Dominique Woźniak, dyrektor generalny Rajpola, powiedział, że wolumeny są stabilne, a jakość wysoka, a firma zdywersyfikowała w tym roku także swoją ofertę produktową.
Jak wyglądał sezon na jabłka w Polsce i Twojej firmie Rajpol tej jesieni?
Dominik Woźniak: Ogółem nowe zbiory jabłek w Polsce są o około 11 proc. niższe niż w roku ubiegłym. Niemniej jednak spodziewamy się takiego samego poziomu jak w 2022 roku w Rajpolu i ogólna jakość jest bardzo dobra, dlatego przyszły sezon oceniamy jako obiecujący.
Czekam z niecierpliwością na dobry sezon na jabłka. Warto podkreślić, że polscy producenci jabłek jednoczą się nie tylko po to, by promować polskie jabłka, ale także po to, by dostarczać produkty dobrej jakości. Polskie jabłka są dostępne na wielu rynkach, a ich wysoka jakość spełnia oczekiwania naszych klientów.
Gdzie znajdują się Twoje główne rynki eksportowe? Czy rozglądacie się za jakimiś nowymi lub rozwijającymi się rynkami?
DW: Rocznie produkujemy 70 000 ton owoców, z czego około 40 proc. trafia na eksport.
Naszym głównym rynkiem eksportowym jest Europa; Europa Środkowo-Wschodnia, Niemcy, kraje nordyckie, Hiszpania i Portugalia. Budujemy naszą sprzedaż zagraniczną, koncentrując się na Indiach, Ameryce Południowej i na Bliskim Wschodzie.
Czy zaszły jakieś zmiany w Waszym asortymencie?
DW: W Rajpolu stale pracujemy nad nowymi produktami. W tym roku wyhodowaliśmy m.in. polskiego arbuza wprowadzonego na lokalny rynek.
Wprowadziliśmy nową kategorię klubową Apple Bola i program ten będzie rozwijany w kolejnych latach. Oprócz szerokiej oferty świeżych owoców, wprowadziliśmy także na rynek markę suszonych owoców.
Jakie wyzwania stanęły przed Tobą w roku pełnym wyzwań dla nowej branży produkcyjnej?
DW: Oczywiście rosnące koszty energii, pracy i surowców mają wpływ na działalność gospodarczą. Kwestie te dotyczą organizacji we wszystkich sektorach. Dokładamy wszelkich starań, aby dostosować naszą działalność do stojących przed nami wyzwań.
Jakie nowe trendy wyróżniają się w tym roku?
DW: Najbardziej widocznym trendem jest to, że konsumenci końcowi stają się coraz bardziej ostrożni i wrażliwi na cenę, w związku z czym chcą przejść na produkty premium. W Rajpolu staramy się spełniać oczekiwania naszych klientów oferując dobre produkty w rozsądnych cenach.
Zbliża się owocowa atrakcja w Madrycie – na czym skupisz się podczas wydarzenia?
DW: Fruit Attraction 2023 to świetna okazja, aby spotkać się z naszymi obecnymi klientami i poznać potencjalnych klientów. Lubimy Bolę, nasze jabłko klubowe, które jest super słodkim i chrupiącym owocem.
„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”