poinformował, że Australijczyk wraz z pięcioma Hindusami, czterema Rosjanami, Irlandczykiem, dwoma Koreańczykami z południa, Francuzem i jednym Argentyńczykiem byli na pokładzie samolotu Yeti Airlines.
Kilka godzin po zmroku dziesiątki gapiów tłoczyło się wokół miejsca katastrofy w pobliżu lotniska w miejscowości wypoczynkowej Pokhara, gdy ratownicy przeczesywali gruzy na krawędzi klifu i w dolinie poniżej. Urzędnicy wstrzymali poszukiwania zaginionych na noc i planowali wznowienie poszukiwań.
reklamy
Bishnu Tiwari, lokalny mieszkaniec, który rzucił się na miejsce katastrofy w pobliżu rzeki City, aby pomóc w poszukiwaniu ciał, powiedział, że akcję ratunkową utrudniał gęsty dym i szalejący ogień.
„Płomienie były tak gorące, że nie mogliśmy zbliżyć się do wraku. Słyszałem mężczyznę wołającego o pomoc, ale z powodu płomieni i dymu nie mogliśmy mu pomóc” – powiedział Tiwari.
Nepalski Urząd Lotnictwa Cywilnego powiedział, że nie jest od razu jasne, co było przyczyną wypadku.
Świadek powiedział, że widział, jak samolot wirował dziko w powietrzu po tym, jak zaczął opadać, obserwując go ze swojego balkonu. W końcu, powiedział Gaurav Gurung, samolot zanurkował dziobem w lewo i uderzył w wąwóz.
reklamy
Władze lotnicze poinformowały, że samolot ostatni raz kontaktował się z lotniskiem w pobliżu City Gorge o godzinie 10:50, zanim się rozbił.
Dwusilnikowy ATR 72, obsługiwany przez Nepal Airlines Yeti, był w drodze ze stolicy Katmandu do Pokhary, 200 kilometrów na zachód. Nepalski Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował w oświadczeniu, że samolot przewoził 68 pasażerów, w tym 15 obcokrajowców i czterech członków załogi. Wśród obcokrajowców było pięciu Hindusów, czterech Rosjan, dwóch Koreańczyków z południa i po jednym z Irlandii, Australii, Argentyny i Francji.
Zdjęcia i filmy krążące na Twitterze pokazały smugi dymu unoszące się z miejsca katastrofy, około 1,6 km od międzynarodowego lotniska w Pokhara. Kadłub został podzielony na wiele części rozrzuconych wzdłuż cieśniny.
Strażacy przenieśli ciała, niektóre spalone nie do poznania, do szpitali, gdzie zgromadzili się pogrążeni w żałobie krewni. Na lotnisku w Katmandu członkowie rodziny wydawali się oszołomieni, gdy byli eskortowani i czasami wymieniali gorące słowa z urzędnikami, czekając na informacje.
Tek Bahadur KC, starszy urzędnik administracyjny w dystrykcie Kaski, powiedział, że spodziewa się, że ratownicy znajdą więcej ciał na dnie doliny.
Zdjęcia i filmy opublikowane na Twitterze pokazały smugi dymu unoszące się z miejsca katastrofy, gdy ratownicy, nepalscy żołnierze i tłumy ludzi gromadziły się wokół wraku, aby znaleźć ocalałych. Kadłub został podzielony na wiele części rozrzuconych wzdłuż cieśniny.
Premier Pushpa Kamal Dahal, który po wypadku pojechał na międzynarodowe lotnisko Tribhuvan w Katmandu, utworzył komisję do zbadania wypadku.
Wypadek był tragiczny. Pełne siły armii nepalskiej, policja została wysłana na ratunek”.
MSZ Korei Południowej poinformowało w oświadczeniu, że wciąż próbuje potwierdzić los dwóch południowokoreańskich pasażerów i wysłało na miejsce personel. Ambasador Rosji w Nepalu Aleksiej Nowikow potwierdził śmierć czterech obywateli Rosji na pokładzie.
Pokhara jest bramą do Annapurna Circuit, popularnego szlaku turystycznego w Himalajach. Nowe międzynarodowe lotnisko w mieście zaczęło działać zaledwie dwa tygodnie temu.
reklamy
Omawiany typ samolotu, ATR 72, był używany przez linie lotnicze na całym świecie do krótkich lotów regionalnych. Wprowadzony pod koniec lat 80. przez francusko-włoską spółkę, model samolotu brał udział w kilku śmiertelnych wypadkach na przestrzeni lat.
Na Tajwanie dwa poprzednie wypadki z udziałem ATR 72-500 i ATR 72-600 miały miejsce w odstępie zaledwie kilku miesięcy.
W lipcu 2014 roku TransAsia ATR 72-500 rozbił się podczas próby lądowania na malowniczym archipelagu Penghu między Tajwanem a Chinami, zabijając 48 osób na pokładzie. ATR 72-600 obsługiwany przez te same tajwańskie linie lotnicze rozbił się wkrótce po starcie w Tajpej w lutym 2015 r. po awarii jednego z jego silników i wyłączeniu drugiego, najwyraźniej przez pomyłkę.
Katastrofa z 2015 r., która została uchwycona na dramatycznym materiale filmowym, na którym samolot zderzył się z taksówką, gdy wymykała się spod kontroli, zabiła 43 osoby i skłoniła władze do uziemienia na pewien czas wszystkich tajwańskich ATR 72. TransAsia zawiesiła wszystkie loty w 2016 roku, a później zaprzestała działalności.
ATR zidentyfikował samolot biorący udział w niedzielnym incydencie jako ATR 72-500 w tweecie.
Według danych śledzenia samolotu z Flightradar24.com, samolot miał 15 lat i był „wyposażony w przestarzały transponder z niewiarygodnymi danymi”. Według danych Airfleets.net, zanim Yeti przejął stery w 2019 roku, latał wcześniej indyjskim Kingfisherem i tajlandzkim Nok Air.
Rzecznik firmy Sudarshan Partola powiedział, że flota Yeti Airlines składa się z sześciu samolotów ATR72-500.
Nepal, w którym znajduje się osiem z 14 najwyższych gór świata, w tym Mount Everest, ma historię wypadków lotniczych. Według bazy danych Aviation Safety Foundation, od 1946 roku w Nepalu miały miejsce 42 śmiertelne wypadki lotnicze.
Niedzielny wypadek był najbardziej śmiertelnym wypadkiem w Nepalu od 1992 roku, kiedy 167 osób na pokładzie samolotu Pakistan International Airlines zginęło, gdy rozbił się on o wzgórze podczas próby lądowania w Katmandu.
Od 2013 roku Unia Europejska zakazała liniom lotniczym z Nepalu lotów do bloku 27 krajów, powołując się na niskie standardy bezpieczeństwa. W 2017 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego odnotowała poprawę w nepalskim sektorze lotniczym, ale UE nadal wzywa do reform administracyjnych.
„Obrońca popkultury. Pytanie o pustelnika w komedii. Alkoholista. Internetowy ewangelista”.