LIZBONA (Reuters) – Jeronimo Martins, drugi sprzedawca detaliczny w Portugalii, odnotował we wtorek 35% wzrost dochodu netto w drugim kwartale, przy wysokiej sprzedaży na kluczowym rynku w Polsce, wspieranej przez konsumpcję milionów ukraińskich uchodźców w warunkach rosnącej inflacji.
Firma odnotowała zysk netto w wysokości 173 mln euro między kwietniem a czerwcem, wliczając w to tegoroczne Święta Wielkanocne, w porównaniu ze 129 mln euro rok temu, kiedy dotknęły ją ograniczenia COVID-19.
Napisano w komunikacie: „W Polsce sprzedaż żywności odnotowała solidny wzrost, napędzany przez wyższą inflację
zwiększa się głośność”.
„Powinny się przyczynić do tego działania podjęte przez rząd w celu ochrony konsumentów przed rosnącą presją na dochód rozporządzalny w związku z napływem ukraińskich uchodźców do Polski w połączeniu z rosnącą bazą konsumencką.
do tego trendu” – powiedziała firma.
Skonsolidowana sprzedaż wzrosła w drugim kwartale o 24,5%, do 6,37 mld euro, dzięki wiodącej na rynku polskiej sieci detalicznej firmy Biedronka, której sprzedaż wzrosła o 24% do 4,45 mld euro.
Inflacja żywności w Polsce osiągnęła 11,1% w drugim kwartale, w porównaniu z 8,7% w poprzednich trzech miesiącach, mimo że stawka podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawowe artykuły spożywcze została obniżona do zera od lutego.
Organizacja Narodów Zjednoczonych oszacowała pod koniec maja, że po inwazji Rosji na Ukrainę 24 lutego Ukrainę opuściło około 3,5 miliona ludzi.
W Portugalii sprzedaż w sieci supermarketów Bingo Dos wzrosła o 11% do 1,1 mln euro.