Kupujący i podróżujący środkami transportu publicznego z Auckland nadal tłumnie odwiedzają najnowsze centrum handlowe w mieście – Manawa Bay – pomimo problemów z ruchem ulicznym w pierwszy weekend od otwarcia centrum.
Tysiące klientów odwiedziło outlet – zaledwie trzy kilometry od lotniska w Auckland – co spowodowało duże opóźnienia na głównej autostradzie prowadzącej na lotnisko w sobotę i niedzielę.
W poniedziałek około południa 1400 parkingów w centrum handlowym wydawało się prawie w pełni zajęte, przed małym sklepem z czekoladą utrzymywały się długie kolejki, a strefa gastronomiczna była pełna ludzi.
Niektórzy powiedzieli RNZ, że wybrali dzień roboczy, aby uniknąć korków, inni, jak Avi, który przyjechał w przerwie na lunch, stwierdzili, że przy wyjeździe z najbliższego zjazdu z autostrady ruch był nadal powolny.
„Po przyjeździe trzeba było długo czekać na zjazd z autostrady, więc ruch od razu ruszył, parkingi były prawie pełne i trudno było znaleźć miejsce parkingowe, ale można było się tego spodziewać – to nowy podmiot, który otwarte” – powiedział.
Theresa Michael, która przyjechała z North Shore, stwierdziła, że wspaniale było mieć lokalny sklep na równi z tymi, które odwiedziła za granicą.
„Zwykle jeździmy do Gold Coast i Brisbane, a tamtejsze outlety bardzo nam o tym przypominają, więc powiedziałam mężowi, że nie ma już sensu tam chodzić, mamy to tutaj i jest świetnie”.
Kilku klientów powiedziało RNZ, że outlet to „ulepszona” wersja Onehunga’s Dress Smart, a jeden stwierdził, że to „uwielbiona Onehunga”.
Jednak niektórzy, którzy zatrzymywali się w porcie przed wejściem na pokład samolotu, twierdzili, że brak bezpłatnej przechowalni bagażu był rozczarowujący.
Rachel Brennan właśnie wróciła z rejsu i miała kilka godzin do zabicia przed lotem do Christchurch.
Ona i jej przyjaciele uważali, że nie jest możliwe zapłacenie 16 dolarów za przechowanie jednej torby bagażu.
„Gdyby naprawdę chcieli przyciągnąć dużą liczbę osób wracających na lotnisko, gdyby wystawili pokwitowanie – jeśli wydasz pieniądze, otrzymasz torbę za darmo – byłoby wspaniale” – powiedziała Brennan.
Inni zastanawiali się, czy supermarkety i centra handlowe, takie jak Manawa Bay i Costco, są dobre dla Nowej Zelandii.
Mieszkaniec Mt Eden, Dallas Young, który przyszedł sprawdzić, jaki był szum wokół projektu, powiedział, że zastanawia się, jak długo ten szum będzie trwał.
„Czy Nowa Zelandia naprawdę potrzebuje innego takiego miejsca? To znaczy, czy to miejsce tam, inne miejsce jak Rod i John, nadal tam będzie za kilka lat, czy też będzie to dla nich zbyt trudne, ponieważ blask zniknie, a szum zniknie?”
Tymczasem rzecznik lotnisk w Auckland i Manawa Bay powiedział, że są one dobrze przygotowane do zarządzania wzmożonym ruchem w tym okresie.
Powiedzieli, że ich zdaniem natężenie ruchu zmniejszy się w nadchodzących tygodniach.
Twierdzą, że nałożono ograniczenia na pracowników budowlanych lotniska w Auckland korzystających z południowych tras prowadzących na lotnisko w okresach szczytu.
Szef Rady Auckland ds. zezwoleń na zasoby, James Hassall, powiedział, że zgoda na zasoby przedłożona Radzie dla Zatoki Manawa zawierała „szczegółową ocenę transportu”.
Stwierdził, że rada wymaga spełnienia szeregu warunków dotyczących dostępu, parkowania i ruchu na terenie obiektu oraz wokół niego.
Hassall powiedział, że będzie nadal monitorować teren, aby ocenić, czy warunki zgody wymagają zmiany, ale rada nie spodziewa się, że poziom ruchu obserwowany w weekend będzie długoterminowy.