W III kwartale 2021 r. wielkość powierzchni handlowej w Polsce wzrosła o 81 100 mkw.
Według danych firmy Cushman & Wakefield łącznie 92,5 tys.
Podobnie jak w poprzednich kwartałach 2021 roku, na trzy miesiące do końca września na polskim rynku dominowały nowe punkty handlowe i małe parki handlowe. Czołowi gracze rynkowi detaliści z branży budowlanej i meblarskiej nadal rozbudowywali swoje sieci. Nowe sklepy zostały otwarte w Bycos Agada Mப்ble, Castroma (w budynku opuszczonym przez Tesco) w Aury, Leroy Merlin w Gudno i Bytcos (w dawnym budynku Tesco). Największym ukończeniem w branży centrów handlowych jest rozbudowa o 15 000 metrów kwadratowych Focus Mall w Gilona Cora.
Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Consulting and Research w Cushman & Wakefield
Do końca trzeciego kwartału 2021 r. ponad 470 000 mkw. powierzchni handlowej jest w budowie z 40 projektów planowanych do rozdysponowania w latach 2021-2022. Przebudowa hipermarketu Tesco w Warszawie na nowe centrum remontowe Leroy Merlin o powierzchni 30 tys. mkw. ) Oraz budowę Centrum Galerii Andrychów (24 000 mkw.). W miastach liczących mniej niż 100 000 mieszkańców zostanie dostarczonych 60 procent rur rozwojowych. Ponad połowa wszystkich projektów planowanych do otwarcia w IV kwartale 2021 r. to małe parki handlowe, które są obecnie w budowie. Według statystyk z Polski (GUS) we wrześniu sprzedaż detaliczna nadal rosła przy stałym udziale e-commerce. Skorygowana o inflację sprzedaż detaliczna wzrosła o 5,1 proc. rok do roku, w porównaniu z 2,5-procentowym wzrostem we wrześniu 2021 r. i wrześniu 2020 r. Jednak sprzedaż detaliczna spadła o 2,4 procent w sierpniu 2021 roku. Sprzedaż hurtowa detaliczna za pierwsze trzy kwartały 2021 r. Jest to wzrost o 7,3 proc. rok do roku w porównaniu do 3,1 proc. spadku w 2020 roku. W trzecim kwartale 2021 roku w centrach handlowych i parkach handlowych odnotowano średnio 365 000 odwiedzających miesięcznie, w porównaniu z zaledwie 6 procentami w 2019 roku. Styczeń-wrzesień 2021 r. spadł o 23 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. i wzrósł o 14 proc. w 2020 r. Spadł średnio o ponad 26 procent w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku. Dane o obrotach w centrach handlowych pokazują, że sprzedaż detaliczna w sierpniu 2021 r. wzrosła o 7 proc. rok do roku, ale w 2019 r. spadła w tym samym miesiącu zaledwie o 3 proc. Średnie obroty za styczeń-sierpień 2021 wzrosły o 3 proc. Rok wcześniej, ale w 2019 spadł o 30 proc. Jednak w porównaniu do miesięcy, w których centra handlowe mogły działać bez ograniczeń, przychody spadły średnio tylko o 9 proc.
Przed epidemią wskaźnik infiltracji handlu detalicznego online (udział w całkowitej sprzedaży detalicznej) w Polsce wynosił około 5-6 proc. Ze względu na ciągłe ograniczenia handlowe i tygodniowy zakaz handlu stacjonarnego, handel elektroniczny jest jedyną drogą dostaw dostępną dla wielu detalistów. Stawki za sprzedaż detaliczną w Polsce osiągnęły najwyższy poziom 11,9 proc. w kwietniu 2020 r., 11,4 proc. w listopadzie 2020 r. i 10,8 proc. w kwietniu 2021 r. Jednak w miarę złagodzenia ograniczeń w centrach handlowych, sklepy stacjonarne dla konsumentów
Beta Kokeli jest szefem agencji handlowej na Polskę w Cushman & Wakefield.
„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”