Jak czytamy w niedawnym raporcie, wspieranie polskich firm i lokalnych przedsiębiorców ma kluczowe znaczenie, gdy ceny rosną, a gospodarka zwalnia. Eurocash ujawnił.
Raport Równi w Biznesie przygotowany przez detalistę (Ranking Równych Firm) pokazuje, że małe lokalne firmy borykają się z rabatami i dyskryminującymi warunkami współpracy w porównaniu z centralnie zarządzanymi sieciami handlowymi.
Badanie analizuje strategię cenową i dystrybucyjną największych producentów FMCG w Polsce.
W sektorze detalicznym lokalni przedsiębiorcy stanowią prawie połowę rynku w Polsce (45,4%), zauważył detalista, powołując się na dane NielsenIQ.
Małgorzata Obrebska, Dyrektor ds. Zakupów Centralnych i Marek Własnych w Grupie Eurocash, skomentowała: „Polska jest niewątpliwie krajem przedsiębiorczym. 99,8% firm w naszym kraju należy do sektora MŚP, który stanowi praktycznie połowę naszego PKB. Co ważne, większość Przedsiębiorców działa lokalnie, a regiony, w których działają, należą do nich.
„W naszym kwartalnym rankingu sprawdzamy, jakie warunki współpracy producenci oferują kanałowi niezależnemu, a jakie oferują centralnie zarządzanym sieciom dyskontowym i supermarketów. Ranking jest dla nas cennym narzędziem w rozmowach z dostawcami”.
Handel lokalny
Oprócz udziału w rynku ważny dla Polski jest handel lokalny, który dociera do mieszkańców mniejszych miejscowości.
Oczekuje się, że liczba ta będzie dalej rosnąć, ponieważ coraz więcej osób w kraju wybiera mniej zaludnione obszary zamiast miast.
Z danych GUS wynika, że w latach 2011-2021 liczba mieszkańców miast zmniejszyła się o 3%, podczas gdy ludność na wsi wzrosła o 1%.
Z raportu wynika również, że kanał wielkoformatowy jest preferowany przez firmy oferujące produkty dedykowane centralnie zarządzanym sieciom handlowym. W skład grupy wchodzą tacy producenci jak Makaron Barilla, Musztarda McCormick, Herbaty USP Zdrowie oraz Detergenty Unilever.
Czytaj więcej: Poleganie na lokalnych, sąsiedzkich sklepach wzmacnia polski Eurocash
Inne trendy
Firmy uwielbiają również desery, czego dowodem są praliny, czekoladki i słodkie, paczkowane wypieki w przystępnych cenach od dużych producentów, takich jak Stark, Lindt & Sprüngli czy Montess International. .
Obrebska powiedziała: „Danie uczciwych warunków niezależnemu sektorowi to bardzo racjonalny i długofalowy krok, do którego chcemy przekonać dostawców. To nie tylko zapewni im lepsze dotarcie do konsumentów w całym kraju. Produkty, ale także wesprze rozwój lokalnych sklepów i posiadają silny kanał dystrybucji
„Co do reszty, jest to kanał, który konkuruje z dużymi graczami na rynku bliskością klienta i szerokim asortymentem, więc inwestowanie w niego jest korzystne dla producentów”.
© 2022 Europejski Dziennik Supermarketów – Twoje źródło najnowszych Sprzedaż detaliczna Aktualności. Artykuł autorstwa Dayeta Das. Kliknij Zarejestrować Aby zarejestrować się do ESM: Europejski Magazyn Supermarketów.
„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”