Na wenezuelskich drogach królują stare samochody, wszędzie się rozbijając

Na wenezuelskich drogach królują stare samochody, wszędzie się rozbijając

Chevrolet C-10 Pickup z 1983 roku jest podstawą działalności Argenis Ron zajmującej się wynajmem sprzętu na imprezy. Używa go do transportu krzeseł, namiotów i stołów na spotkania w rozległej stolicy Wenezueli.

Farba, która była biała, jest lekko żółtawa i ma trochę rdzy na ciele, trochę wgnieceń. Licznik kilometrów był już nieczynny, gdy kupował go 12 lat temu.

A ponieważ biznes nabiera tempa tam, gdzie epidemia wydaje się zwalniać, przejechał więcej kilometrów – i odbył więcej wycieczek do mechaników, w tym niedawną wizytę w celu zbadania podobnych do chrapania dźwięków dochodzących z lewego tylnego koła.

Drogi Wenezueli wypełnione są dalekobieżnymi, pochłaniającymi pieniądze pojazdami, z których wiele poprzedzało socjalistyczną transformację ogłoszoną przez zmarłego prezydenta Hugo Chaveza na przełomie wieków.

Mateusz Delacroix/AFP

Drogi Wenezueli wypełnione są dalekobieżnymi, pochłaniającymi pieniądze pojazdami, z których wiele poprzedzało socjalistyczną transformację ogłoszoną przez zmarłego prezydenta Hugo Chaveza na przełomie wieków.

„Kiedy mechanicy proszą o części — ciężarówka prosi — musisz je kupić — powiedział Ron. „Nie można odmówić, bo ciężarówka jest źródłem zarabiania pieniędzy”.

Czytaj więcej:
* Meczet Egiptu przechowuje setki klasycznych samochodów
* Aukcja „Kiwi Barn Finding” obejmuje wybór klasyków Dollar Reserve
* Jak kupić klasyczny samochód przez Internet?
* Czy możesz sobie wyobrazić samochód elektryczny wyprodukowany w Nowej Zelandii? Oto Twoja szansa!

Filozoficznie myśli o potrzebie naprawiania swojej starej ciężarówki: „To nie jest tak, jak w dzisiejszych samochodach, które mają komputer i mnóstwo ogólnosystemowych rzeczy. Mówię, że[stare ciężarówki]są bardziej godne zaufania i bardziej niezawodne, ponieważ używają tylko benzyny i woda.”

Ramon Arellano naprawia hamulce samochodu klienta na ulicy w dzielnicy Catia w Caracas w Wenezueli.

Mateusz Delacroix/AFP

Ramon Arellano naprawia hamulce samochodu klienta na ulicy w dzielnicy Catia w Caracas w Wenezueli.

Ludzie tacy jak Ron coraz bardziej angażują mechaników parkingowych w Caracas, próbując wydobyć więcej życia ze starych pojazdów w kraju, w którym załamał się rynek nowych samochodów i gdzie niewielu może zastąpić lepsze używane samochody.

Według Wenezuelskiej Izby Producentów Samochodów, przemysł samochodowy Wenezueli wyprodukował w zeszłym roku tylko osiem ciężarówek – ani jednego samochodu. U szczytu stulecia, w latach 2006-2007, z fabryk Forda, General Motors, Toyoty, Mitsubishi, Chryslera i innych wyjechało około 172 tys. pojazdów.

READ  Corona Virus: Ostatnie pojawienie się społeczności wirusa COVID-19 – piątek, 26 listopada

Import nie wypełnił luki. Według szacunków LMC Automotive, firmy doradztwa samochodowego, w 2021 r. w Wenezueli sprzedano tylko 1886 nowych lekkich pojazdów. To około dwukrotnie więcej niż w 2020 r., ale mniej niż 1% tego, co sprzedano w 2007 r., kiedy sprzedaż nowych lekkich samochodów osiągnęła najwyższy poziom 437 675.

Kot leży w płonącym opuszczonym samochodzie w dzielnicy El Paraíso w Caracas w Wenezueli.

Mateusz Delacroix/AFP

Kot leży w płonącym opuszczonym samochodzie w dzielnicy El Paraíso w Caracas w Wenezueli.

Wenezuela zniosła zakaz importu używanych samochodów w 2019 roku. Jednak lata hiperinflacji zniszczyły większość klasy średniej, która mogła przynajmniej pomarzyć o używanym samochodzie, pozostawiając średnie miesięczne wynagrodzenie poniżej 100 USD (156 NZ USD).

Cel inflacji w połączeniu z ograniczeniami rządowymi mającymi na celu stłumienie tej inflacji oznaczał również, że banki nie chciały lub nie były w stanie udzielać kredytów na zakup samochodów.

Więc ludzie trzymają się tego, co mają. Jak Nissan Sentra z 1999 roku prowadzony przez Eduardo Ayalę, który przechodził operację mechaniczną w sklepie w robotniczej dzielnicy zachodniego Caracas.

Mężczyzna próbuje naprawić swój samochód zaparkowany na poboczu drogi łączącej La Guaira z Caracas.

Mateusz Delacroix/AFP

Mężczyzna próbuje naprawić swój samochód zaparkowany na poboczu drogi łączącej La Guaira z Caracas.

„To nie było tak, że wybrałem ten samochód, miałem pieniądze na zakup tego samochodu” – powiedziała Ayala. „Chciałbym kupić (Suzuki) Grand Vitarę przynajmniej w 2005 roku, (ale) musisz także dostosować się do swojej gospodarki tak bardzo, jak tylko możesz”.

Elvis Hernandez znalazł problem, który dzień wcześniej sprawił, że Ayala utknęła na autostradzie: zepsuty, sprzed miesiąca, niemarkowy dystrybutor zapłonu.

„Zdecydowana większość ludzi nie ma pieniędzy na zakup samochodu – tak właśnie jest. Więc wolą naprawić maszynę, którą mają” – powiedział Hernandez. Wokół niego koledzy mechanicy pracowali przy innych samochodach, co najmniej dziesięcioletnich.

porzucony samochód z "na części zamienne," Napisane po hiszpańsku na przedniej szybie zaparkowanego samochodu w dzielnicy San Juan.

Mateusz Delacroix/AFP

Opuszczony samochód z napisem „For Parts” po hiszpańsku na przedniej szybie jest zaparkowany w dzielnicy San Juan.

Drogi Wenezueli wypełnione są dalekobieżnymi, pochłaniającymi pieniądze pojazdami, z których wiele poprzedzało socjalistyczną transformację ogłoszoną przez zmarłego prezydenta Hugo Chaveza na przełomie wieków.

READ  Susza we Włoszech odsłoniła starożytny cesarski most nad Tybrem

Poranny dojazd do pracy, krótka wycieczka do sklepu spożywczego czy 20-kilometrowa przejażdżka na plażę to widok zaparkowanych samochodów z kimś bawiącym się pod maską.

Wenezuela – która ma jedne z największych rezerw ropy naftowej na świecie – kiedyś miała najlepiej prosperującą klasę średnią w Ameryce Łacińskiej i dealerzy samochodowi prosperowali.

Carlos Valero naprawia układ wydechowy swojego samochodu w dzielnicy Caracas w San Agustin.

Mateusz Delacroix/AFP

Carlos Valero naprawia układ wydechowy swojego samochodu w dzielnicy Caracas w San Agustin.

Jednak złożony kryzys społeczny, gospodarczy i humanitarny, który rozpoczął się w połowie 2010 roku, został pogłębiony przez niskie ceny ropy, sankcje gospodarcze USA nałożone na rząd – jak twierdzą krytycy – zaogniły złe zarządzanie gospodarką.

Według Międzyamerykańskiego Banku Rozwoju w 2020 roku dziewięć na dziesięć rodzin, które kiedyś były klasyfikowane jako klasa średnia, znajdzie się w biednych szeregach. Według jednej z miar miesięczny dochód tych gospodarstw domowych, które należały do ​​klasy średniej, spadł z równowartości 830 dolarów miesięcznie w 2012 roku do 195 dolarów w 2020 roku.

Wiele przestronnych salonów, które kiedyś obsługiwali, nadal ma swoje logo, ale teraz stoją puste lub mieszczą inne firmy. Te otwarte w stolicy zwykle celują w klasę wyższą. W salonie Ferrari stoją trzy czerwone samochody, każdy kosztuje ponad 400 000 USD.

Wenezuela zniosła zakaz importu używanych samochodów w 2019 roku, ale lata hiperinflacji i rządowych ograniczeń sprawiły, że banki nie chcą lub nie mogą udzielać kredytów na zakup samochodów.

Mateusz Delacroix/AFP

Wenezuela zniosła zakaz importu używanych samochodów w 2019 roku, ale lata hiperinflacji i rządowych ograniczeń sprawiły, że banki nie chcą lub nie mogą udzielać kredytów na zakup samochodów.

Niektórzy Wenezuelczycy zwrócili się do YouTube o pomoc w naprawie swoich samochodów.

Gdzieś w Caracas stoi Honda Civic z rurką z PVC, która służy jako wąż, i kawałkiem drewna, który utrzymuje akumulator na miejscu. Zawalił się na autostradzie po weekendzie, zostawiając wszystkich czterech pasażerów w strojach kąpielowych i zmuszając ich do improwizowanej naprawy, podczas gdy pot spływał po ich pokrytych piaskiem twarzach.

READ  Fidżi może ograniczyć rosyjski luksusowy jacht, orzeka Sąd Najwyższy

Jeszcze inni mogą zebrać pieniądze, aby zatrudnić ekspertów o różnym stopniu zaawansowania.

Rura PVC służy do podłączenia filtra powietrza do silnika samochodu, który jest naprawiany na poboczu drogi.  Niektórzy Wenezuelczycy zwrócili się do YouTube o pomoc w naprawie swoich samochodów.

Mateusz Delacroix/AFP

Rura PVC służy do podłączenia filtra powietrza do silnika samochodu, który jest naprawiany na poboczu drogi. Niektórzy Wenezuelczycy zwrócili się do YouTube o pomoc w naprawie swoich samochodów.

Dziesiątki mechaników pracują wzdłuż ulicy w sąsiedztwie, gdy Ron, właściciel wypożyczalni sprzętu, naprawia swoją ciężarówkę, a narzędzia trzymają w zamknięciu w pobliskich budynkach lub innych schronach.

Anderson Ramirez, specjalista od układów hamulcowych, powiedział, że niektórzy ludzie odkładają naprawy tak długo, że pojawiają się z uszkodzonymi klockami hamulcowymi i poważnie uszkodzonymi tarczami.

Powiedział, że niektórzy właściciele pojazdów mogą naprawiać uszkodzony tylny hamulec, ale „odkładają pracę hamulca z przodu, ponieważ ich budżet jest niewystarczający” – powiedział. „No cóż, negocjujemy z nimi. Negocjujemy koszty pracy, bo… jak nie wykonamy pracy, to nic nie zyskujemy.”

Pat Stephenson

„Obrońca popkultury. Pytanie o pustelnika w komedii. Alkoholista. Internetowy ewangelista”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *