4 minuty na przeczytanie
Gubernator Banku Rezerw Adrian Orr i sekretarz skarbu Grant Robertson w 2018 roku. Zdjęcie/Mark Mitchell
Analityka:
byłoby zaniedbaniem Napisz o długu rządowym Nie wspominając o konwergencji między rządem a Bankiem Rezerw Nowej Zelandii (RBNZ) w ciągu ostatnich kilku lat.
Podczas gdy obaj pracują
Niezależnie od tego cieszyli się symbiotyczną relacją w latach 2020 i 2021.
Przyjdź w 2022 r., a rząd i bank nadal będą na bieżąco. Ale nie wiosłują już w tym samym kierunku.
Jak przekonują krytycy obecnej kwoty pożyczek rządowych, wysoki poziom wydatków nie pomaga w ograniczeniu inflacji.
Ale można by twierdzić, że działania RBNZ też nie są szczególnie korzystne dla rządu.
Na początku 2020 r. rząd i Bank Rezerw Nowej Zelandii miały tę samą misję – zapewnić bezprecedensową ilość bodźców wspierających gospodarkę.
Zdolność banku do tego poprzez obniżenie oficjalnej stopy gotówkowej (OCR) została prawie wyczerpana, ponieważ stawka była już zbyt niska. W związku z tym uruchomiła program zakupu aktywów na dużą skalę (LSAP).
Doprowadziło to do stworzenia pieniądza fiducjarnego na zakup 53 miliardów dolarów obligacji rządowych Nowej Zelandii (długu rządu) od banków od marca 2020 r. do lipca 2021 r.
Masowa interwencja Banku Rezerw Nowej Zelandii na rynku obligacji miała na celu wywarcie presji na obniżenie rentowności długoterminowych obligacji skarbowych, co ogólnie wpływa na stopy procentowe.
Program umożliwił rządowi wyemitowanie bezprecedensowej kwoty długu, aby zapłacić za odpowiedź Covid-19, ponieważ wiedział, że istnieje nabywca ostatniej szansy na wszystkie emitowane obligacje.
Taki układ odpowiada również rządowi, ponieważ obniżył koszty obsługi długu.
Jednak teraz, gdy Bank Rezerw Nowej Zelandii zaczął podnosić swoje OCR, aby pokonać inflację, zdecydował, że jest to dobry moment, aby pozbyć się wszystkich obligacji, które kupił za pośrednictwem LSAP.
Chce usunąć bodźce z gospodarki i znormalizować wielkość swojego bilansu, aby ułatwić sobie potencjalne ponowne wykorzystanie dodruku pieniędzy w pewnym przyszłym spowolnieniu gospodarczym.
Dlatego Bank Rezerw Nowej Zelandii właśnie rozpoczął proces sprzedaży 5 miliardów dolarów obligacji bezpośrednio do Skarbu Państwa co roku przez pięć lat. Skarb Państwa wycofa obligacje.
Obligacje krótkoterminowe należące do Banku Rezerw Nowej Zelandii zapadają w ciągu tych pięciu lat, więc nie musisz ich sprzedawać.
Problem polega na tym, że Ministerstwo Skarbu będzie musiało pożyczyć więcej, niż będzie musiało uzyskać 25 miliardów dolarów potrzebnych do zakupu obligacji z Banku Rezerw Nowej Zelandii.
Sytuacja sprawia, że dług finansowany łatwymi drukowanymi pieniędzmi jest zastępowany długiem finansowanym przez zwykłych inwestorów w Nowej Zelandii i za granicą. Darmowy lunch zostaje zastąpiony obiadem, za który trzeba zapłacić.
Co więcej, chociaż Skarb Państwa przyznaje LSAP w celu pobudzenia gospodarki w 2020 i 2021 r. (na rzecz podatków państwowych), program również wiązał się z bezpośrednimi kosztami.
Dzieje się tak, ponieważ Bank Rezerw Nowej Zelandii kupuje obligacje na wysokim poziomie na rynku i sprzedaje je w niskim punkcie.
Wartość obligacji była o około 8,8 miliarda dolarów niższa od tej, którą pod koniec czerwca kupił Bank Rezerw Nowej Zelandii. Wartość tego spreadu będzie się zmieniać codziennie wraz ze zmianą stóp procentowych.
Tak więc, zanim RBNZ sprzeda wszystkie obligacje, które kupił za pośrednictwem LSAP, strata może przekroczyć lub zmniejszyć 8,8 miliarda dolarów.
Skarb Państwa dokapitalizowuje Bank Rezerw Nowej Zelandii, aby upewnić się, że strata nie doprowadzi do jego niewypłacalności.
Chodzi o to, że drukowanie pieniędzy nie było za darmo.
Ministerstwo Skarbu twierdzi, że program przyniósł korzyści gospodarce. Doszedł jednak do wniosku, że bez wiarygodnego oszacowania jego skutków „ogólny wpływ LSAP pozostanie niejasny”.
kraj łańcucha zadłużenia:
• Poniedziałek: Ile jesteśmy winni?
• Wtorek: Czy stać nas na rosnące koszty zadłużenia mieszkaniowego?
• Środa: Wyższe ceny przetworów mlecznych prowadzą do gwałtownego spadku zadłużenia gospodarstw
• Czwartek:
Banki muszą lepiej radzić sobie z kredytami komercyjnymi
Dług konsumencki spada o miliardy, ale rośnie liczba niewykonanych zobowiązań
• Piątek: Jak problematyczny jest stos długu rządowego Nowej Zelandii?