Wydatki na Boxing Day wzrosły w porównaniu z zeszłym rokiem, ale eksperci twierdzą, że kolejnym wydarzeniem zakupowym może być nowa czerń.
Wydatki w Nowej Zelandii w Boxing Day osiągnęły w tym roku rekordowy poziom, a nowe dane firmy płatniczej Worldline pokazują, że konsumenci wydali 100,5 mln USD u głównych sprzedawców detalicznych, co stanowi wzrost o 2,6% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Szef sprzedaży firmy, Bruce Profitt, powiedział, że pieniądze są wydawane głównie na prezenty i jedzenie.
Powiedział jednak, że kwota ta stanowiła tylko około połowy tego, co wydano w Wigilię Bożego Narodzenia, a także nie osiągnęła poziomu wydatków w Czarny piątek.
„24 dzień jest tradycyjnie najbardziej pracowitym dniem w roku. W tym roku był rozłożony na dwa dni – więc był to piątek i sobota, ponieważ Boże Narodzenie wypadało w niedzielę – ale oba te dni były bardzo duże pod względem wydatków na Kiwi ”.
To był dopiero drugi rok, w którym sprzedaż w Czarny piątek przekroczyła wydatki w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia.
„To może być trend, któremu powinniśmy się przyjrzeć” – powiedział Proffitt.
„Z pewnością zapowiada początek okresu wyprzedaży, a teraz zwykle widzimy, że wyprzedaże zaczynają się w Czarny piątek i nie wydają się kończyć aż do Bożego Narodzenia. Ale Wigilia, w ciągu ostatnich 30 lat, była dwa razy bardziej duży jak następnego dnia i nie widzimy, aby ten trend kiedykolwiek się zmieniał”.
Proffitt powiedział, że może to również wyjaśniać, dlaczego liczby w Boxing Day nie odpowiadają poziomom innych wydarzeń sprzedażowych.
„Było kilka sugestii, że kupujący są trochę zmęczeni, a wyprzedaże trwają tak długo, że jeśli chodzi o Boxing Day, ludzie już dostali oferty, za którymi gonili”.
Regionalnie wydatki w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia wzrosły najbardziej na Zachodnim Wybrzeżu – o 33% – podczas gdy Wairarapa odnotował największy spadek – o 21%.
Greg Harford, dyrektor generalny Retail New Zealand, powiedział, że wydatki w Czarny piątek prawdopodobnie będą nadal przewyższać Boxing Day w dającej się przewidzieć przyszłości.
Pojawił się na nowozelandzkiej scenie detalicznej prawie dekadę temu, gdy lokalne sklepy próbowały konkurować ze sprzedażą online za granicą.
„Istnieje duże zapotrzebowanie klientów na oferty w mniej więcej tym miesiącu od Bożego Narodzenia. Spodziewam się, że z czasem będziemy świadkami dalszego wzrostu i na pewno, jak sądzę, nabrał trochę blasku w niektórych dniach boksu liczbowego” jakie widzieliśmy w przeszłości”.
Chociaż dane Worldline pokazały, ile wydano, nie wskazano wyraźnie, jaka część tego wzrostu była spowodowana zwiększonymi kosztami.
„To, co naprawdę słyszałem w ciągu ostatniego miesiąca w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie, to to, że ludzie byli na zakupach, byli zajęci w sklepach, ale klienci wydali trochę mniej niż w innym przypadku” – powiedział Harford .
„To albo kupowanie mniejszej liczby produktów, albo kupowanie tańszych produktów, które wykonują tę samą pracę”.
Jednak Profitt powiedział, że wydatki wydają się pozostawać względnie stabilne, jeśli weźmie się pod uwagę inflację.
Nowo ujawnione trendy znajdują odzwierciedlenie w jednym z największych sklepów internetowych w kraju.
Tim Wackrow z Mighty Ape powiedział, że sprzedaż w Boxing Day wzrosła o 20 procent, a ruch na stronie o 10 procent w stosunku do ubiegłego roku, ale to wciąż mniej niż spożycie w Czarny piątek.
Powiedział, że kupujący w Boxing Day byli szczególnie zainteresowani przedmiotami wymienionymi w kategorii posiłki na świeżym powietrzu, dom i meble oraz wakacyjna rozrywka.
„Rzeczy, które zajmują ich w domu, na przykład klocki Lego, to zabawki na zewnątrz i elektronika, rzeczy, którymi mogą się bawić w domu”.
Wackerw powiedział, że porównanie wydatków w Czarny piątek i Boxing Day było trudne, przy czym te pierwsze często trwały co najmniej trzy dni i wciąż rosną co roku.
„Myślę, że w Czarny piątek ludzie przychodzą trochę wcześniej, a ich prezenty świąteczne są sortowane” – powiedział.
„Myślę, że wyprzedaże po świętach Bożego Narodzenia / Boxing Day są bardziej dla nich niż dla innych ludzi.
„Trudno powiedzieć, ponieważ wielu sprzedawców detalicznych przedłużyło Czarny piątek, a niektórzy detaliści robią cały listopad i tym podobne rzeczy, więc posiadanie Czarnego piątku jako codziennej sprzedaży nie ma już znaczenia”.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”