Amazing Spaces NZ, mała firma zajmująca się domem z siedzibą w Morrinsville, została zlikwidowana, pozostawiając około 14 klientów czekających na ubezpieczone domy z depozytami w wysokości od 100 000 do 130 000 USD. Likwidatorzy twierdzą, że całkowite zadłużenie ma przekroczyć milion dolarów.
Firma została założona przez dyrektora Michaela Christophera Goodalla w 2019 roku. Goodall jest dyrektorem spółki dominującej LKN Group, która również jest w likwidacji.
Cztery dni przed likwidacją Amazing Spaces NZ 29 maja 2023 r. Goodall zrezygnował z funkcji dyrektora Modular Spaces, oddzielnej firmy specjalizującej się w małych domach prefabrykowanych i studiach. Firma ta powstała w sierpniu 2021 roku.
(Brak związku z serialem telewizyjnym o tej samej nazwie) powiedział rzecznik firmy, która ma regularne kontakty z Amazing Spaces NZ. Rzeczy Klienci płacą duże kaucje na pokrycie kosztów produkcji (w Chinach) i wysyłki do Nowej Zelandii. Pozostałą kwotę należy uiścić po przyjeździe do Nowej Zelandii, aby pokryć koszty wyposażenia małych domów o stalowej ramie, których cena zaczyna się od 205 000 USD, w tym podatek VAT.
Czytaj więcej:
*Likwidator NZ Tiny Homes wydał kupującym niedokończone domy po decyzji Sądu Najwyższego
* Ciężki początek dla małego właściciela domu bez wody, prądu i kanalizacji po krachu budowlanym
* Właścicielka małego domu obawia się, że straciła 123 000 dolarów z depozytu likwidowanej firmy
„Znam cztery osoby, które dokonały dużych depozytów, a dwie z nich czekały na swój dom 14 miesięcy” – powiedział rzecznik. W tym momencie nie chcą się wypowiadać. Michael jest bardzo dobrym sprzedawcą i zawsze zapewnia swoich klientów, że wszystko jest pod kontrolą.”
Mówiąc do RzeczyGoodall mówi, że bierze na siebie winę za upadek firmy i sam wyznaczył likwidatorów: „Ostatecznie muszę wziąć na siebie ten problem. Ja go spowodowałem. Cokolwiek to jest, zapłacę za resztę moje życie.”
Goodall mówi, że firma początkowo wpadła w kłopoty po uderzeniu Covid, kiedy koszty wysyłki małych domów skoczyły z 15 000 USD za sztukę do między 45 000 a 50 000 USD. „Uhonorowaliśmy naszych klientów [contracts] I nie przerzucili tych kosztów.
Menedżer mówi również, że zachorował na raka gardła, gdy sprawy zaczęły się układać po blokadzie Covid. Firma miała małą przerwę z powodu mojego stanu zdrowia. Ale chcąc pomóc wszystkim i uhonorować wszystko, mogłem wykopać sobie jeszcze większy dół.
„Najwyraźniej rynek jest teraz bardzo trudny [tiny home builder] Mija tydzień. Ale nie jestem osobą, która obwinia rzeczy – tak właśnie jest. To była dla mnie ogromna krzywa uczenia się. Miałeś bezsenne noce, kiedy myślałeś o krzywdzie, którą wyrządziłeś ludziom, a która nie powinna była się wydarzyć. Siedzę tu teraz z mniej niż 200 dolarami na koncie bankowym. Moja rodzina straciła swoją inwestycję, a moja partnerka, która również włożyła pieniądze ze swojego spadku w biznes, straciła ją”.
Jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć, czy klienci odzyskają swoje pieniądze w tym momencie, mówi Steven Khouf z likwidatorów Fear Jones, ponieważ wciąż znajdują się na wczesnym etapie likwidacji.
„Skontaktowaliśmy się ze wszystkimi klientami i poprosiliśmy ich o wypełnienie formularza roszczenia w celu złożenia wniosku o likwidację. Częścią naszych obowiązków jako likwidatorów jest zbadanie spraw spółki i postępowania menedżera. Obejmuje to, czy menedżer naruszył obowiązków jego dyrektorów i może obejmować odzyskanie środków od zarządcy na rzecz wierzycieli”.
Khuff mówi, że na firmowym podwórku jest kilka domów. „Zaangażowaliśmy się z tymi klientami i pracujemy z nimi nad procesem, aby ustalić ich prawa i dostęp do ich domów dla tych klientów, jeśli to konieczne.
Jesteśmy również świadomi, że niektórzy klienci wpłacili depozyty za domy, które nie dotarły do kraju lub nie zostały jeszcze wybudowane. Ci klienci będą wierzycielami likwidacyjnymi”.
Rzeczy Rozmawiałem z małą firmą zajmującą się holowaniem domów, która wkrótce usunie częściowo ukończony malutki dom i dwie kabiny ze swojego firmowego podwórka i przeniesie je do klienta w Gisborne. „Domy są niedokończone i nie są wodoodporne”.
Akcja odzyskania niektórych budowanych budynków jest następstwem niedawnej decyzji Sądu Najwyższego po likwidacji NZ Tiny Homes w New Plymouth w listopadzie ubiegłego roku.
Upadek pozostawił wielu klientów NZ Tiny Homes z kieszeni i bez domu. Sześciu z tych wierzycieli zwróciło się do Sądu Najwyższego, aby spróbować uwolnić swoje półwykończone i półwykończone domy. Sąd orzekł na ich korzyść, a Tiny Homes NZ musiało przekazać domy w tak zwanej „przełomowej” decyzji sądu.
Domy modułowe NZ
NZ Modular Homes i Kiwi Modular Homes również przeszły w stan likwidacji w zeszłym miesiącu. W dniu 1 maja 2023 r. Fair Go rozmawiał z kilkoma klientami, którzy zostali zwolnieni przez właściciela Warrena Sinclaira po likwidacji NZ Modular Homes. Większość klientów pokrywa większość kosztów swoich kompilacji.
„Nie pojawił się żaden produkt, ale pieniądze napływały, a Warren był zajęty pozyskiwaniem nowych klientów” — powiedziała reporterka Jill Higgins.
Jedna z innych firm Sinclaira, Ready Homes, została zlikwidowana w zeszłym roku.
Kolejny borykający się z problemami mały domowy biznes został sprzedany w tym tygodniu w ramach dwuczęściowego kontraktu. Ponieważ tylko jedna część została podpisana, a cała umowa zostanie zrealizowana dopiero w lipcu, Rzeczy Zgodził się nie podawać nazwy firmy ani nowego właściciela.
Poprzedni właściciel powiedział, że może osobiście zagwarantować, że „żaden klient nie straci jednostki, kabiny ani niczego. Chronimy klientów i inwestorów”.
Raport budowniczego dla małej organizacji domowej
Sharla May, założycielka Tiny House Hub i dyrektorka Collab Developments, mówi, że organizacja podjęła proaktywne kroki w celu ochrony przyszłych młodych nabywców domów.
„Rosnąca popularność mikro stylu życia przyciąga zarówno prawdziwych profesjonalistów, jak i oportunistów”.
W ten sposób ośrodek się rozwinął Raport Tiny House Builderktóre, jak twierdzi May, jest wszechstronnym narzędziem zaprojektowanym, aby pomóc osobom indywidualnym w znalezieniu godnych zaufania budowniczych w branży.
„Dostarczając informacji na temat zdolności kredytowej firmy budowlanej, historii otwierania i likwidacji kilku firm, a także wszelkiego zaangażowania UNDT, raport umożliwia potencjalnym nabywcom podjęcie świadomej decyzji”.
Porada prawna przy zakupie nowego malutkiego domu
Ważne jest również, aby dołożyć należytej staranności w tych firmach, aby się chronić, mówi adwokat Andrew Skinner, partner w Urlich Milne Lawyers.
„Jeśli masz do czynienia z nowym budowniczym małego domu, powinieneś rozważyć sytuację związaną z posiadaniem małego domu, gdy jest on w budowie” – mówi. „Zwykle oczekujemy, że dokonasz płatności progresywnych na rzecz małego budowniczego domu za materiały i po osiągnięciu określonych kamieni milowych.
„Twoja umowa musi potwierdzać, że jesteś właścicielem małego domu podczas jego budowy. Ponadto zalecamy również sprawdzenie Rejestru Papierów Wartościowych Mienia Osobistego (PPSR) w imieniu małego budowniczego domu, aby zobaczyć, jakie zabezpieczenia są zarejestrowane na aktywach mały budowniczy domu.
„Jeśli istnieją zarejestrowane zabezpieczenia, które mogą obejmować mały dom w budowie, musisz uzyskać ulgę od tych ubezpieczonych, że ich zabezpieczenie nie obejmie twojego małego domu po dokonaniu płatności progresywnych. Zalecamy zwrócenie się do swojego adwokata aby potwierdzić ten punkt i dokonać przeglądu umowy o roboty budowlane.”.