Kiwibank zaakceptował fakt, że zawiódł klientów, pobierając opłaty, których wcześniej obiecał odstąpić.
Kiwibank przyznał, że popełnił błąd, nakładając opłaty na dziesiątki tysięcy klientów, mimo że mieli prawo do odstąpienia od nich.
Urząd ds. Rynków Finansowych (FMA) pozwał dziś bank za naruszenie Kodeksu postępowania na rynkach finansowych w związku z zachowaniem wprowadzającym w błąd, gdy nakładał opłaty przez prawie dwie dekady.
Bank zaakceptował naruszenie i pomimo spłaty pożyczek dotkniętym klientom zgodził się na proponowaną karę w wysokości 812 500 USD za błąd.
reklama
„Jako organizacja zorientowana na cel, czujemy się niekomfortowo, że Kiwibank stanął dziś przed sądem” – stwierdziła adwokat Emmaline Rushbrook.
Rushbrook powiedział, że bank zdał sobie sprawę, że ma awarie systemu i zawodzi klientów.
Sprawa tocząca się przed sędzią Francisem Cookiem w Sądzie Najwyższym w Wellington dotyczyła osób posiadających pożyczki mieszkaniowe Kiwibank, klientów bankowości osobistej i klientów bankowości biznesowej w różnych okresach między 2005 a 2022 rokiem.
Prawnik FMA, Nick Flanagan, powiedział, że Kiwibank ma obowiązek dołożyć wszelkich starań wobec klientów, aby zapewnić prawidłowe opłaty i usługi, ale niezastosowanie się do tego oznacza przedłużanie się problemu.
reklama
„W rzeczywistości podstawowa inspekcja mogła zidentyfikować problem… gdyby został zidentyfikowany, problem by ustał”.
W swoich uwagach przed sądem Flanagan opisał te problemy jako wynik „długotrwałych i łatwych do zidentyfikowania braków” w systemach banku.
Flanagan domagał się także oświadczeń, że Kiwibank poprzez swoje niepowodzenia złamał prawo.
Choć bank „nie docenił” wniesienia sprawy na posiedzeniu jawnym, Flanagan stwierdził, że od tego czasu działał odpowiedzialnie.
„Myślę, że jest to uczciwe przyznanie, że nie działali w najlepszym interesie konsumentów” – powiedział.
Sędzia Cooke powiedział, że przyznanie się do winy i samoopis Kiwibanku są równoznaczne z „przyznaniem się do swoich przewinień”.
Kiedy sprawa została wniesiona w 2021 r., FMA podała, że w okresie od 1 września 2005 r. do 31 marca 2020 r. dziesiątki tysięcy klientów nie zostało zwolnionych z opłat.
Zdaniem władz spowodowało to nadmierne obciążenie w wysokości około 955 000 dolarów, które zostało zwrócone wraz z odsetkami.
Przestępstwa Kiwibanku zostały objęte przepisami Kodeksu postępowania na rynkach finansowych, który wszedł w życie w kwietniu 2014 r., dotyczącym uczciwego postępowania. Z tego powodu postępowanie może dotyczyć jedynie zachowań od tego dnia.
Kiwibank po raz pierwszy zidentyfikował ten problem około sierpnia 2019 r., po przeprowadzeniu przez Urząd Nadzoru Rynku Finansowego i Bank Rezerw wspólnego przeglądu zachowań i kultury sektora bankowego.
reklama
W związku z tym banki poproszono o podanie szczegółowych informacji na temat wszelkich trwających prac naprawczych, w przypadku których postępowanie banku przyniosło niekorzystne skutki dla klientów.
Bank zgłosił sprawę zarządowi w październiku 2019 roku, a następnie powiadomił organ regulacyjny.
Problem dotknął ponad 35 000 klientów, a średnia cena wyniosła 16,45 dolara na osobę. Według Kiwibanku jest to pierwszy przypadek złamania tego prawa.
Rushbrook przyjął proponowaną grzywnę w imieniu Kiwibank, ale ostateczna kara zostanie potwierdzona, gdy sędzia Cooke wyda zastrzeżoną decyzję w późniejszym terminie.
Hazel Osborne jest korespondentką NZME Open Justice mieszkającą w Te Wanganui Tara w Wellington. Dołączyła do zespołu Open Justice na początku 2022 r., a wcześniej pracowała w Whakatāne jako protokolant sądowy i reporter kryminalny we wschodniej części Zatoki Obfitości.