Jeśli jesteś zszokowany skalą spadku na swoim koncie bankowym po rezerwacji lotu w tym roku, nie jesteś sam.
Stłumiony popyt na podróże, ograniczone loty i gwałtownie rosnące koszty paliwa spowodowały gwałtowny wzrost cen biletów lotniczych na całym świecie od czasu złagodzenia ograniczeń w podróżowaniu związanych z Covid – Zwłaszcza w okresie wakacyjnym.
Użytkownicy mediów społecznościowych Kiwi szybko oskarżyli krajowego przewoźnika o podbijanie cen, ale czy naprawdę płacimy więcej niż gdzie indziej?
Tutaj porównujemy koszt przelotu na 100 km na różnych trasach krajowych i międzynarodowych.
Poniższe ceny to najtańsze ceny biletów w klasie ekonomicznej, jakie udało nam się znaleźć podczas rezerwacji bezpośrednio w liniach lotniczych na datę wylotu 1 maja 2023 r. i datę powrotu 22 maja 2023 r. — wystarczy na przyszłość, aby uniknąć podwyżek cen w ostatniej chwili.
Tanie linie lotnicze, takie jak Jetstar, które często nie obejmują bagażu rejestrowanego ani posiłków, są wyłączone z tej analizy.
Czytaj więcej:
* Najdłuższe loty na świecie: jak Air New Zealand układa się z Auckland do Nowego Jorku?
* Etykieta siedzenia w samolocie: jak określić miejsce siedzenia i zasady, których musisz przestrzegać
* Bójki, uderzenia głową i wyłamane zęby: dlaczego wściekłość powietrzna wzrosła podczas pandemii
* W jaki sposób linie lotnicze ustalają koszt lotu?
loty krajowe
z Auckland do Wellington
Przebieg: 960 km w obie strony
Linia lotnicza: Air Nowa Zelandia
Opłata: 188 USD
Opłata za 100 km: 19,58 USD
z Auckland do Queenstown
Przebyty dystans: 2050 km w obie strony
Linia lotnicza: Air Nowa Zelandia
Opłata: 248 USD
Opłata za 100 kilometrów: 12,10 USD
Sydney do Melbourne
Przebyty dystans: 1410 km w obie strony
Linia lotnicza: Virgin Australia
Opłata: 328 USD
Opłata za 100 kilometrów: 23,26 USD
Od Los Angeles do Nowego Jorku
Przebieg: 7872 km w obie strony
Linia lotnicza: United Airlines
Opłata: 711 USD
Opłata za 100 kilometrów: 9,03 USD
Londyn do Manchesteru
Przebieg: 524,82 km
Linia lotnicza: British Airways
Opłata: 241 USD
Opłata za 100 kilometrów: 46 USD
loty międzynarodowe
z Auckland do Brisbane
Przebieg: 4578 km w obie strony
Linia lotnicza: Air Nowa Zelandia
Opłata: 731 USD
Opłata za 100 km: 15,97 USD
z Auckland do Londynu
Przebieg: 36 654 km w obie strony
Linie lotnicze: United (częściowo obsługiwane przez Air New Zealand)
Cena biletu: 2414 USD
Opłata za 100 kilometrów: 6,59 USD
Z Londynu do Auckland
Przebieg: 36 654 km w obie strony
Linie lotnicze: United (częściowo obsługiwane przez Air New Zealand)
Cena biletu: 1851 USD
Opłata za 100 kilometrów: 5,05 USD
Z Melbourne do Londynu
Przebieg: 33 814 km w obie strony
Linia lotnicza: Qantas
Opłata: 2736 USD
Opłata za 100 kilometrów: 8,09 USD
Wellingtona do Bangkoku
Przebyty dystans: 19 746 km w obie strony
Linia lotnicza: Emirates Airlines
Opłata: 1594 USD
Opłata za 100 kilometrów: 8,18 USD
Singapur do Londynu
Przebieg: 21 776 km w obie strony
Linia lotnicza: Katar
Opłata: 1425 USD
Opłata za 100 kilometrów: 6,54 USD
Nowy Jork do Paryża
Przebieg: 11 674 km w obie strony
Linia lotnicza: Air Portugal
Opłata: 1128 USD
Opłata za 100 kilometrów: 9,66 USD
z Auckland do Delhi
Przebieg: 24 978 km w obie strony
Linia lotnicza: Singapore Airlines
Opłata: 1517 USD
Opłata za 100 kilometrów: 6,07 USD
Christchurch do Los Angeles
Przebieg: 22 212 km w obie strony
Linia lotnicza: Air Nowa Zelandia
Opłata: 1660 USD
Opłata za 100 kilometrów: 7,47 USD
Wyjazdy do Wielkiej Brytanii i Europy
Z Londynu do Rzymu
Przebyty dystans: 2928 km w obie strony
Linia lotnicza: ITA Airways
Opłata: 455 USD
Opłata za 100 kilometrów: 15,54 USD
Z Londynu do Madrytu
Przebyty dystans: 2486 km w obie strony
Linia lotnicza: British Airways
Cena: 279 USD
Opłata za 100 kilometrów: 11,22 USD
Paryż do Nicei
Przebyty dystans: 1586 km w obie strony
Air France
238 $
Opłata za 100 kilometrów: 15 USD
Porównaj loty krótkodystansowe
Zdecydowanie najdroższy był lot z Londynu do Manchesteru, który kosztował 46 USD za 100 km, a następnie lot z Sydney do Melbourne kosztował 23,26 USD za 100 km. Usługa Auckland do Wellington była trzecia z ceną 19,58 USD za 100 km. Taryfy z Auckland do Queenstown były znacznie tańsze i wynosiły 12,10 USD za 100 km, ale nie tak tanie jak trasa z Los Angeles do Nowego Jorku, która kosztowała 9,03 USD za 100 km.
Loty w Europie były nieco tańsze niż lot z Auckland do Queenstown, kosztując od 11,22 do 15 dolarów za 100 km. Podobnie usługa Trans-Tasman z Auckland do Brisbane kosztuje 15,97 USD za 100 km.
Krótsze podróże kosztują więcej na kilometr niż dłuższe trasy, ponieważ niektóre koszty, takie jak spalanie paliwa podczas kołowania i lądowania, pozostają takie same niezależnie od długości podróży. Samolot spędza też znaczną część czasu na ziemi, w tym czasie nic nie zarabia.
Porównaj długie podróże
Ze wszystkich przebadanych lotów długodystansowych najdłuższy – usługa United Airlines z Londynu do Auckland (częściowo obsługiwana przez Air New Zealand) – był najtańszy na kilometr.
Na drugim miejscu uplasowało się połączenie Singapore Airlines z Auckland do Delhi, a następnie trasa Singapur-Londyn.
Co ciekawe, okazało się, że podróż do Londynu z Auckland jest znacznie tańsza niż z Melbourne, chociaż trasa z Auckland jest nieco dłuższa.
Lot z Londynu do Auckland iz powrotem był również znacznie tańszy niż w drugą stronę.
Czy Kiwi płacą za dużo za loty?
Na podstawie tej analizy krótsze loty krajowe w Nowej Zelandii są droższe, ale dłuższe loty – takie jak z Auckland do Queenstown – są podobne, jeśli nieco droższe, do tego, co ludzie płacą za kilometr w Australii, Stanach Zjednoczonych i Europie. Jak wspomniano, lot krajowy w Wielkiej Brytanii kosztuje dużo więcej.
Dłuższe loty do Nowej Zelandii mogą być względną okazją, ponieważ krótsze trasy mają zwykle wyższe ceny za kilometr. Jednocześnie usługi Trans-Tasman kosztują zbliżoną kwotę do krótkodystansowych tras międzynarodowych w Wielkiej Brytanii i Europie.
Na podstawie tej analizy płacimy podobne kwoty podróżnym w innych miejscach, aw niektórych przypadkach uzyskujemy lepsze oferty niż nasi przyjaciele po drugiej stronie fosy.
Oczekuje się, że ceny pozostaną wysokie na całym świecie, dopóki ceny paliw nie spadną, a przemysł lotniczy z niedoborami personelu będzie w stanie lepiej nadążyć za popytem.