Dwie firmy żeglugowe zostały oskarżone o działania kartelowe przez Komisję Handlu, która złożyła pozew cywilny w Sądzie Najwyższym.
Komisja Handlu poinformowała, że Mondiale Freight Services, Oceanbridge Shipping i cztery osoby związane z firmami uzgodniły z konkurencyjnymi spedytorami, że nie będą konkurować o swoich klientów.
Kartel to sytuacja, w której co najmniej dwie firmy zgadzają się nie konkurować ze sobą, w tym poprzez ustalanie cen, przydzielanie rynków lub klientów, manipulowanie ofertami lub ograniczanie produkcji lub nabywania towarów i usług.
Panel stwierdził, że były to oddzielne kartele i nie twierdził, że Oceanbridge i Mondiale zawarły ze sobą porozumienia.
Powiedziała, że zgodziła się na ugodę w celu rozstrzygnięcia postępowania z każdym z oskarżonych i wyznaczona zostanie rozprawa karna.
Komisja stwierdziła, że międzynarodowy „fracht” to cała logistyka transportu towarów do iz kraju.
Powiedziała, że międzynarodowi spedytorzy generalnie nie przemieszczają fizycznie towarów między krajami, ale zorganizowali ich przewóz przez stronę trzecią, taką jak linia lotnicza lub linia żeglugowa.
Zachowanie kartelu jest zabronione na mocy ustawy o handlu, a od 8 kwietnia tego roku nowe kary oznaczają, że grozi mu kara pozbawienia wolności do siedmiu lat.
W tym przypadku tzw. porozumienia to porozumienia, które zostały zawarte przed pandemią, przed rozpoczęciem nowych sankcji.
To nie pierwszy raz, kiedy firmy żeglugowe znalazły się pod mikroskopem Komisji Handlu pod kątem zachowań kartelowych.
W 2014 roku Sąd Najwyższy w Auckland nakazał szwajcarskiej firmie Kuehne and Nagel zapłacić 3,1 miliona dolarów oprócz kosztów prowadzenia kartelu, Z łącznymi karami rosnącymi do prawie 12 milionów dolarów.
Firma przyznała, że była częścią tajnego kartelu, który nazywał się „Klubem ogrodowym” i zgodziła się pobierać dodatkowe opłaty za fracht lotniczy z Wielkiej Brytanii do krajów, w tym Nowej Zelandii.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”