Herald Business Traveller na pokładzie portugalskiego lotu czarterowego Air New Zealand. Wideo / Grant Bradley
Związek stewardes powiedział, że był rozczarowany posunięciami Air New Zealand, by czarterować zagraniczny samolot, zamiast przenosić niektórych byłych pracowników.
Linia lotnicza powiedziała dziś, że rozmawia o Wit.
czynsz” — gdzie płacisz za samolot, załogę i inne koszty — aby zapewnić wsparcie w przypadku braku personelu w okresie letnim. Zadzwoni w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Anuluje również i zmieni harmonogram około 1,5 procent swoich lotów w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, co, jak mówi, jest proaktywnym krokiem w celu uniknięcia anulowania usług w okresie zbliżonym do czasu zarezerwowanego przez pasażerów na podróż.
Odpowiada to około 10 z 500 usług krajowych i jednemu na 65 lotów międzynarodowych dziennie, czyli około 100 000 pasażerów z około 11 milionów przewożonych rocznie. Obecnie kontaktujemy się z klientami, których to dotyczy.
Dyrektor generalny Greg Foran powiedział: „Współczuję klientom. Ale myślę, że o wiele lepiej jest być z góry, niż zajmować się odwołaniem czyjegoś lotu na 24 godziny przed odlotem”.
Craig Featherby, prezes Nowozelandzkiego Stowarzyszenia Attendants, powiedział: „Jesteśmy rozczarowani, że wybrali tę trasę. Dwa dni temu skonsultowano się ze wszystkimi związkami w sprawie możliwości przybycia zagranicznej linii lotniczej do Nowej Zelandii. Ale nie byliśmy. Powiedziano nam, że to z powodu choroby, prądu. Powiedziano nam, że to z powodu ogólnego braku personelu.
Powiedział, że długodystansowy personel pokładowy reprezentowany przez jego związek zaczął od płac minimalnych – coś, co jest obecnie analizowane w negocjacjach z linią lotniczą.
„Air New Zealand obecnie pracuje nad tą ogromną rekrutacją, aby pozyskać coraz więcej pracowników, ale niestety Air New Zealand również płaci mniej za role związane z bezpieczeństwem – stewardesy”.
Niektórzy pracownicy zostali zwabieni do innych linii lotniczych, które płacą więcej.
Podwyżki płac w celu zatrzymania pracowników będą „niewielkie” z powodu kosztów dzierżawy pełnego zakresu usług, które w okresie letnim mogą sięgać dziesiątek milionów dolarów. Konkurencja ze strony innych linii lotniczych, którym brakuje przepustowości, spowoduje wzrost kosztów wynajmu.
W latach 2017-18 Air New Zealand, która miała wówczas problemy z silnikami Dreamlinera, zleciła portugalskiemu operatorowi Hi Fly obsługę niektórych swoich tras międzynarodowych, otrzymując mieszane recenzje od pasażerów.
„Gdybyś był teraz udziałowcem Air New Zealand, powiedziałbyś, dlaczego wydajesz tak dużo pieniędzy na przybycie zagranicznej linii lotniczej, kiedy musisz teraz płacić swoim ludziom więcej niż teraz? Możemy wspólnie rozwiązać ten problem ze związkami. ”
Linia lotnicza jest w 51 procentach własnością podatników i otrzymała ponad 2 miliardy dolarów wsparcia rządowego podczas pandemii.
Featherby powiedział, że Hi Fly był świetny w tym, co robił, ale kiedy pasażerowie rezerwowali w Air New Zealand, spodziewali się latać tą linią, a nie zagranicznymi liniami lotniczymi.
Powiedział, że istnieje pula zwolnionych pracowników, których można by ponownie zatrudnić i którzy potrzebowaliby minimalnego szkolenia, tylko kursu przypominającego. Niektórzy, którzy się skontaktowali Ogłasza Powiedział w zeszłym miesiącu, że mieli wzorowe zapisy i byli zdumieni i zaskoczeni ich niepożądanym powrotem.
Podczas gdy linia lotnicza twierdzi, że niektórzy byli pracownicy pozostali poza księgami po uważnej ocenie swoich wcześniejszych wyników, Fetherby powiedział, że nadszedł czas, aby zarobić na tej grupie.
„Rozumiemy, że mogą wybrać, kogo sprowadzą z powrotem. Ale jeśli firma jest zdesperowana i chce uruchomić samoloty, musi je zabrać z powrotem i umieścić na czasowej umowie na trzy miesiące i zobaczyć, jak iść.”
Andrew Redling, prezes Stowarzyszenia Pilotów Air New Zealand, powiedział, że jego organizacja zwróciła się do Air New Zealand o zapewnienie o zmniejszeniu przepustowości i możliwości całkowitego wydzierżawienia usługi.
Rozmawialiśmy z prezesem [Foran] W odniesieniu do tej decyzji podkreślono, że piloci z Nowej Zelandii będą nadal szkoleni do latania w tym okresie. Jednak nadal będziemy uważnie monitorować tę sytuację, zwłaszcza w okresie poprzedzającym okres świąteczny.
Szef działu lotniczego Savage powiedział, że linia lotnicza poinformowała jego związek pod koniec wtorku o bieżących problemach kadrowych i możliwości leasingu samolotu z powodu braku wyszkolonego personelu pokładowego w okresie letnim.
„Decyzja linii lotniczych o ograniczeniu lotów, aby nadążyć za sytuacją wewnętrzną, jest logiczna” – powiedział. „Pracownicy pierwszej linii to ci, którzy radzą sobie z zakłóceniami w momencie ich wystąpienia, więc realistyczna ocena przepustowości linii lotniczej teraz zmniejszy poziom zakłóceń podróżnych w przyszłości”.
Ale ogłoszenie to obecnie zwiększa presję na pracowników call center, którzy wysyłają zapytania pasażerów. „Centrum telefoniczne ma również za mało personelu, więc potrzeba nie tylko personelu pokładowego i pracowników lotniska”.
Szczegóły potencjalnej umowy najmu generalnego nie są jeszcze znane.
„Liderzy załogi są otwarci na współpracę z firmą, aby uniknąć outsourcingu, w tym tymczasowych zmian warunków w zamian za długoterminowe ulepszenia”, powiedział Savage.
Ten kompromis byłby postrzegany jako korzystna dla obu stron, gdyby udało się uniknąć szkód dla marki, które często występują, gdy pasażerowie zdają sobie sprawę, że zapłacili za lot liniami lotniczymi tylko po to, aby dostać się na pokład i znaleźć zewnętrzną załogę w samolocie czarterowym.
„Częścią ogólnego problemu z Air New Zealand są stawki płac, które były zbyt niskie przed pandemią, kiedy firma radziła sobie dobrze, a teraz są zbyt niskie, aby przyciągnąć wystarczającą liczbę pracowników na obecnym rynku pracy” – powiedział Savage.
Pojawiły się dodatkowe problemy z ponownym zatrudnieniem linii lotniczych.
„Niektórym pracownikom, którzy zostali zwolnieni z powodu pandemii, odmawia się ponownego zatrudnienia w oparciu o wcześniejsze wyniki. Jednak w niektórych przypadkach rejestry zatrudnienia firmy są błędne i jest wielu byłych pracowników na lotniskach i personelu pokładowego, którzy nadal nie mają wyraźne wskazanie, jakie dokładnie były problemy z wydajnością.
Savage powiedział, że był to gorący temat w rozmowach z firmą.
„Cieszymy się, że usprawniają proces ponownego zatrudnienia, aby umożliwić powrót większej liczby pracowników.
Teraz nadszedł czas, aby odzyskać doświadczoną załogę, która jest gotowa i chętna do przyłączenia się i wymaga minimalnego szkolenia.”
Co mówi linia lotnicza?
Foran powiedział, że linia lotnicza rozpoczęła prace nad swoim planem zmniejszenia przepustowości pod koniec lipcowej przerwy szkolnej, kiedy opóźnienia i odwołania lotów zakłóciły plany podróży nawet dla 60 000 pasażerów. Powiedział, że w dużej mierze winne są choroby personelu i zła pogoda.
„Powiedzieliśmy sobie: „Tak naprawdę nie chcemy rozciągać się do punktu, w którym klienci tracą pewność, że przewieziemy ich z punktu A do B, zwłaszcza na Boże Narodzenie, i chcemy mieć pewność, że będziemy wyglądać potem przez wspaniałą załogę Air New Zealand”.
Powiedział, że zmiany w harmonogramie dały linii lotniczej trochę swobody.
„Nie możemy zagwarantować, że nie będziemy mieć innych problemów, które pojawią się na naszej drodze, ale to przynajmniej zapewnia trochę wytchnienia, co naszym zdaniem jest słuszne”.
Linia lotnicza będzie miała teraz więcej załogi w pogotowiu, aby pokryć choroby pracowników lub inne zakłócenia.
Kiedy wybuchła pandemia, liczba pracowników Air New Zealand spadła o jedną trzecią z 12 500. Powiedział, że linia lotnicza ponownie zatrudniła 2000 pracowników, a w zeszłym miesiącu poinformowała, że ma kolejne 1100 wakatów, w tym personel pokładowy.
Foran powiedział, że linia lotnicza pozostawała w bliskim kontakcie z około 800 byłymi członkami personelu pokładowego, 75 procent zostało zatrudnionych ponownie, 8 procent nie chciało wracać, a reszta chciała wrócić, ale nie została ponownie zatrudniona.
„Ci ludzie mają możliwość ponownego złożenia wniosku, ale na podstawie przeprowadzonej przez nas oceny wydajności nie są już na pierwszym miejscu. Myślę, że jest to absolutnie właściwa decyzja, ponieważ staramy się ponownie uruchamiać lepiej niż kiedykolwiek”.
Powiedział, że linia lotnicza nie podjęła żadnej decyzji w sprawie kompleksowej wypożyczalni, ale ma dokumentację dotyczącą korzystania z Hi Fly cztery lata temu.
„Mamy informacje zwrotne na temat doświadczeń klientów, a podczas naszych rozmów ze związkami zawodowymi uważamy, że mądrze byłoby, abyśmy rozważyli stworzenie nieco większej liczby ubezpieczeń, szczególnie od listopada, a posiadanie kompleksowej umowy najmu ma sens”.
Air New Zealand wyjmuje z magazynu samoloty 777-300, mimo że ich ośmioosobowa flota 777-200 nie wróciła.
Foran powiedział, że firma przygotowała obszerną prognozę popytu na akcje i zadłużenia na początku tego roku, ale od tego czasu jest zaskoczony siłą ożywienia w sektorze lotniczym.
„Chciałbym być lepszy w przewidywaniu, ale zrobiliśmy co w naszej mocy, a on wrócił szybciej niż myśleliśmy i jesteśmy z tego zadowoleni” – powiedział.
Każdego tygodnia dziesiątki pracowników przechodziło szkolenie, ale wystarczyło, że problem Covid wśród trenerów to zakłócił.
„Z perspektywy czasu każdy może powiedzieć:„ Mogliśmy to zrobić i mogliśmy to zrobić ”.
Powiedział, że jest dumny z postępów w płacach, ale nie omawiał szczegółów.
„Istnieją 34 zbiorowe układy pracy, myślę, że zrealizowaliśmy 12 z nich. Ale jestem bardzo zadowolony, że Air New Zealand stosuje właściwe podejście do naszych pracowników”.
Foran powiedział, że nie sądzi, aby zmniejszenie mocy produkcyjnych prawdopodobnie wpłynęło na ceny.
„Mówisz o 100 000 z 11 milionów. Możesz wyjść i nadal kupować dużo miejsc”.
Porady dla podróżnych:
Co mam zrobić, jeśli mój lot ulegnie zmianie z powodu tych zmian w rozkładzie jazdy?
• Jeśli Twój lot krajowy ulegnie zmianie i nie otrzymasz lotu tego samego dnia, będziesz mógł poprosić o zmianę online w zakładce Zarządzaj moją rezerwacją, zapisać się na kredyt lub zażądać zwrotu pieniędzy.
• Jeśli Twój lot międzynarodowy ulegnie zmianie i nie otrzymasz lotu tego samego dnia lub dnia po którejkolwiek stronie pierwotnej rezerwacji, będziesz mógł poprosić o zmianę online w zakładce Zarządzaj moją rezerwacją, zapisać się do kredytu lub poprosić o zwrot.
• Jeśli dokonałeś rezerwacji za pośrednictwem biura podróży, będziesz musiał skontaktować się z nim, jeśli potrzebne będą zmiany, lub poprosić o zwrot pieniędzy, jeśli się kwalifikujesz.
Kiedy możesz otrzymać zwrot pieniędzy?
• W przypadku innych kontrolowanych zdarzeń, takich jak choroba pracownika lub wymagania inżynieryjne lub operacyjne, zwrot kosztów może być również możliwy, gdy Air New Zealand nie jest w stanie zapewnić alternatywnego lotu w powyższych ramach czasowych.
• W przypadku zakłóceń poza kontrolą linii lotniczych (takich jak pogoda), gdy oferowany lot alternatywny nie jest odpowiedni, klienci mogą zapisać się na kredyt lub, jeśli kupią bilet zwrotny, będą mieli prawo do zwrotu pieniędzy lub gdy zwrot jest wymagany zgodnie z obowiązującym prawodawstwo .
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”