Menedżerowie NASA odpowiedzialni za następny lot ludzkości w przestrzeń kosmiczną pozytywnie wypowiadali się o niedawnym locie testowym statku kosmicznego, zebranych danych i wynikających z nich zmianach konstrukcyjnych, które zostaną włączone do następnego startu testowego.
Podczas gdy naprawy w miejscu startu Starbase są kontynuowane, zanim kampania testowa mająca na celu sukces orbitalny będzie kontynuowana w tym roku, SpaceX ma wystrzelić dużą liczbę statków kosmicznych przed zawarciem kontraktu Human Landing System (HLS), który obejmuje kilka pojazdów nośnych i załogowy lądownik .
SpaceX otrzymał kontrakt HLS Option A w 2021 roku, który zakłada demonstrację różnych elementów systemu.
Obejmuje to zadokowanie lądownika ze statkiem kosmicznym Orion, przeniesienie załogi z Oriona na lądownik na orbicie księżycowej, wykonanie czynności poza pojazdem po wylądowaniu na powierzchni Księżyca oraz powrót załogi i innych materiałów z powierzchni.
Wariant A obejmował misje demonstracyjne bezzałogowe i załogowe.
Umowa ta była następstwem nagrody HLS Option B zdobytej przez SpaceX pod koniec 2022 roku, która obejmuje misję Artemis IV na Księżyc. NASA ma ogłosić drugą opcję lądownika HLS „w celu opracowania zrównoważonego systemu lądowania ludzi dla misji Artemis V Moon” w piątek.
Obecny harmonogram NASA zakłada rozpoczęcie misji testowej bez załogi na Księżycu w 2024 r., przed misją Artemis III w 2025 r.
Pojedyncze misje będą wymagały zarówno wystrzelenia łazika księżycowego, jak i wielu lotniskowców kosmicznych, aby umożliwić temu pierwszemu ponowne załadowanie na orbitę przed lotem na Księżyc. Jednak dokładna liczba startów potrzebnych do zatankowania pozostaje niejasna.
Przed misjami HLS Starship prowadzi ambitną serię testów, która jest już w toku dzięki uruchomieniu Booster 7 i Ship 24.
Amit Kshatriya, zastępca administratora programu Moon to Mars w Dyrekcji Misji Rozwoju Systemów Eksploracyjnych w Kwaterze Głównej NASA, przedstawił w tym tygodniu aktualizację Human Exploration and Operations Rady Doradczej NASA.
„[There is] Wiele urządzeń porusza się przez Starbase. Oczywiście, wszyscy wiecie, że mieli lot próbny. Dotarli do około 39 kilometrów w aphelium przed końcem misji” – zauważył Kshatriya.
„Otrzymaliśmy wiele danych z tej misji, a ci faceci nie mogą się doczekać następnego statku i wzmacniacza, jeśli chodzi o ich połączenie i wprowadzenie zmian w projekcie”.
Booster 9 i statek, który jeszcze nie został potwierdzony, mają wziąć udział w następnej misji, ponieważ wiadomo już, że ten pierwszy ma mnóstwo ulepszeń w stosunku do poprzedniego wzmacniacza.
„Istnieje wiele ulepszeń od Booster 7 do Booster 9, dosłownie setki, niektóre znaczące”, zauważył niedawno Musk podczas Twitter Spaces. „Przeszliśmy od hydraulicznego TVC do elektrycznego od Booster 7 do Booster 9. Cała struktura bariery cieplnej na podstawie została całkowicie przeprojektowana”.
Booster 9 znajduje się obecnie w ogromnej zatoce w miejscu produkcji Starbase, wraz z boosterami i dodatkowymi statkami, wszystkie czekają na swoją kolej.
Miejsce startu jest głównym celem prac prowadzonych w celu przygotowania do następnego testu. Jednak jedną z rzeczy wartych odnotowania jest ponowna certyfikacja systemu zakończenia lotu (FTS), wymagana po tym, jak Booster 7 odmówił śmierci, gdy FTS został aktywowany po tym, jak zaczął wymykać się spod kontroli późno podczas pierwszego etapu lotu.
Test prawdopodobnie związany z tymi wysiłkami odbył się w tym tygodniu na stronie testowej SpaceX Masseys, ponieważ podczas testu pomyślnie otwarto zbiornik testowy B6.
Kshatriya zauważył, zanim dodał, że głównie monitorują i zgłaszają, że zespół SpaceX już wie, co robi. „Mam na myśli to, że są bardzo, bardzo dobrzy. Więc w pewnym sensie rozumieją, jak łączyć swoje dane.”
Zapewnienie regulacji pozycji startowej pozwala na obracanie platformy bez konieczności długiego okresu naprawySpaceX może uruchomić kilka lotów Starbase przed końcem roku.
Utorowałoby to drogę do przeprowadzenia testu przepakowania przed wejściem do oferty HLS.
„Pracują nad przesiąkaniem i wygotowaniem i jak to wpływa na rodzaj etapu zbierania paliwa w misji. Więc nie chcę iść zbyt daleko w dół, jeśli chodzi o, wiesz, mówienie o tym, dopóki nie osiedlić się po stronie inżynieryjnej” – dodał Kshatriya, dodając, że trwają prace nad zwolnieniem załogi Starship, zgodnie z sygnałem systemu podtrzymywania życia.
„SpaceX jest zintegrowanym partnerem. Spędziłem 12 godzin z zespołem w Hawthorne i zobaczyłem, co się tam dzieje. Mam na myśli produkcję Raptora i wszystkie ich ECLSS [Environmental Control and Life Support System] i inne zmiany statku kosmicznego”.
„Powiem ci, że jesteśmy [NASA] Pełne partnerstwo z nimi w zakresie interpretacji danych. Jestem przekonany, że SpaceX jest otwarty na nasz wkład i vice versa”.
Po stronie Raptora osiągnięto ostatnio kolejny wyczyn, kiedy „Raptor v3” osiągnął ciśnienie w komorze 350 barów, co dało 269 ton ciągu, na statywie testowym na stanowisku testowym McGregor firmy SpaceX.
Czy Raptor 3 może być zamiennikiem Raptora 2, czy też pojazdy będą wymagały zmian, aby sprostać potrzebom silników Raptor 3?
Oto pełne ujęcie z surowych chmur https://t.co/Eh5oaibOBY pic.twitter.com/u3GP4O2pvh
– Chris Bergin – NSF (loty kosmiczne NASA) 13 maja 2023 r
Statek kosmiczny lata obecnie z silnikami Raptor v2, z dodatkowymi modyfikacjami – takimi jak elektryczny TVC – które pojawiają się online począwszy od Boostera 9. Jednak Musk już zasygnalizował, że nadchodzi kolejna aktualizacja, często określana jako Raptor 2.5, zanim odnotował oznaczenie „v3” dla tego najnowszego testu.
Główne wyzwanie dla programu HLS dotyczy dostosowania wielu agencji i dostawców do harmonogramu Artemis. Musk wcześniej podkreślał, że HLS Starship nie będzie komponentem prędkości. Jednak przedstawiciele NASA powoływali się na program Apollo, ponieważ sonda księżycowa nie była gotowa, co doprowadziło do startów bez tego komponentu.
„Ponieważ na nim polegam [schedule]I wiesz, rozważamy wszystkie opcje i poprosiliśmy wszystkich naszych wykonawców, aby maksymalnie przybliżyli swoją produkcję, ponieważ oczywiście naprawdę chcemy wykonać tę pracę tak, jak ją zaprojektowaliśmy. Ale drugą ważną rzeczą, z punktu widzenia ubezpieczenia, jest dalsze latanie”.
„Dlatego prosimy wszystkich, aby złożyli dla nas jak najwięcej sprzętu. A następnie w oparciu o to, gdzie jesteśmy z resztą produkcji, tak jak robili to podczas Apollo, pobieranie, wykonywanie misji, gdy Lander nie był dostępny, wybierzemy te na podstawie dostępnego sprzętu”.
„To rodzaj naszej ogólnej strategii, a z punktu widzenia produkcji uważamy, że bardzo ważna jest komunikacja ze wszystkimi naszymi dostawcami, w tym ze SpaceX”.
(GÓRNE ZDJĘCIE: Booster 7 i Statek 24 podczas pierwszego lotu statku kosmicznego. Źródło: Max Evans dla NSF)
Członkowie L2 otrzymują od naszych fotografów kompletne zestawy (duże ilości) codziennych zdjęć w wysokiej rozdzielczości. Super jakość W naszym sklepie dostępne są również nadruki metaliczne.
Aby otrzymywać aktualizacje na żywo, śledź Konto NASASpaceFlight na Twitterze I Sekcje forum statków kosmicznych NSF.
**Wesprzyj kanał YouTube NSF, subskrybując i/lub dołączając tutaj**
Zdobądź świetny sprzęt wraz z możliwością wspierania naszych treści: https://shop.nasaspaceflight.com/
(GÓRNE ZDJĘCIE: Statek kosmiczny przewraca się. Źródło: Max Evans dla NSF/L2)
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”