Puszki po napojach są często wykonane ze stopu aluminium i magnezu. zdjęcie/plik
Najwięksi światowi producenci samochodów i inni użytkownicy aluminium mogą być zmuszeni do wstrzymania produkcji w ciągu kilku tygodni z powodu „katastrofalnego” niedoboru magnezu w Europie.
Magnez jest niezbędnym materiałem używanym do produkcji stopów aluminium, które są używane we wszystkim, od części samochodowych po materiały budowlane i opakowania do żywności.
Chiny mają prawie monopol na globalną produkcję magnezu, stanowiącą 87 procent produkcji, ale wysiłki chińskiego rządu zmierzające do zmniejszenia krajowego zużycia energii w warunkach rosnących cen energii znacznie spowolniły produkcję od 20 września.
W prowincjach Shaanxi i Shanxi, największych na świecie centrach produkcji magnezu, zamknięto 25 zakładów, a kolejne pięć ograniczyło produkcję o 50 procent w wyniku przerw w dostawie prądu.
Oczekuje się, że zapasy magnezu w Europie wyczerpią się do końca listopada.
W piątek grupa europejskich stowarzyszeń branżowych reprezentująca sektor motoryzacyjny, metalowy, opakowaniowy i inne wydała wspólne oświadczenie ostrzegające przed „katastrofalnymi skutkami” cięć produkcji, które, jak powiedzieli, doprowadziły już do „międzynarodowego kryzysu dostaw o bezprecedensowej skali”. . .
W oświadczeniu wezwano Komisję Europejską i rządy krajowe do podjęcia pilnych działań we współpracy z Chinami w celu zapobieżenia „nadciągającemu niebezpieczeństwu wstrzymania produkcji w Europie”.
„Bez pilnych działań Unii Europejskiej ten problem, jeśli nie zostanie rozwiązany, zagrozi tysiącom przedsiębiorstw w całej Europie, całym ich łańcuchom dostaw i milionom miejsc pracy, które od nich zależą” – czytamy w liście.
Europejscy przywódcy, w tym kanclerz Niemiec Angela Merkel, zaalarmowali.
Merkel ostrzegła kolegów przywódców na szczycie w Brukseli w czwartek o potencjalnym kryzysie, chyba że Chiny ponownie uruchomią huty magnezu, donosi Financial Times.
Dyplomaci powiedzieli gazecie, że jej obawy zostały powtórzone przez premiera Czech Andreja Babisa, który również ma duży przemysł motoryzacyjny.
„Podnosimy tę kwestię z naszymi chińskimi odpowiednikami, aby zaradzić natychmiastowemu niedoborowi i ocenić długoterminowe rozwiązania w celu rozwiązania tej strategicznej zależności” – stwierdziła Komisja Europejska w oświadczeniu.
Producenci samochodów już w tym roku zostali opóźnieni z powodu niedoboru półprzewodników, ale teraz uwaga skupia się na magnezie.
Niedobór magnezu może prowadzić do niedoboru [usable] aluminium, które z kolei może również wpłynąć na produkcję samochodów” – powiedzieli w zeszłym tygodniu analitycy Bank of America Securities klientom, według Financial Times. Podkreślamy w tym miejscu, że taki scenariusz nie został jeszcze uwzględniony w naszych szacunkach. Ten problem właśnie się pojawił i żadna firma samochodowa jeszcze przed nim nie ostrzegła”.
W swoim liście w piątek grupy branżowe ostrzegły, że ponieważ Unia Europejska jest prawie całkowicie zależna od Chin w zakresie 95 procent swojego magnezu, „europejski przemysł aluminiowy, żelazny i stalowy oraz ich wykorzystanie wraz z dostawcami surowców są szczególnie dotknięte, z daleko idące reperkusje”. Asortyment obejmuje całe łańcuchy wartości UE, w tym kluczowe sektory użytkowników końcowych, takie jak samochody, budownictwo i opakowania”.
Zauważyli, że obecne problemy z dostawami już doprowadziły do rekordowych cen i globalnych zakłóceń w łańcuchu dostaw.
Koszt magnezu gwałtownie wzrósł, a import nadal jest sprzedawany po, jak to określają, „cenach cracku” wynoszących około 10 000 do 14 000 USD (13 350 do 18 700 USD) za tonę metryczną, w porównaniu z około 2000 USD (2 670 USD) na początku tego roku , „co prawie uniemożliwia europejskim firmom produkcję lub pozyskiwanie materiałów zawierających magnez na opłacalnym poziomie”.
List został podpisany przez ACEA, organizację branżową reprezentującą BMW, Volkswagena i innych światowych producentów samochodów, a także europejską grupę ciśnieniową Aluminium i Eurofer.
„Nasze branże wspólnie wzywają Komisję Europejską i rządy krajowe do pilnej pracy w celu podjęcia natychmiastowych działań z chińskimi kontrahentami w celu złagodzenia krytycznego problemu krótkoterminowego niedoboru, a także długoterminowego wpływu dostaw na przemysł europejski” – powiedziała.
Kanadyjski producent aluminium Matalco napisał niedawno do swoich klientów i partnerów biznesowych, ostrzegając przed potencjalnym niedoborem spowodowanym kryzysem magnezowym.
„W ciągu ostatnich kilku tygodni zmniejszyła się dostępność magnezu i nie byliśmy w stanie kupić jednostek magnezu wymaganych do 2022 r.” – napisał prezes Matalco Tom Horter w liście z 13 października, zgodnie z raportem firmy badawczej S&P. Globalny Platts.
„Celem tej notatki jest dostarczenie tego zaawansowanego ostrzeżenia, że jeśli niedobór będzie się utrzymywał, a zwłaszcza jeśli się pogorszy, Matalco może być zmuszone do ograniczenia produkcji w 2022 r., co prowadzi do przydziałów dla naszych klientów”.
Horter obiecał kolejną aktualizację w ciągu kilku tygodni, ale ostrzegł: „W międzyczasie możesz poinformować swoich klientów o kryzysie dostępności krzemu i magnezu, a także powiedzieć im, że inne produkty lub elementy potrzebne do wykonania palety lub płyt mogą również dotrzeć punkt kryzysowy.”
„Te „stałe” nasze produkty są niezbędne, ponieważ bez nich nie możemy wytwarzać produktów” – powiedział.
Według raportu opublikowanego 27 września przez European Aluminium – grupę branżową, w skład której wchodzą takie firmy jak Alcoa i Rio Tinto – Europa została szczególnie dotknięta niedoborami, ponieważ odpowiada za około 45 procent całego chińskiego eksportu magnezu.
Raport ostrzegał, że obecny kryzys jest „jasnym przykładem ryzyka, jakie podejmuje Unia Europejska, uzależniając swoją gospodarkę krajową od chińskiego importu”.
Europa stała się niemal całkowicie zależna od Chin w kwestii magnezu, odkąd chiński dumping wymusił zamknięcie pozostałej w Europie fabryki magnezu w 2001 roku.
„Pomiędzy rokiem 2000 a 2021 produkcja magnezu w Chinach wzrosła z 12% globalnej podaży do 87%, co doprowadziło do skutecznego międzynarodowego monopolu popytu rynkowego w wysokości 1,2 miliona ton rocznie” – czytamy w European Aluminium Report.
„Sektor magnezowy to tylko jeden z długiej listy przecieków produkcyjnych od początku lat 90-tych.
„Sama europejska produkcja aluminium pierwotnego straciła ponad 30 procent swojej zdolności produkcyjnej od 2008 roku. Równolegle Chiny stale zwiększały swoją zdolność produkcyjną, aby sprostać stałemu wzrostowi europejskiego i światowego popytu zarówno na aluminium, jak i magnez”.
Europejscy producenci stoją obecnie w obliczu „poważnego ryzyka”, ponieważ oczekuje się, że Chiny skierują pozostałą część produkcji magnezu do własnych gałęzi przemysłu, ponieważ europejskie firmy nie otrzymują już surowców potrzebnych do kontynuowania produkcji.
„W tych okolicznościach European Aluminium nie może zapobiec dalszym zamykaniu zakładów” – czytamy w raporcie.
W niedzielę chiński państwowy magazyn Global Times ostrzegł, że eksport magnezu prawdopodobnie spadnie o 10 procent w 2021 roku.
The Global Times powiedział, że podczas gdy niektóre huty magnezu wznowiły produkcję na poziomie 40%, znawcy branży spodziewają się, że niepewność i zmienność na rynku utrzymają się do końca roku.