Sungmi Kim / Rzeczy
Na ponad 100 km liczba oktanowa 95 jest o około 2 dolary tańsza niż benzyna premium. Główny doradca AA ds. polityki, Terry Collins, twierdzi, że „nigdy nie widział takich cen”.
Komisja Handlu wymaga od przedsiębiorstw paliwowych wyjaśnienia nieprawidłowości cenowych stwierdzonych w pierwszym roku monitorowania na podstawie nowych zasad.
Przewodniczący komisji, dr John Small, powiedział, że dane za okres trzech miesięcy do 31 marca uwypukliły różnice w cenach paliwa pomiędzy miastami oraz w obrębie poszczególnych ośrodków.
Small powiedział, że niektóre poziomy cen i różnice „dotyczyły bez widocznych czynników leżących u ich podstaw”.
Komisja wydała wezwanie „proszę wyjaśnić”, zwracając się do przedsiębiorstw paliwowych o więcej informacji na temat sposobu ustalania detalicznych cen paliw w celu ustalenia, czy ceny można uzasadnić kosztami lub innymi czynnikami.
Komisja jest odpowiedzialna za monitorowanie i regulację rynków paliw zgodnie z ustawą o przemyśle paliwowym z 2020 r.
1 wiadomość
Dzieje się to prawie dwa miesiące po tym, jak rząd zakończył dotację z tytułu podatku paliwowego mającą na celu pokrycie kosztów utrzymania.
Celem ustawy jest wspieranie konkurencji na rynkach paliw z korzyścią dla konsumentów w dłuższej perspektywie. Ceny odzwierciedlające koszt dostarczania paliwa do punktów sprzedaży detalicznej są jednym ze wskaźników konkurencyjności rynku.
Small stwierdził, że zaobserwowano duże różnice w cenach pomiędzy miastami i w ich obrębie, a różnic w kosztach podstawowych nie wydaje się wyjaśniać.
„Piszemy do wszystkich głównych firm paliwowych w Nowej Zelandii, prosząc o wyjaśnienie, co zaobserwowaliśmy na niektórych poziomach cen zaobserwowanych w ramach naszej analizy, która uwzględniana jest w kwartalnych raportach Fuel Watch” – powiedział Small.
„Na konkurencyjnym rynku spodziewalibyśmy się, że ceny na przepompowniach będą odzwierciedlać koszt dostarczania paliwa do przepompowni, podczas gdy w niektórych miastach sprzedawcy detaliczni pobierają znacznie więcej za zasadniczo ten sam produkt z podobnymi składnikami kosztów. ”
Z najnowszego raportu komisji wynika, że kierowcy w Whangarei płacą więcej za paliwo niż w innych objętych badaniem miastach. Small stwierdził, że nie można tego łatwo wytłumaczyć danymi przedstawionymi komisji.
„Marsden Point to nasz port położony najbliżej głównych źródeł paliwa, takich jak Singapur i Korea Południowa, a bliskość terminalu importowego Marsden Point oznacza, że wyższych cen nie można po prostu wytłumaczyć wyższymi kosztami transportu lub kosztami krajowymi.
„Koszty gruntów w Whangarei również nie rzucają światła na te ceny. Dla kontrastu, Hamilton odnotowuje jedne z najniższych cen w kraju – to kolejna anomalia, na którą chcemy zwrócić uwagę największych koncernów paliwowych.
„Niepokoi nas ta duża rozbieżność cen, dlatego prosimy największe koncerny paliwowe, aby pomogły nam zrozumieć dane, które nam przekazują” – powiedział Small.