McDonald’s zamknął swoje biura w USA do czwartku i poprosił swoich pracowników o pracę zdalną, przygotowując się do ogłoszenia rundy zwolnień.
W notatce dla pracowników opublikowanej na TheLayoff.com, gigant burgerowy z siedzibą w Chicago powiedział, że chce „zapewnić komfort i poufność naszym pracownikom w okresie wypowiedzenia” i będzie organizował praktycznie wszystkie spotkania informacyjne. Poprosił pracowników międzynarodowych firm, aby postępowali zgodnie z instrukcjami na swoich obszarach.
W notatce firma stwierdziła, że zwolnienia miały na celu zwiększenie wydajności McDonald’s.
„Mamy przed sobą wyraźną szansę, aby szybciej i skuteczniej rozwiązywać problemy naszych klientów i ludzi oraz szybko skalować nasze udane innowacje na rynek globalny” – powiedziała firma.
McDonald’s odmówił komentarza w sprawie notatki lub zwolnień. Notatka została po raz pierwszy opublikowana w Wall Street Journal.
Chociaż rynek pracy w USA pozostaje silny, liczba zwolnień gwałtownie wzrosła, szczególnie w sektorze technologicznym, gdzie wiele firm przepracowało zatrudnienie po boomie związanym z pandemią. IBM, Microsoft, Amazon, Salesforce, Meta, Twitter i DoorDash, firma macierzysta Facebooka, ogłosiły zwolnienia w ostatnich miesiącach.
Cięcia nastąpiły także w innych sektorach.
Większość tych zwolnień dotyczy biur korporacyjnych. Nadal brakuje pracowników na stanowiska usługowe, np. w restauracjach McDonald’s.
Decydenci Rezerwy Federalnej przewidywali, że stopa bezrobocia może wzrosnąć do 4,6% do końca tego roku, co jest znaczącym wzrostem historycznie związanym z recesjami.
McDonald’s zatrudnia ponad 150 000 pracowników na stanowiskach korporacyjnych i restauracjach należących do firmy. Około 70% tych pracowników mieszka poza Stanami Zjednoczonymi.
Akcje McDonald’s wzrosły we wtorek o 1%. Przychody firmy utrzymywały się na stałym poziomie 23,2 miliarda dolarów przez cały rok 2022, ale jej dochód netto spadł o 18%, częściowo z powodu sprzedaży działalności w Rosji.
McDonald’s ostrzegł swoich pracowników w styczniu, że nadchodzą zwolnienia, ponieważ próbował stać się mądrzejszy i przełamać mury między swoimi globalnymi rynkami. W notatce dla pracowników w styczniu, prezes i dyrektor generalny McDonald’s, Chris Kemptzynski, powiedział, że firma ocenia role i poziomy zatrudnienia w różnych częściach firmy.
„Historycznie byliśmy tak zdecentralizowani w niektórych obszarach, że dość często odkrywamy sposób działania koła” – powiedział Kemzyński podczas telekonferencji z inwestorami w styczniu. „I myślę, że inną rzeczą, którą zauważyłeś, było to, że nie byliśmy tak wybredni, jeśli chodzi o nasze globalne priorytety, więc pojawiło się mnożenie priorytetów”.
Na jednym rynku Kempinski powiedział, że niedawno odkrył listę 300 oddzielnych priorytetów.