Możliwość odzyskania swojej tożsamości jako Tani Maori za kratkami dała Dylinowi Baileyowi klucz do odblokowania jego potencjału.
Najnowszy kamień milowy Baileya w Maorytangach był odważnym posunięciem – decyzją o noszeniu moko matawara, czyli tatuażu twarzy Maorysów.
Jego ryciny są przesiąknięte kōrero (historią), którą ma teraz 33 lata i którą z czasem się stanie.
Mówi, że nosi go dla siebie, wuhanau i dla wszystkich Maorysów.
Czytaj więcej:
* Przyjęcie Waheena z Muko Kawai na prywatnej imprezie
* KEA Kids News: Pionierski prawnik jako pierwszy nosi maturę
* Jedno Moko to za mało: podwójne spojrzenie na południowe wiadomości w TVNZ
Podjęcie decyzji o nabyciu moko mataora wymagało wielu badań, wraz z ciągłym kōrero z partnerem Charise, jego rodziną i rangatira (przywódcami) przez Taranaki, gdzie mieszka.
Chociaż mogą istnieć pewne wymagania, które niektórzy Maorysi (mężczyźni maorysi) muszą spełnić, zanim to zrobią, Bailey powiedział, że tradycja ta moku istnieje już w Wakapapie.
„Był w Hanau raz, ale nie przez ostatnie pięć pokoleń”.
Ogólne komentarze, jakie otrzymał z jego rozmów, dotyczyły tego, czy Bono (po prawej) i Tika (robiący właściwą rzecz) dla siebie, Wanhu i w Mahi (jego praca) i jego społeczności wystarczy.
Jego pragnienie zniesienia matury rozbrzmiewało w Bailey od najmłodszych lat, ale przyznał, że była to „kamienna” ścieżka, by mogła się ona zmaterializować w ciele.
W 2015 roku Bailey został wysłany do więzienia za rolę w kwalifikowanym napadzie na stację paliw.
Leżenie na łóżku w celi więziennej było najgorszym momentem w życiu Billy’ego, ale wyrok więzienia dał mu powrót do zrozumienia siebie jako Tangaty, kiedy przybyli do Aotearoa.
W dzieciństwie, kiedy przez jakiś czas mieszkał w Australii, brakowało mu wiedzy o whakapapa i o tym, co to znaczy być Maorysem.
Ojciec dwojga dzieci powiedział, że kursy szkoleniowe dostępne dla niego podczas odbywania kary, gdzie spędził czas w jednostce koncentracyjnej Maorysów, „odegrały ogromną rolę” w wypełnieniu tych luk.
Billy powiedział, że pochodzi z dobrej rodziny, ale „po prostu zerwał”, gdy był nastolatkiem. Zgubił drogę i dokonał złych wyborów.
Mając czas na refleksję nad więzieniem, odkrywa, jak sprawy potoczyły się źle i jak może kształtować swoje życie na zasadach maoryskich tikanga.
Kolejne wyzwanie pojawiło się, gdy został zwolniony z więzienia po trzech latach odsiadki.
„Zacząłem prawie od zera”.
Jego pierwszym celem było odbudowanie zaufania z rodziną i szerszą społecznością, co ostatecznie doprowadziło do zatrudnienia w szczęśliwej Nagati Tohirikura, zajmującej się monitorowaniem te Taiao (środowiska), w tym zdrowia Waiwhakaiho awa (rzeki).
Został zaproszony do nauczania Rangatahi (młodych mężczyzn) Mau Rakao (tradycyjnych maoryskich sztuk walki); Umiejętności, której nauczył się także w więzieniu.
Dr Ella Henry, profesor nadzwyczajny na AUT, powiedziała, że powody, dla których Maorysi odchodzili od swojej kultury, były „zawsze wobec nich zewnętrzne”.
Powiedziała, że siły lat kolonialnych pozbawiły go śladów, póki trwa przez pokolenia.
Powiedziała jednak, że ludzie, którzy byli w stanie odzyskać swoją tożsamość Maorysów, odkryli, że istnieje „cały i inny sposób bycia w świecie, który jest bardziej satysfakcjonujący i duchowy.
„Jest to ogromny problem, z którym borykają się teraz pokolenia Maorysów, gdy ponownie łączymy się z naszą tożsamością” – powiedział Henry.
Pochwalił programy więzienne skoncentrowane na Maorysach, dostępne dla przestępców.
„Widziałem tak ogromne i pozytywne sukcesy, które z tego wynikły”.
Powiedziała, że rola moko mataora była również znacząca, ponieważ była to ostateczna ekspresja kulturowa.
„To naprawdę mówi światu »Jestem Maorysem, jestem dumny i jestem w tej podróży«”.
Henry powiedziała, że zauważyła różnice plemienne dotyczące stylów Moko Matura.
„Przyszłe twarze pokażą naszą różnorodność, dumę i siłę”.
Jednym z celów Billy’ego jest zachęcenie innych Tan Maori do posiadania własnej Moko Matawara.
Sam powiedział, że musi pogodzić się z tym, jak społeczeństwo może go postrzegać
Często jest to spowodowane brakiem zrozumienia lub edukacji na temat znaczenia moko mataora.
„Mam nadzieję, że uda mi się to zmienić”.
Widzenie Muko Matura po raz pierwszy było dla Billy’ego duchowym przeżyciem.
„Kiedy nosisz maturę, nosisz tupunę”, powiedział człowiek Wittara.
Projekt Matury Bailey jest wynikiem jego rozmów ze współartystą Ta Moko i odzwierciedla jego whakapapa, jego makijaż Wanao i pracę środowiskową, w którą był zaangażowany.
Z biegiem czasu Billy doda do tatuażu, ponieważ jego kamienie milowe przyniosą owoce.
Do tej pory miał tylko pozytywne wibracje, więcej niż kiedykolwiek się spodziewał.
„To zdecydowanie duże stwierdzenie. To całkiem zmienia życie”.
Ogromny impuls do zrobienia tego, czym jest Bono i Tika, spada na Tariki – jego dwie córki.
Bailey powiedział, że nie ma wątpliwości, że dorosną wiedząc, kim są i skąd pochodzą.
„Naprawdę myślę, że brakowało dużej części mnie”.