Ubezpieczenie jest po to, aby chronić Cię w razie wypadku. To spokój ducha.
Oczekujesz, że wszystko, co zostanie utracone lub uszkodzone, zostanie wymienione lub naprawione do stanu, w jakim znajdowało się przed wypadkiem.
To przyniosło kobiecie Waihi, Cynthii Bridson, trochę ulgi, kiedy przypadkowo zalała swoją kuchnię w zeszłym roku.
Bridson nie był wtedy zdrowy i zasnął po pozostawieniu odkręconego kranu w kuchni.
„Opróżniłam całą zawartość zasobnika z gorącą wodą” — powiedziała.
„Łamało mu serce i to była całkowicie moja wina, nikt poza mną nie mógł winić”.
Woda zniszczyła jej podłogę, część szafek, spiżarnię i część siedzenia.
„Z biegiem czasu siedzenie uformowało się, więc pod siedzeniem znajdowała się woda, o której nawet nie wiedziałem” – powiedział Bridson.
Natychmiast zadzwoniłem do firmy ubezpieczeniowej AA Insurance, która ma przy sobie dokument domu i jego zawartości.
Cały zakres działalności będzie kosztował – 11 000 USD. Jednak polisa Bridson nie obejmuje napraw lub wymiany jakiejkolwiek części jej domu, która nie jest uszkodzona, ani nie obejmuje pełnego remontu kuchni.
Oznaczało to, że jeśli nie można było znaleźć dokładnego dopasowania dla tych części domu, Bridson skończyłby z „połataną” kuchnią.
„Sprawisz, że dom, nad którym tak ciężko pracowałeś, wygląda naprawdę ładnie, wygląda na brudny” – powiedziała.
Według Bridson nowe projekty siedzeń kuchennych, z których musiała wybierać, nie pasowałyby do jej obecnego.
Jeśli Bridson chciałaby, żeby jej siedzenie pasowało, musiałaby pokryć koszty wymiany nieuszkodzonych części. Pracownik budowlany powiedział jej, że będzie ją to kosztować 6000 dolarów.
„Jeśli chodzi o moją emeryturę, nie mam na to pieniędzy” – powiedziała.
Oprócz siedzenia, AA Insurance zastępuje trzy laminowane szafki Bridson. AA Insurance Fair powiedział Go, że nowy sprzęt zostanie pomalowany i poddany obróbce cieplnej w celu uzyskania laminatu.
Nie jest jasne, czy będą pasować do oryginalnych szafek.
Ale Bridson powiedział, że kolor farby nie pasuje. Powiedziała, że budowniczowie pojawili się z próbką koloru szafek i wyraźnie różnili się od oryginalnych.
„Jedynym sposobem, w jaki może to być dla mnie do zaakceptowania, jest pomalowanie wszystkich szafek” – powiedziała.
Tom Bartlett, szef działu roszczeń nieruchomościowych w AA Insurance, powiedział Fair Go, że reformy wymagają sprawiedliwego i rozsądnego podejścia.
„Nasi dostawcy zawsze zapewniają najbliższe dopasowanie, jakie mają w danym momencie, ale jeśli jest dostępne bliższe dopasowanie, chętnie z tego skorzystamy” – powiedział.
Ponadto, o ile Bridson wie, AA Insurance zastępuje tylko lewą stronę sklepu.
Jeśli chodzi o dopasowanie wyglądu, AA Insurance zapowiedziało, że dołoży starań, aby naprawić, odbudować lub wymienić uszkodzone części do stanu, w jakim były, gdy były nowe lub niedawno ulepszone, aby uzyskać spójny, jednolity wygląd.
Ale jeśli materiały lub przedmioty nie są już dostępne, inne obszary domu, które nie są uszkodzone, nie zostaną naprawione ani wymienione, aby uzyskać pasujący wygląd.
Najczęstsze zapytania, jakie otrzymują firmy ubezpieczeniowe, dotyczą dopasowania wykładziny podczas naprawy.
W takim przypadku, jeśli dywan jest uszkodzony nie do naprawienia i ten sam typ nie jest już dostępny, zgodnie z AA Insurance spróbują go wymienić na najbliższy odpowiednik. Ale tylko w pomieszczeniu, w którym doszło do uszkodzenia.
Rzecznik Praw Obywatelskich ds. Ubezpieczeń i Usług Finansowych Karen Stephens podkreśliła, że firmy ubezpieczeniowe nie mają obowiązku wymiany niczego, co nie jest uszkodzone. Otrzymywanie zapytań o niedopasowane naprawy jest częstym zjawiskiem w jej biurze.
„Przyglądaliśmy się estetyce domu i temu, czy będzie to całkowite niedopasowanie” – powiedziała.
„Sugerujemy firmie ubezpieczeniowej, że może chcieć zapłacić za poprawę”.
Rzecznik powiedział również, że należy podejść realistycznie do napraw i dokładnie wiedzieć, do czego masz prawo.
„Zamiast rozmawiać z krewnymi, zamiast rozmawiać z ludźmi, którym coś się wcześniej przytrafiło, zacznij od firmy ubezpieczeniowej, ponieważ uzyskasz całkiem jasny obraz tego, jakie masz uprawnienia w ramach polisy” – powiedziała.
„Jeśli nie jesteś zadowolony z zakresu prac, jeśli nie jesteś zadowolony ze stylu wykładziny, którą chcesz wymienić, powierzchni siedzisk lub czegokolwiek innego, nadszedł czas, aby porozmawiać z firmą ubezpieczeniową”.
Bridson i AA Insurance nie zgadzają się co do tego, dlaczego pod siedzeniem pojawia się pleśń. Bridson powiedział, że to powódź, ale AA Insurance powiedział, że może tak nie być, ale nadal naprawią uszkodzoną część siedzenia.
Bartlett powiedział Fair Go, że Bridson może albo kontynuować uzgodnione naprawy, albo że AA Insurance zaoferuje rozliczenie pieniężne, które można wykorzystać na bardziej kompleksową renowację kuchni.
Bridson ma trzecią opcję.
Rzecznik powiedział, że jeśli ludzie nie są usatysfakcjonowani, a ich skarga nie została rozpatrzona wewnętrznie, mogą bezpłatnie kierować swoje skargi do Rzecznika Ubezpieczeń i Usług Finansowych.