- Napisane przez Toma Gerkina
- Reporter technologiczny
Co jest lepsze Mario czy Sonic?
Ludzie w pewnym wieku pamiętają dorastanie, gdy ta debata dominowała w rozmowach w szkole w latach 90.
Super Mario i Sonic the Hedgehog zajmowały wówczas czołowe miejsca na listach przebojów gier i ostatecznie stały się dwiema najbardziej rozpoznawalnymi twarzami w branży, występując w niezliczonych spin-offach, a nawet w najnowszych filmach fabularnych.
Kontrowersje zaczęły słabnąć, gdy maskotki przeniosły się na Igrzyska 3D, a teraz prawie zniknęły, gdy obie wystąpiły w remisowych meczach olimpijskich.
Jednak po historycznym wydarzeniu rywalizacja może szybko wrócić na właściwe tory, a obaj rywale po raz pierwszy od ponad 30 lat rozpoczną mecze w tym samym tygodniu.
Ostatni raz coś takiego miało miejsce w 1992 r., kiedy w ostatnim tygodniu listopada w Wielkiej Brytanii wydano zarówno Super Mario Land 2, jak i Sonic 2.
„Mam miłe wspomnienia z przeprowadzki do domu, w którym obecnie mieszkam. Kiedy byłem dzieckiem, pierwszą rzeczą, jaką wyrzuciłem z ciężarówki, był mały sześcienny telewizor CRT i Mega Drive” – powiedział.
„Są to gry, przy których dorastałem jako dziecko, ponieważ Sonic Superstars i Mario Wonder zostały wydane w tym samym czasie i jest w nich wiele nostalgii”.
Dziwnie podobne
Premiera Sonic Superstars we wtorek i Super Mario Bros Wonder w piątek opowiadają o powrocie do korzeni serii.
Możesz także wybaczyć myślenie, że te dwie gry zostały stworzone przez ten sam zespół, ze względu na ich podobieństwa wizualne.
Obie gry to gry typu side-scrolling – gry oglądane są z boku postaci, a kamera podąża za nimi, gdy poruszają się one w lewo i w prawo po poziomach.
Obie są także platformówkami – gatunkiem nieco niejednoznacznym, w którym generalnie celem jest omijanie przeszkód i wrogów, korzystając z różnych platform na scenie.
Jednocześnie mogą grać nawet cztery osoby.
Jednak dziennikarka zajmująca się grami, Helen Ashcroft, wyjaśniła, że chociaż te gry mogą wyglądać podobnie, gra się w nie zupełnie inaczej.
„Oboje są fanami platform, ale mają bardzo różne podejście do różnych rzeczy” – powiedziała.
„Chociaż bohaterowie mają podobne korzenie, ewoluowali na różne sposoby, a te dni wydają się być bardzo wyjątkowymi doświadczeniami”.
Podobne, ale inne
Podobieństwa pomiędzy Sonic i jego oryginalnymi grami wykraczają poza oprawę wizualną. Głos skomponował Jun Senoue, który po raz pierwszy pracował nad Sonic 3 w 1993 roku, a samą grę stworzył oryginalny projektant.
Naoto Oshima, który od dwudziestu lat nie pracował nad grą Sonic, powiedział, że w nowej grze chce przywrócić serię do korzeni.
„Jeśli chodzi o Sonica, pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, jest jego prędkość i to, jak dobrze jest ścigać się przez kolejne poziomy”. – powiedział w filmie na YouTube.
„Tworzenie map, które wykorzystują klasyczne poczucie prędkości i pozwalają na kultową akcję typu pinball, było dla nas niezwykle ważne”.
Tymczasem Takashi Tezuka, który od 39 lat pracuje nad grami Mario, powiedział, że chce, aby Super Mario Bros Wonder było ewolucją serii – grą 2D pełną ukrytych niespodzianek.
„Gry Mario 2D często miały opinię bezlitosnych… i w tej grze to zmieniliśmy.
„Zaprojektowaliśmy go tak, aby gracze mogli pokonać grę swoimi pomysłami i wykorzystywać swoje umysły, a nie tylko umiejętności, do robienia postępów”.
Jest to jedna z tych samych zasad projektowania, które stoją za Soniciem, a Ohshima twierdzi, że wprowadziła samouczki, a także nowe funkcje rozgrywki, aby ułatwić początkującym.
Jeśli więc obie gry konkurują o tych samych graczy, która z nich zwycięży?
Dla Argic ta część może nie być aż tak istotna.
Nikt nie chce, żeby mecz był zły – stwierdził.
„Szczerze mówiąc, chcę, żeby obie gry były dobre i aby obie społeczności się nimi cieszyły – ponieważ to oznacza, że będę mógł zagrać w dwie świetne gry”.