Agencja transportowa, Waka Kutahi, przyznała się do wad swojego słabego systemu po tym, jak dealerzy samochodów poinformowali, że niektórzy nabywcy samochodów zostali poproszeni o zapłacenie tysięcy dolarów opłat za samochody, które powinny przyciągnąć zniżki.
Sekretarz ds. transportu Michael Wood powiedział, że szuka zapewnień od Waka Kutahi, że są to „odosobnione przypadki i że istnieje plan rozwiązania problemu”.
„W przypadku każdego nowego programu na dużą skalę możemy spodziewać się pojawienia się pewnych problemów” – powiedział.
System wypłat ma na celu zachęcenie ludzi do zakupu pojazdów elektrycznych i innych pojazdów o niskiej emisji, dając im rabaty w wysokości do 8625 USD, finansowane z opłat uiszczanych przez osoby, które zamiast tego kupują pojazdy o wysokiej emisji.
Czytaj więcej:
* Nowy rekord sprzedaży samochodów, gdy kupujący spieszą się, aby pobić opłaty za czysty samochód
* Sprzedawca Tesli korzystający ze kiepskiego schematu budzi mieszane reakcje
* Wzrost cen benzyny prowadzi do wzrostu zainteresowania pojazdami elektrycznymi
* Efektywność paliwowa samochodów sprowadzanych z Nowej Zelandii skacze o 15 procent
Opłaty rozpoczęły się w zeszły piątek.
Ale dyrektor naczelny Stowarzyszenia Importerów Pojazdów, David Vincent, powiedział, że rejestr samochodowy, który rejestrował emisje różnych pojazdów, był niekompletny, a w niektórych przypadkach niedokładny, czasami „niedokonując” naliczania opłat, gdy należne są rabaty.
W rezultacie niektórzy nabywcy samochodów zostali niesłusznie skierowani do płacenia tysięcy dolarów opłat za pojazdy niskoemisyjne, w tym hybrydy.
Greig Epps, dyrektor ds. strategii w Motor Trade Association (MTA), powiedział, że w niektórych przypadkach informacje o tym, czy opłata lub zniżka jest należna „co dwa dni” gwałtownie wzrosły, pozostawiając dealerów samochodowych niepewnych, co powiedzieć klientom.
Steve Pottrell, właściciel salonu Wellington, Wholesale Cars Direct, powiedział, że po raz pierwszy powiedziano mu, że importowany Volkswagen Golf Hybrid otrzyma zniżkę w wysokości 2300 USD, po czym wskoczy do opłaty w wysokości 2800 USD, a następnie z powrotem do rabatu w wysokości nieco ponad 2000 USD.
Powiedział, że to tylko jeden przykład problemów, z jakimi się borykał.
Epps powiedział, że MTA nadal nie jest pewien zakresu problemów, ale wydaje się, że są one związane z importem używanych samochodów i są bardziej prawdopodobne, jeśli pojazdy były pierwotnie produkowane w Europie.
„Zdzieramy warstwy i znajdujemy coraz więcej, w miarę jak się w to wkraczamy.
„Wydaje się, że zostaje złapany tylko wtedy, gdy dealerzy próbują zarejestrować samochody”.
Rzecznik transportu Partii Narodowej Simeon Brown powiedział, że został poinformowany o przypadkach, w których nabywcy samochodów hybrydowych mieli otrzymać rabat w wysokości 3450 USD, ale zostali poproszeni o uiszczenie opłaty w wysokości 3000 USD.
Inne samochody wykazywały opłatę w wysokości 2875 dolarów, kiedy „zasłużyły” na rabat w wysokości 1600 lub 2500 dolarów, powiedział.
„Jednym z przykładów, który wymyśliłem, był nabywca Toyoty Aqua, który miał otrzymać rabat w wysokości 1594 USD, ale zamiast tego został poproszony o zapłacenie 1207 USD”.
Rzecznik prasowy Waka Kutahi Andy Knachstedt powiedział, że wiedział o przypadkach, w których „dane źródłowe” wykorzystywane do obliczania cen były niedokładne.
Opisał te problemy jako „kwestie łóżkowe”, nad którymi pracował z kupcami, a także z MTA w celu rozwiązania.
„Nie jest niespodzianką, że pojawią się problemy z niektórymi transakcjami”.
Vincent powiedział, że rekord samochodu opierał się na przestarzałej technologii, co oznaczało, że informacje, które zawierał, w tym emisje, były bardzo trudne i kosztowne w aktualizacji.
Knackstedt wskazał, że Waka Kotahi nie ponosi odpowiedzialności za wszystkie niedokładne informacje przekazywane nabywcom samochodów.
„Zdajemy sobie sprawę z niektórych przypadków, w których sprzedawcy mogą wprowadzać do systemu nieprawidłowe i/lub niekompletne dane, co może skutkować niewłaściwą liczbą CO2 i w związku z tym naliczaniem niewłaściwej zniżki lub opłaty” – powiedział.
Brown powiedział, że rząd musi szybko rozwiązać problemy, „zanim więcej kiwi zostanie wykorzenionych”.
„Kiwi kupują samochody myśląc w dobrej wierze, że otrzymają rabat, ale zamiast tego są opodatkowani” – powiedział.
„Co gorsza, po zarejestrowaniu pojazdu nie ma rekompensaty ani zwrotu pieniędzy dla tych konsumentów”.
Opady dla pojazdów o niskiej emisji rozpoczęły się w zeszłym roku, zanim w zeszłym tygodniu weszły w życie taryfy na pojazdy o wysokiej emisji.
Wood powiedział w czwartek, że do tej pory zatwierdzono 12 000 rabatów.
Vincent powiedział, że wierzy, że słaby plan został przyspieszony, ale Wood powiedział w swoim czwartkowym oświadczeniu, że „kryzys klimatyczny, przed którym stoimy, jest wyzwaniem, którego nie możemy odłożyć”.