Koszt importu benzyny do Nowej Zelandii pobił nowy rekord na początku tego miesiąca. Zdjęcie/NZME
Koszt importu benzyny do Nowej Zelandii pobił nowy rekord na początku tego miesiąca, zgodnie z najnowszymi danymi zebranymi przez Departament Biznesu, Innowacji i Zatrudnienia (MBIE).
Importerzy płacili 1,63 dolara za litr za 91 i 1,66 dolara za 95 w tygodniu kończącym się 10 czerwca.
Ceny te były o kilka centów wyższe od poprzedniego rekordu, jaki osiągnięto w poprzednim miesiącu.
Było to również o około 25 centów wyższe niż to, co płacili importerzy w marcu, kiedy rząd zdecydował się obniżyć koszty dla kierowców, tymczasowo obniżając podatek od benzyny o 25 litrów za litr oraz opłatę za korzystanie z dróg o podobną kwotę.
W majowym budżecie rząd zapowiedział przedłużenie trzymiesięcznej obniżki podatku paliwowego o dwa miesiące.
Oznacza to, że w sierpniu ma zostać obniżony podatek produkcyjny na ropę.
Premier Jacinda Ardern nie powiedziała, czy rząd ponownie przedłuży zniżkę, zapytana o sprawę w poniedziałek po południu.
Ale zauważyła, że rabat wygasa, w tym momencie w tym samym czasie wypłacana jest płatność gotówkowa w wysokości 350 dolarów w „kosztach utrzymania” dla tych, którzy zarabiają mniej niż 70 000 dolarów rocznie i nie otrzymują opłata za energię zimową.
„Naprawdę pomyśleliśmy o kolejności tych dwóch rzeczy” – powiedział Ardern.
„Ale będziemy nadal monitorować, co dzieje się na rynku w momencie podejmowania tych decyzji”.
Oczekuje się, że pięciomiesięczna obniżka podatku paliwowego będzie kosztować podatników 585 milionów dolarów.
Średnia cena, jaką kierowcy w całym kraju płacili przy dystrybutorze w tygodniu kończącym się 10 czerwca, wynosiła 3,15 USD za litr za 91 USD i 3,32 USD za 95 USD.
Średnie ceny były wyższe przed rozpoczęciem obniżki podatków w marcu i wynosiły 3,21 USD za 91 i 3,39 USD za 95.
Jednak ceny przekroczyły te poziomy w zeszłym tygodniu, przynajmniej w Wellington. Ceny benzyny w Auckland są wyższe niż średnia krajowa, ponieważ Aucklanders nakłada dodatkowy regionalny podatek paliwowy.
Terry Collins, główny doradca polityczny AA ds. samochodów, nie spodziewał się, że koszty importu benzyny spadną w najbliższym czasie.
Powiedział, że sankcje na eksport rosyjskiej ropy naftowej oraz ograniczenie dostaw ropy w Libii z powodu konfliktów wewnętrznych należą do kwestii, które zwiększają presję na ceny ropy.
Collins zauważył również, że popyt na ropę z Chin wzrośnie, gdy kraj ten złagodzi ograniczenia Covid-19.
Powiedział, że poziom zapasów ropy naftowej na całym świecie jest niski. Co więcej, inwestycje w poszukiwanie i produkcję ropy i gazu maleją, ponieważ rządy na całym świecie poszukują czystszych źródeł energii.
Dyrektor generalny Nowej Zelandii, Nick Leggett Ia Ara Aotearoa Transporting, wzywa rząd do przedłużenia obniżki podatku od paliw.
Powiedział, że 93 procent przesyłek z Nowej Zelandii podróżowało z tyłu ciężarówki.
„W rzeczywistości połowa rządowych 27 dolarów tygodniowych kosztów utrzymania zostałaby natychmiast anulowana, gdyby ludzie musieli zapłacić dodatkowe 25 centów za litr paliwa” – powiedział Leggett.
„Usunięcie redukcji RUC w branży transportowej podniosłoby również koszty wszystkiego, co kupujemy w sklepach, i łatwo zlikwiduje drugą połowę”.