W lutym saldo obrotów bieŜących Polski wyniosło 2,6 mld €, powyŜej konsensusu (0,3 mld €) i naszej prognozy (0,6 mld €). Ponadto nadwyżka za styczeń została zrewidowana w dół do 0,7 mld € (z 1,4 mld € do 2,1 mld €). Saldo handlu towarami w lutym wyniosło 2,2 mld € w porównaniu z 1,6 mld € w styczniu. Ponadto Polska odnotowała nadwyżkę w handlu usługami (3,4 mld euro) oraz deficyt dochodów pierwotnych (2,2 mld euro) i wtórnych (0,8 mld euro). W ujęciu 12-miesięcznym deficyt obrotów bieżących zmniejszył się do 2,5% PKB (2,9% PKB w styczniu), podczas gdy deficyt towarów zmniejszył się do 3,3% PKB (3,6% PKB w styczniu).
Luty przyniósł dalszy spadek wpływów z handlu: wyrażona w euro wartość eksportu wzrosła o 10,0% r/r, a import spadł o 5,4% r/r. Wiąże się to w dużej mierze ze stopniowym obniżaniem cen transakcyjnych (w 2022 r. średnioroczny wzrost cen w eksporcie wyniósł 20,4% r/r, a w imporcie 25,2%), co m.in. ceny.
Spadek importu rdr odnotowano po raz pierwszy od stycznia 2021 r. Naszym zdaniem odzwierciedla to zarówno słaby popyt konsumpcyjny (widoczny w danych o sprzedaży detalicznej), jak i niską akumulację zapasów. W naszych nadchodzących badaniach nad łańcuchami dostaw zauważamy, że polskie firmy powoli wracają do swoich starych praktyk zarządzania zapasami, zgodnych z zasadami just-in-time, choć – odpowiednio do branży – utrzymują wysoki poziom zapasów ze względów biznesowych . Bezpieczeństwo (być może).
O wynikach handlu zagranicznego decydują obecnie w dużej mierze czynniki popytowe. Pewną rolę odgrywa jednak powrót do normalnego (przed pandemią) funkcjonowania globalnych łańcuchów dostaw. Warto również zauważyć, że stawki za fracht morski z Chin do Europy czy USA pozostają na tym samym poziomie, co przed pandemią Covid-19.
Po stronie eksportu gwałtownie wzrosła sprzedaż w sektorze motoryzacyjnym (części samochodowe, akumulatory litowo-jonowe i samochody) oraz żywności, spadły natomiast dostawy towarów i paliw, wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego. Po stronie importu, w porównaniu z poprzednimi miesiącami, odnotowano marginalny wzrost importu żywności oraz głęboki spadek towarów wsadowych (półproduktów z żelaza i stali oraz tworzyw sztucznych) oraz dóbr konsumpcyjnych. Wręcz przeciwnie, wzrost wartości importu odnotowano w takich kategoriach jak paliwa, sprzęt transportowy i części samochodowe, co było związane z utrzymującą się wysoką dynamiką eksportu w sektorze motoryzacyjnym.
Pozytywnym czynnikiem dla złotego jest obserwowana w ostatnich miesiącach poprawa salda obrotów bieżących w relacji do PKB. W najbliższych miesiącach spodziewamy się relatywnie solidnych wyników eksportu przy niższym imporcie, który jest bardziej wrażliwy na zmiany koniunktury w Polsce. Ograniczy to dalszy spadek deficytu obrotów bieżących do 2% PKB do końca 2023 r. Głównymi zagrożeniami dla znacznej nierównowagi zewnętrznej są wydatki na zbrojenia i ponowne wzrosty cen surowców w związku z ropą naftową OPEC+. Ograniczenia podaży ropy naftowej lub zwiększony popyt wynikający z szybkiego wzrostu chińskiej gospodarki.