Akcje Zip spadły o 79 procent w ciągu ostatniego roku, a jego najnowszy raport ujawnia ogromną ilość wydanej gotówki. Foto/NCA NewsWire
Obawiając się, że sektor płatności „kup teraz, zgodnie z rzeczywistym użyciem” może zostać zniszczony, ponieważ zmaga się z obecnym klimatem gospodarczym, australijski dostawca Zip odnotował spadek akcji o 16 procent, pomimo ostatecznego odnotowania zysku w USA na koniec 2019 r. ostatni rok.
Akcje Zip spadły do zaledwie 70 centów na ASX w związku z obawami, że zabraknie im gotówki przed opuszczeniem rynków poza Stanami Zjednoczonymi i Australią – w porównaniu z najwyższymi wartościami 12,36 AUD w lutym 2021 r. Akcje spółki spadły o 79 procent w ciągu 12 miesięcy.
Wykrwawił już pieniądze ze swojej działalności w ubiegłym roku finansowym, ponosząc ogromną stratę w wysokości 1 miliarda dolarów, kiedy ogłosił zamknięcie swojej działalności w Wielkiej Brytanii.
Ujawniła również, że jej biznes odzieżowy w Europie i na Bliskim Wschodzie spala około 50 milionów dolarów rocznie.
reklamy
Ale najnowszy raport Zip za drugi kwartał ujawnił, że przepływy pieniężne nadal spadały z 140,7 mln USD 30 września do 78,5 mln USD na koniec grudnia.
Wei-Weng Chen, analityk RBC Capital Markets, ostrzegł, że poziom utraty płynności wskazuje, że Zipowi pozostało tylko 7,5 miesiąca płynności, czemu firma zaprzeczyła.
Grant Halverson, dyrektor generalny firmy doradczej ds. płatności McClain Roche, opisał Zip jako będący w „cyklu śmierci” i powiedział, że firma będzie musiała jak najszybciej osiągnąć zysk, ponieważ firma nie przynosi zysków od 2013 roku.
„Muszą ograniczyć straty kredytowe, co oznacza zatrzymanie wydatków klientów, co oznacza, że odchodzą lub zostają anulowani przez Zip – ale mają wiele innych opcji” – powiedział Australijski przegląd finansowy.
reklamy
„PayPal twierdzi, że to numer 1. Możesz to zobaczyć w ANZ, gdzie wydatki były naprawdę powolne – teraz spadają”.
Dodał, że liczba klientów spadła również o 38 procent na rynkach USA, Australii i Nowej Zelandii, z 12 milionów do 7,4 miliona.
Jednak Zip powiedział, że liczba transakcji była na rekordowym poziomie, o 15 procent do 22,6 miliona w kwartale, podobnie jak wolumen transakcji, wzrost o 22 procent do 2,7 miliarda dolarów – pomimo kryzysu kosztów utrzymania, który dotyka konsumentów.
„Zip pozostaje przekonany, że w oparciu o jego obecną trajektorię i plan, w tym działania optymalizujące przepływy pieniężne, marże i koszty, a także wyniki procesu przeglądu strategicznego (w innych częściach świata), jego pozycja płynności i dostępna gotówka są wystarczające, aby zobaczyć (poprzez generowanie ) Dodatnie przepływy pieniężne.
Jednak firma zamyka również swoją działalność w Singapurze i Meksyku, starając się powstrzymać straty.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że osiągnęliśmy kolejny mocny kwartał rekordowych wolumenów pomimo trudnego otoczenia zewnętrznego i dostosowań naszych ustawień ryzyka” — powiedział Larry Diamond, współzałożyciel, globalny dyrektor generalny i dyrektor generalny Zip.
W ciągu kwartału Zip nadal poczynił znaczne postępy w zakresie strategii osiągnięcia zrównoważonego wzrostu, odpowiedniej globalnej bazy kosztowej i przyspieszenia naszej ścieżki do rentowności.
„W dzisiejszym środowisku wysokich kosztów nadal oferujemy zwiększone korzyści zarówno klientom, jak i handlowcom i jesteśmy dobrze przygotowani na wszelkie potencjalne przyszłe zmiany regulacyjne.
„Podstawowa działalność pozostaje silna i jesteśmy zadowoleni z korzyści i zmniejszenia utraty płynności wynikających z ciągłego usprawniania zasięgu biznesowego i koncentracji na podstawowych produktach i podstawowych rynkach.
„W obecnym środowisku wysokiej inflacji i presji związanej z kosztami utrzymania Zip nadal oferuje produkt, który jest prosty, uczciwy i łatwy w użyciu, z którego klienci mogą korzystać wszędzie, każdego dnia, tworząc świat, w którym ludzie mogą dziś żyć bez strachu wiedząc, że mają kontrolę nad jutrem”.
reklamy
Przychody z działalności w USA wzrosły o 28 procent w porównaniu z poprzednim kwartałem do 85,7 mln USD, podczas gdy przychody z Australii wzrosły o 7 procent do 88,6 mln USD w tym samym okresie.
Wyniki Zip pojawiają się, ponieważ użytkownicy BNPL mogą napotkać ograniczenia wynikające z nowych przepisów, które kontrolują sektor za pomocą pełnych kontroli kredytowych. Zip wspierał drugą opcję, w której branża podlegałaby skalowalnym kontrolom kredytowym.
Australijskie Stowarzyszenie Kredytów Detalicznych (ARCA) nadal naciska na regulacje sektora, aby chronić konsumentów przed szkodami.
Badanie ARCA wykazało, że Australijczycy coraz bardziej polegają na produktach BNPL, przy czym prawie połowa korzysta z usługi, a 34 procent spóźnia się z płatnościami.
Badanie wykazało, że Australijczycy, którzy korzystali z usług BNPL, częściej posiadali więcej niż jedno konto.
Elsa Markkula, dyrektor generalny ARCA, powiedziała, że nadszedł czas, aby BNPL został rozpoznany i traktowany jak inne produkty kredytów konsumenckich.
reklamy
„Cieszymy się, że branża wykracza poza wiązanie się w węzłach, zastanawiając się, jak opisać BNPL, i zamiast tego podejmuje teraz działania w celu zapewnienia, że BNPL jest odpowiednio zintegrowany z istniejącymi regulacjami kredytowymi i ramami sprawozdawczymi” – powiedziała.
Stowarzyszenie wierzy, że system raportowania kredytowego zapewni uznany, solidny i obiektywny sposób sprawdzania zdolności kredytowej użytkowników BNPL i pomoże zapewnić, że kredyt BNPL jest oferowany tylko tym, których na to stać.
Markkula zauważył również, że zaangażowanie BNPL w sprawozdawczość kredytową pomoże wielu konsumentom, którzy inaczej nie mają silnej historii kredytowej.
„Konsumenci powinni móc czerpać korzyści z dobrej historii płatności zapisanej w ich raporcie kredytowym” – wyjaśniła.
„Dzięki BNPL osadzonym w raportach kredytowych, odpowiedzialne i zarządzane korzystanie z BNPL przez konsumentów może pomóc, gdy muszą ubiegać się o kredyt w celu wsparcia ich następnego etapu życia, niezależnie od tego, czy jest to zakup samochodu, czy poszukiwanie kredytu mieszkaniowego”.