Jak każda praca, lotnictwo ma własną terminologię zawodową.
„Deadheads”, „BOB” i „cheerios” – większość terminów przechodzi przez głowy pasażerów.
Kilka lat temu pojawiła się plotka, że załoga pokładowa używała pewnych słów kodowych do uderzania pasażerów.
„Gra cheerio” powstała na popularnym forum używanym przez załogę lotniczą o nazwie cabcrew.com, zatytułowanym „Games to Play Mid-Flight”.
Napisał: „Kiedy tam stoisz, mówisz „Puchatek, dziękuję, dbaj o siebie” itp. Kiedy widzisz kogoś, kogo lubisz, mówisz „Wesoły” – napisał. 330.
Oczywiście, jeśli twoja załoga mówi „Cherio”, nie oznacza to, że uważają cię za atrakcyjną. To znaczy, że są Mary Poppins.
Niemniej jednak pokazuje, jak dziwnie jest wiedzieć, jakich znaczeń można pominąć w bardzo dokładnym i precyzyjnym świecie lotnictwa. Jak wszystkie dziedziny techniki, pracownicy linii lotniczych uwielbiają akronimy.
Książka z 2014 roku widziała Wyznania stewardesy Qantas, byłej załogi lotniczej Libby Harkness i Owena Bidala, podnosząc tajne i skandaliczne słowa kodowe używane przez załogę.
Za zasłonami rozeszła się plotka, że znudzona ekipa ma inną ulubioną grę: Spot Pop.
Owen zapewnia czytelników, że te trzy litery nie przedstawiają niczego rażącego. Chwalą tylko twoje zachowanie.
„Jeśli nazywasz się Bob, nie przejmuj się, bądź dumny. Zostałeś nagrodzony nagrodą „Najlepszy na pokładzie”.
Są postacie, których nie chcesz słyszeć podczas wsiadania do samolotu.
IATA, Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych, posiada cały kodeks poświęcony SOS.
tam Około 100 różnych kodów opóźnień używanych przez załogę naziemnąPiloci i kontrolerzy ruchu używają go do komunikowania się ze sobą.
Różne problemy są czasami wskazywane przez różne kombinacje dwóch liter lub cyfr. Na przykład „DG” – „opóźnienie spowodowane uszkodzeniem samolotu podczas operacji naziemnych” – może być podane jako 47, dla czwartej i siódmej litery alfabetu.
Opóźnienia spowodowane nieplanowaną konserwacją (TN), opóźnionym bagażem (PD) lub zagubioną załogą (RS) mają kody.
Część z nich jest przeznaczona na zapisy i technologie, być może dostarczane w partiach listów, aby nie wpadać w panikę pasażerom.
Pasażerowie oczywiście przychodzą z własną klasą kodów opóźnień. PE oznacza, że występują problemy ze szczegółami odprawy pasażerskiej. PH jest zarejestrowanym pasażerem, który nie wchodzi na pokład samolotu.
Dwie postacie, których nigdy nie chcesz słyszeć podczas odprawy na lot, to zamówienie zakupu. Oznacza to, że samolot jest „przepełniony” i prawdopodobnie nie będziesz na pokładzie.
Jeśli nauczyłeś się na pamięć alfabetu fonetycznego, oto zaproszenia do gry w bingo, w których nie chcesz brać udziału.
ABC kodów opóźnień IATA
AM – ograniczenia na lotnisku, takie jak godziny policyjne, niepokoje polityczne lub braki kadrowe
AG – Problemy z imigracją lub odprawą celną z pasażerami
CI – Przepakowywanie ładunku i bagażu
DF – Samolot uszkodzony podczas operacji lotniczych, w tym zderzenia z ptakami
DG – Samolot uszkodzony podczas operacji naziemnych, w tym podczas załadunku bagażu
PD – Bagaż jest opóźniony lub niewłaściwie przechowywany na pokładzie
PH – Pasażerowie zarejestrowani zaginieni w samolocie
PL – Odprawa rozpoczyna się później niż planowano
PO – wycieczka zapakowana
MI – Praca przemysłowa w ramach linii lotniczej
MO – procedura przemysłowa poza linią lotniczą
RA – Samolot spóźniony na kolejny lot
RS – Załoga pokładowa spóźnia się na kolejny lot
WI – usuń śnieg i lód z samolotu
WS – Warunki pogodowe, które należy usunąć z lotniska, w tym śnieg i lód
źródło: Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (AHM)