Międzynarodowe wakacje wracają do kart, ale gdy brytyjskie i europejskie linie lotnicze walczą o zaspokojenie popytu po Covid, wędrujące kiwi rozpowszechniają przerażające historie o opóźnionych i odwołanych lotach, pisze Alice Peacock.
Malia Zigadlow i partner Ned Marks byli godzinę drogi od wejścia na pokład lotu do Londynu w Lyonie we Francji, kiedy otrzymali wiadomość e-mail, że lot został odwołany.
Była godzina 18 w nocy, zanim para mogła zobaczyć grę Rolling Stones w Hyde Parku.
„Nie ogłosili nawet niczego przez głośnik ani niczego innego”, mówi Zigadlow z Bay of Plenty.
Rozwiązanie EasyJet? Nocny autobus do Bordeaux na lot o 7 rano do Londynu następnego dnia.
Czytaj więcej:
* Wielka Brytania szykuje się na opóźnienie podróży wielkanocnych, ponieważ Covid odwołuje loty
* Wirus koronowy: wszyscy pasażerowie linii lotniczych mogą być zmuszeni do noszenia masek na twarz
* Zamknięcie pakistańskiej przestrzeni powietrznej utrudnia loty przez Azję
AP
Wielka Brytania jest jednym z wielu krajów doświadczających opóźnień bagażu na lotniskach w wyniku niedoborów personelu.
To nie był pierwszy zamęt podróżniczy, z jakim zmierzyła się para. Trzy tygodnie wcześniej, 2 czerwca, Szegadlow i Marks polecieli niemieckimi liniami lotniczymi Lufthansa do Bergen w Norwegii przez Frankfurt, który został przedłużony do 24 godzin z powodu serii opóźnień i odwołań.
Pierwszy lot został opóźniony z powodu „problemów technicznych”, co oznaczało, że przylecieli do Frankfurtu z około czterogodzinnym opóźnieniem, spóźniając się na lot łączony, więc Lufthansa umieściła parę w hotelu na pozostałą część nocy.
Następnego ranka wrócili na lotnisko na kolejny lot do Oslo, gdzie mieli przesiadkę do Bergen, ponieważ wszystkie bezpośrednie loty z Frankfurtu do Bergen były pełne. Znowu ten lot był opóźniony, co oznacza, że spóźnili się na następny lot w Oslo.
Lot, który ostatecznie przywiózł ich do Bergen, był opóźniony o pół godziny, co Zygadlow określił jako „wisienkę na torcie”.
Wskazówka Zygadlo dla kiwi planujących letnie wakacje w Europie: „Weź pociąg”.
Ich zakłócona podróż będzie rezonować z dziesiątkami tysięcy pasażerów w Wielkiej Brytanii i Europie, których w ostatnich tygodniach dotknęły długie kolejki na lotniskach, opóźnienia i odwołania lotów w ostatniej chwili.
Na początku tego miesiąca rząd i regulatorzy lotnictwa napisali do linii lotniczych, aby upewnić się, że letnie rozkłady lotów są „wykonalne” i, w razie potrzeby, z wyprzedzeniem wykonywać loty naziemne.
Wysokie zapotrzebowanie na loty i braki personelu w liniach lotniczych i kontroli ruchu lotniczego spowodowały coś, co określa się mianem doskonałej burzy, a zbliżający się strajk personelu lotnisk i linii lotniczych tylko pogorszy istniejące problemy.
Siedemset pracowników British Airways na londyńskim Heathrow głosowało za strajkiem w związku z sporami płacowymi podczas nadchodzących wakacji. Członkowie związku, którzy w większości byli pracownikami odprawy, stwierdzili, że środek wynika z 10% obniżki płac, która została nałożona podczas pandemii i nie została przywrócona.
Rzecznik Heathrow powiedział, że doświadczyli „40 lat wzrostu w ciągu zaledwie czterech miesięcy”, co wywarło presję na całą branżę lotniczą.
Aby zapewnić elastyczność procesu, [British Airways] Usunięto już 10% z [its] program letni. Naszą główną troską jest bezpieczne działanie lotniska i będziemy nadal wspierać linie lotnicze w podejmowaniu bezpiecznych decyzji pasażerskich.
Podróż Sarah Wilkinson z okazji trzydziestych urodzin była w gruzach, gdy jej lot do Mykonos z Gatwick w Londynie został odwołany wieczorem 19 czerwca o godzinie 19:00 poprzedniego dnia. Została powiadomiona SMS-em od Wizz Air, którego nie zobaczyła aż do następnego ranka.
Wilkinson, mieszkanka Auckland, powiedziała, że może albo uzyskać zwrot pieniędzy, albo zarezerwować alternatywny lot na Mykonos. Ale następny lot Wizz Air do greckiego hotspotu wystartował ponad tydzień później, a siedmiu przyjaciół poleciało na Mykonos w ciągu następnych dni, aby spotkać się z nią w mieszkaniu, za które zapłaciła.
Następnie Wilkinson zapłacił około 280 funtów (546 dolarów) za alternatywny lot z easyJet; Prawie sześć razy więcej niż pierwotnie zapłaciłem.
„Może gdyby to nie były urodziny i nie poznałbym ludzi, byłbym bardziej elastyczny, ale włożyłbym dużo planowania w tę podróż i byłam bardzo podekscytowana wyjazdem. „Po prostu muszę sobie z tym poradzić, zjeść ten koszt”.
Konsultant ds. podróży w Nowej Zelandii, Jeremy Matthews, który pomógł wielu Kiwi podróżować między Nową Zelandią a Wielką Brytanią, nie był zaskoczony „umiarkowanym chaosem”.
Niespodziewanie szybki wzrost biznesu po długim okresie stagnacji w branży i trudności w nakłonieniu pracowników do powrotu po masowych zwolnieniach związanych z wirusem Covid wywołały „burzę idealną”.
Matthews poradził wszystkim, którzy planują zwiedzanie Europy w nadchodzących miesiącach, aby „ograniczyli się do kraju, w którym lądują i sąsiedniego kraju (jeśli wybierają się do Europy kontynentalnej)”.