Rzecznik Finansowy Partii Narodowej Nicholas Willis powiedział, że zleci niezależny przegląd wyników Banku Rezerwy tak szybko, jak to możliwe, jeśli wygra on wybory, mówiąc, że przegląd opublikowany przez bank w czwartek „nie przeszedł testu wiarygodności”.
Fed przyznał w swoim raporcie, że inflacja zostałaby „marginalnie obniżona”, gdyby zaczęła zacieśniać politykę pieniężną wcześniej w 2021 roku.
Powiedziała jednak, że przegląd decyzji dotyczących polityki pieniężnej z ostatnich pięciu lat wykazał, że były one „zgodne z dostępnymi wówczas danymi”.
„Złagodzenie polityki pieniężnej podczas pandemii Covida było uzasadnione i uniknięto najgorszych scenariuszy gospodarczych” – powiedziała.
Czytaj więcej:
* Dlaczego opozycja jest zaniepokojona ponownym mianowaniem prezesa Banku Rezerwy Adriana Orr
* Dlaczego zarządzanie RBNZ Adriana Orra może być krótkotrwałe pod rządami krajowymi i ACT?
* Czy Adrian Orr może rządzić Bankiem Rezerw pod rządami wrogiego rządu?
* Narodowy „zszokowany” ponownym powołaniem Adriana Orra na przewodniczącego Fed
Willis powiedział, że raport podkreślił popełnione błędy, „ale potem je usprawiedliwił, twierdząc, że są nieuniknione”.
„Naprawdę nie ma śladu odpowiedzialności za jakiekolwiek niepowodzenia.Jestem nieco zainteresowany tym, co doszedłby do wniosku freelancer.
„Nie sądzę, aby Bank Rezerw wydał własny raport: „Tak, popełniliśmy kilka błędów, ale mój Boże, każdy mógł je popełnić”.
Rzecznik finansów Partii Narodowej Nicola Willis przesłuchuje Adriana Orra w specjalnej komisji 3 listopada.
Bank uruchomiony Zweryfikuj zakres zadań i realizację polityki pieniężnej w czerwcu w związku z rosnącą krytyką, że pozwolił, by inflacja wymknęła się spod kontroli przez zbyt długie trzymanie się polityki monetarnej, która była zbyt luźna podczas pandemii Covida.
Wydaje się jednak, że sekretarz skarbu Grant Robertson skutecznie zapobiegł ewentualnym poważnym konsekwencjom osobistym wynikającym z wtorkowego raportu, kiedy Ponowny mianowany Adriana Orra na prezesa Banku Rezerwy na drugą pięcioletnią kadencję.
Było to spowodowane sprzeciwem Willisa, który we wrześniu napisał do Robertsona, że Partia Narodowa nie poprze pięcioletniego resetu Orra bez niezależnego przeglądu wyników banku, powołując się na obawy dotyczące „utrzymującego się wysokiego poziomu inflacji”.
Mimo to Willis powiedziała po raporcie Banku Rezerw, że wierzy, że mogłaby pracować z Orr przez trzy lata, jeśli National zostanie wybrany.
Powiedziała, że National nadal ceni wiarygodność ram polityki pieniężnej i niezależność Banku Rezerwy.
„Chcemy niezależnego śledztwa, a wyniki tego śledztwa określą nasze przyszłe relacje z gubernatorem”.
Bank Rezerw powiedział, że łagodzenie polityki pieniężnej podczas pandemii Covid – które doprowadziło do obniżenia przez bank oficjalnej stopy gotówkowej do 0,25% na 19 miesięcy i wpompowania 54 miliardów dolarów do systemu finansowego poprzez poluzowanie ilościowe – jest uzasadnione i „najgorsze scenariusze gospodarcze”. odwrócono.
„Obecnie wysoki poziom inflacji na marżach mógł zostać obniżony przez wczesne zaostrzenie polityki pieniężnej w 2021 roku” – powiedział główny ekonomista Paul Conway, który dołączył do banku w maju.
Jednakże, chociaż stoimy przed poważnymi wyzwaniami gospodarczymi, gospodarka Nowej Zelandii stosunkowo dobrze przetrwała burzę gospodarczą wywołaną pandemią i wojną. Inflacja i bezrobocie są niskie w porównaniu z większością krajów OECD” – powiedział Conway.
Bank Rezerw zaczął podnosić OCR dopiero w październiku 2021 r., a następnie zrobił to tylko o 25 punktów bazowych.
Ekonomista Infometryki, Brad Olsen, opisał decyzję banku o podniesieniu stopy o kolejne 25 punktów bazowych do 0,75% w następnym miesiącu w następujący sposób: „Z lotu ptaka i słaby”.
Roczna inflacja została ostatnio zmierzona na poziomie 7,2%, po osiągnięciu szczytowego poziomu 7,3% w ciągu trzech miesięcy do końca czerwca, znacznie powyżej docelowego przedziału banku od 1% do 3%.
Robert Kuchnia/Personel
Prezes Banku Rezerw Adrian Orr rozmawia z Stuffem dzień po oficjalnej podwyżce stóp w sierpniu. (Film został opublikowany po raz pierwszy 18 sierpnia 2022 r.)
Prezes Banku Rezerw, prof. Neil Quigley, zauważył, że raport otrzymał wkład i został zweryfikowany przez zewnętrznych audytorów, którzy zostali wyznaczeni przez Bank.
Powiedział jednak, że zawiera ona „wszechstronną bazę informacji, która pozwoli tym, którzy ją przeczytają, wyrobić sobie własne poglądy”.
Audytorami zewnętrznymi byli były zastępca prezesa Banku Rezerw Kanady Lawrence Schembri oraz australijski ekonomista Warwick McKibbin.
Podczas pandemii Bank Rezerw Kanady prowadził politykę podobną do polityki Banku Rezerw Nowej Zelandii, ale McKibbin był szczerym krytykiem wielu z tych polityk, w tym luzowania ilościowego.
McKibbin powiedział w swoim przeglądzie raportu Fed, że bank „zareagował lepiej na kryzys Covida i trwające wstrząsy w gospodarce światowej niż wiele innych banków centralnych”, ale z perspektywy czasu stwierdził, że jego wydatki na luzowanie ilościowe były „nadmierne”.
Schembri powiedział, że bank skoncentrował się na inflacji cen konsumpcyjnych, a nie inflacji bazowej w latach 2017-2019 i mógł przyczynić się do „szybkiego wzrostu cen domów w tym okresie”.
115-stronicowy raport Banku Rezerw stwierdza, że QE „pomyślnie przywróciło funkcjonowanie rynków finansowych”, a inna inicjatywa, w ramach której banki pożyczały pieniądze po niskim oprocentowaniu, „dostarczyła dodatkowego bodźca i zwiększyła zaufanie do systemu bankowego”.
Powiedziała jednak, że „z perspektywy czasu wydaje się, że polityka pieniężna powinna była zostać zaostrzona wcześniej w 2021 roku”.
Powiedziała, że mógł zmniejszyć skalę luzowania ilościowego lub zakończyć je wcześniej.
Okazało się, że „podobnie z perspektywy czasu” mogło to wcześniej wywołać OCR.
Dodała, że program finansowania akcji kredytowej banku mógł być „zaprojektowany z większą elastycznością”.
„Na przykład klauzula wcześniejszego rozwiązania mogła zostać dołączona z odpowiednim wyprzedzeniem, gdyby zmieniły się warunki ekonomiczne”.
Powiedziała jednak, że to drugie podejście mogło zmniejszyć skuteczność programu, a zaostrzenie polityki monetarnej na początku ubiegłego roku „nie zrównoważyłoby w pełni silnego impulsu inflacyjnego spowodowanego serią wstrząsów podażowych, w tym rosyjską inwazją na Ukrainę”.
Powiedział również, że jego „ostrożne podejście” do zacieśniania polityki pieniężnej „jest zgodne z wieloma innymi bankami centralnymi w tym okresie”.
Schembri powiedział, że nie jest jasne, czy kredyty rozszerzyły akcję kredytową „w stosunku do tego, co wydarzyłoby się bez programu”.
Bank odwołał się do terminu „z perspektywy” 13 razy w Raport i wprowadzeniektóry został zatytułowany „Później: Polityka monetarna w Nowej Zelandii 2017-22”.
Willis powiedział, że niezależne śledztwo w tych samych sprawach po roku na torze nadal będzie cenne, mimo że jest to „nadzwyczajny okres”.
„Mamy poważny kryzys kosztów utrzymania, stopy procentowe wzrosły bardzo gwałtownie i wydaje się, że jesteśmy gotowi, aby to kontynuować.
Mieliśmy poważną inflację cen domów, a teraz gwałtowny spadek po drugiej stronie. Wszystkie te znaczące wpływy są bezpośrednio związane z decyzjami Banku Rezerwy w zakresie polityki pieniężnej. W rzeczywistości musimy sprawdzić, czy zrobili to dobrze, czy nie”.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”