Analityk Gartner szacuje, że do 2027 r. pojazdy elektryczne (EV) staną się tańsze w produkcji niż ich porównywalne odpowiedniki z silnikami spalinowymi, ale mogą prowadzić do droższych napraw i wyższych składek ubezpieczeniowych.
Gartner stwierdził w swoim raporcie, że wynika to z nowych i innowacyjnych metod produkcji pojazdów elektrycznych, takich jak zastosowanie technologii wytłaczania masowego, w ramach której deska podłogowa samochodu składa się tylko z dwóch części zamiast ze 171 różnych części. Najważniejsze trendy motoryzacyjne na rok 2024 raport.
Zmniejsza to znacznie czas i koszty budowy pojazdu, ponieważ eliminuje około 1600 spawów.
Baterie są również stosowane jako elementy konstrukcyjne pojazdów elektrycznych, a scentralizowana architektura zmniejsza złożoność wiązek przewodów, ponieważ wymagana jest mniejsza liczba elektronicznych jednostek sterujących (ECU). Producenci samochodów, tacy jak Mercedes-Benz i Volvo Group należąca do Geely, oferują usługi masowej transmisji strumieniowej. Gartner powiedział, że Toyota idzie o krok dalej, tworząc linie produkcyjne eliminujące przenośniki taśmowe, w których samochody poruszają się samodzielnie po liniach montażowych.
Gartner stwierdził, że wyżej wspomniane udoskonalenia procesu produkcyjnego doprowadzą do spadku kosztów produkcji pojazdów elektrycznych znacznie szybciej, niż początkowo oczekiwano.
Pedro Pacheco, badacz w firmie Gartner, powiedział, że jest to wynik chęci nowych producentów samochodów do znaczącego przedefiniowania status quo w produkcji samochodów. Może to powodować problemy w przypadku znanych marek samochodów.
„Wprowadzili nowe innowacje, które upraszczają koszty produkcji, takie jak scentralizowana architektura pojazdu lub wprowadzenie przekładni masowej, która pomaga obniżyć koszty produkcji i czas montażu, których dotychczasowi producenci samochodów nie mieli możliwości zastosować, aby przetrwać” – powiedział Pacheco.
W porównaniu z BMW, Mercedes-Benz i Volvo koszty sprzedanych towarów (COGS) nowicjusza Tesli są znacznie niższe i wyniosą 36 300 USD w roku finansowym 2023, przy średniej ważonej konkurencji wynoszącej 46 521 USD. Chińskie firmy, które szybko wdrażają nowe technologie i korzystają z ogromnego rynku krajowego oraz zachęt rządowych, zwiększą presję konkurencyjną.
Ceny baterii również wykazują tendencję spadkową i oczekuje się, że do końca tego roku spadną prawie o połowę. Wygląda na to, że giganci chińscy producenci akumulatorów, Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) i Biyadi (BYD), którzy posiadają prawie dwie trzecie rynku, znacznie obniżą koszty modułów litowo-jonowych, co może doprowadzić do tańszych pojazdów elektrycznych.
Litowo-jonowa #baterie W przypadku CATL i BYD spadła ona do 56 dolarów/kWh. 🔋
„W tej chwili jest to rozmiar VDA #LFPkomórki Sprzedaje za mniej niż 0,5 CNY/godzinę [USD $69.53/kWh]. Wiceprezes Leapmotor Cao Li powiedział niedawno w wywiadzie, że koszt zakupu przez firmę ogniw LFP spadł… https://t.co/QasXsLvqtJ
– Tony Seba (@tonyseba) 20 stycznia 2024 r
Pojazdy elektryczne są tańsze w naprawie
W pewnym sensie nowe metody produkcji pojazdów elektrycznych mogą obniżyć ceny detaliczne, ale kosztem znacznie wyższych kosztów napraw i powiązanych składek ubezpieczeniowych.
Gartner zauważył, że w razie wypadku samochodowego może zaistnieć konieczność całkowitej wymiany masywnych desek podłogowych. Gartner twierdzi, że w przeciwieństwie do tradycyjnych spawanych płyt podłogowych samochodów, pojazdów gigacast nie można naprawiać poprzez rozciąganie ich konstrukcji z powrotem do pierwotnego kształtu.
Akumulatory wchodzące w skład karoserii pojazdów również mogą powodować bóle głowy w procesie naprawy. „… Uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie ogniwa może łatwo doprowadzić do wymiany całego akumulatora, co jest również bardzo kosztowne.”
To z kolei może mieć poważne konsekwencje, takie jak zmniejszenie atrakcyjności pojazdu pod względem całkowitego kosztu posiadania, wyższe składki ubezpieczeniowe, a nawet zwiększone całkowite odpisy, gdy koszty naprawy przekraczają całkowitą wartość rezydualną.
Rozwój samochodów elektrycznych w przyszłości ulegnie spowolnieniu
Gartner szacuje, że rozpowszechnianie się samochodów elektrycznych na rynku w tym roku będzie kontynuowane, ale spowolni w porównaniu z 2023 r. dzięki zachętom rządowym, takim jak te zapewnione przez Nową Zelandię. Zniżka na czyste samochody Są usuwane. W Nowej Zelandii rejestracje nowych pojazdów elektrycznych prawie ustały w styczniu i lutym tego roku, czyli w pierwszych dwóch miesiącach bez wsparcia rządu.
Gartner stwierdził, że może to doprowadzić do upadku niektórych start-upów zajmujących się pojazdami elektrycznymi, które mają trudności z opracowaniem konkurencyjnych pojazdów.
Gartner opisuje tę fazę jako nowy etap dla pojazdów elektrycznych, ale dodał, że na rynku wciąż pozostaje wiele możliwości dla producentów samochodów, które przetrwają.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”