Magazyn Rolling Stone uznaje „Respect” Arethy Franklin za najlepszą piosenkę wszech czasów

w tym tygodniu, tocząca się skała Magazyn opublikował kolejną kontrowersyjną listę 500 najlepszych piosenek wszech czasów.

Dokument The Amazing Grace z Arethą Franklin, Królową Duszy.

Królowa Duszy, Aretha Franklin.
Zdjęcie: 40 akrów i A Mule Filmworks / AFP

Ostatnia długotrwała publikacja sporządziła taką listę w 2004 r., z bardzo niewielką aktualizacją w 2010 r.

W tamtym czasie właściciele ankiet odwrócili historię magazynu lub byli spokrewnieni przez przypadek, w zależności od tego, jak na to patrzyłeś.

Na pierwszym miejscu znalazła się jedna z piosenek, które magazyn nazwał ich imieniem – Bob Dylan „Like A Rolling Stone”, a drugim była „Satisfaction” zespołu, który wziął swoją nazwę od piosenki Muddy Waters, od której magazyn nazwał „The Rolling”. Kamienie.

Na trzecim miejscu znalazło się „Imagine” Johna Lennona, a Lennon był pierwszą osobą, która została przedstawiona na okładce tocząca się skała.

ten Najnowsza wersja najlepszych 500 Zupełnie inny, z trzema topowymi aktami, wszyscy Afroamerykanie, śpiewający piosenki o szacunku, rewolucji i prawach.

Pierwsze miejsce zajęła „Respect” Arethy Franklin, drugie miejsce „Fight The Power” Public Enemy, a trzecie „A Change Is Gonna Come” Sama Cooka.

Co się dzieje?

Wiele wydarzyło się w branży muzycznej w ciągu 17 lat od poprzedniej listy w 2004 roku.

Oprócz wzrostu popularności transmisji na żywo, branża walczyła o większą różnorodność.

Wielkie „przebudzenie” ostatnich lat, niezależnie od tego, czy uważasz je za dobre czy złe, znajduje odzwierciedlenie w nowym menu.

Ponad połowa nowej listy składa się z nowych wpisów, a około 100 z nich to kobiety lub zajmują ważne pozycje.

Ponad 100 osób było wcześniej lub wyróżnia się osobami kolorowymi.

To wywołało pewne oczekiwane przejęcie mediów społecznościowych, z pewnymi oskarżeniami tocząca się skała Z „Znaku cnoty” i „Pimping po przebudzeniu”.

Jednak oskarżenia ignorują sposób, w jaki lista została skompilowana.

W 2004 roku około 170 muzyków, osobistości z branży i reporterów muzycznych głosowało na swoich faworytów, aby znaleźć się na liście 500.

Liczba wyborców wynosi obecnie 250, przy czym włożono większy wysiłek w zwiększenie różnorodności wśród nich.

To zrozumiałe, że grupa bardziej zróżnicowana rasowo i płciowo zagłosowałaby na listę równie dobrych piosenek.

W efekcie głosowanie jest odzwierciedleniem naszych czasów widzianych przez pryzmat 250 wyborców.

Ale co ta nowa lista mówi o tym, gdzie jesteśmy – a dokładniej o amerykańskim przemyśle muzycznym?

Poprzednie trzy najlepsze były opowieścią ostrzegawczą o potrzebie pokory (jak Rolling Stone), hymnem nastoletniej zmysłowości („zadowolenie”) i smutnym błaganiem o samotność („wyobrażanie”).

Na liście z 2021 r. trzy pierwsze to Respect Claim („Respect”), War Call for Revolution („Fight Power”) i Hopeful Call for Civil Rights („Zmiana nadejdzie”) – wszystkie autorstwa czarnoskórych wykonawców.

Porównawczy ton nowej trójki jest ostrzejszy, a przekazy są prawdopodobnie bardziej trafne i skuteczne.

Poza wiadomościami społecznościowymi, lista została akustycznie zaktualizowana, a oldschoolowy rock 'n’ roll, rytm i blues z trzech głównych dekad w dużej mierze ustąpił miejsca nowej fali hip-hopu, popu i innych gatunków obejmujących pięć dekad.

Spośród utworów wyciętych z listy 2004 ponad 220 pochodzi z lat 50., 60. i 70. – mniej więcej tyle samo z lat 70. dodano do 2000.

Piosenka pozostaje taka sama

Czy cover może być najlepszą piosenką wszech czasów? To jedna z dyskusji, która wychodzi z tej listy.

„Respect” został napisany i wydany przez Otisa Reddinga dwa lata przed tym, jak Aretha Franklin przearanżowała go i przekształciła w swój sztandarowy utwór.

Lista miała również dziwny związek z okładkami, a to nie obejmuje posiadania okładki numer jeden.

W 2004 roku wersja „Hallelujah” Jeffa Buckleya miała 259 lat – w tym roku nigdzie jej nie widać, podczas gdy poprzednio nienotowany oryginał Leonarda Cohena ma 74 lata.

Lista z 2021 r. zawiera również dwie kopie „Killing Me Softly With His Song” (Roberta Flack i Foggies), dwie kopie „Mr Tambourine Man” (Bob Dylan i The Byrds) oraz dwie kopie „Walk On By” (Dionne). Warwicka i Izaaka Hayesów).

Elvis Presley zajął 19 miejsce w 2004 roku z filmem Hound Dog, któremu nie udało się osiągnąć tego sukcesu w 2021 roku.

Zamiast tego na liście pod numerem 318 znajduje się wersja Big Mama Thornton sprzed trzech lat.

Elvis ponownie przegapił Blue Suede Shoes – na liście z 2004 roku zarówno wersje Presleya, jak i Carla Perkinsa tej piosenki znalazły się na liście 500, ale żadna z nich nie pojawiła się w 2021 roku.

ABC

Tammy Lowe

„Ekspert Internetu. Introwertyk. Uzależniony od ulicy. Ewangelista kawy. Pisarz. Myśliciel. Miłośnicy skrajnej śpiączki. Wykładowca”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *