Brytyjska marka Parcours i belgijski producent przekładni w piaście Classified wprowadzili na rynek pierwsze tylne koło z pełną tarczą, które zawiera dwubiegową przekładnię w piaście. Układ napędowy zastępuje przednią i podwójną tarczę, zapewniając korzyści aerodynamiczne. Pozwala także rowerzystom na użycie większego łańcucha i zębatek w celu zwiększenia wydajności układu napędowego.
Nowe koło tarczowe Parcours Classified Powershift wykorzystuje właściwości aerodynamiczne Koło Parcours Disc2wprowadzony na rynek w październiku 2022 r. W momencie wprowadzenia na rynek Parcours twierdził, że to koło ważyło 1240 gramów, przystosowane do zastosowania bezdętkowego, a jego wewnętrzna szerokość obręczy 22,5 mm czyniła je największym obecnie dostępnym kołem tarczowym.
To część gamy kół marki #thinkwider, zaprojektowanych do jazdy na oponach 28 mm, chociaż testy wykazały, że nie ma wpływu na aerodynamikę po zamontowaniu opony 30 mm. Parcours twierdzi, że jego testy wykazały również, że jego koło tarczowe nie wpływa na obsługę koła szprychowego.
Parcours współpracował również z Classified w celu włączenia piasty znamionowej do innych projektów kół tylnych, w tym kół Ronde, Strade i Alta, ale jest to pierwsze koło tarczowe oferowane z piastą znamionową.
Szeroki zakres przełożeń z pojedynczą tarczą
Znamionowy układ napędowy to wewnętrzna piasta z przekładnią tylko z dwoma prędkościami, z przełożeniami naśladującymi konwencjonalną podwójną tarczę. Zmiana biegów odbywa się bezprzewodowo za pośrednictwem lewej dźwigni zmiany biegów, która przesyła sygnał do osi znamionowej w celu zainicjowania zmiany biegów.
W przeciwieństwie do przerzutki przedniej, w przypadku której kierowca musi się rozluźnić podczas inicjowania zmiany przełożenia, oś znamionowa może pracować pod obciążeniem do 1000 W, ponieważ wykorzystywane przez nią przekładnie planetarne są zawsze włączone. Classified mówi, że zmiana biegów zajmuje zaledwie 150 milisekund, co również zapewnia szybszą zmianę biegów niż bieg do przodu.
W połączeniu z 11- lub 12-biegowymi kasetami Classified, przerzutka w piaście zapewnia rowerzystom rozpiętość przełożeń i przełożeń dla podwójnego mechanizmu korbowego w konfiguracji z pojedynczą tarczą.
Rated twierdzi, że jego system jest prawie tak lekki jak tradycyjna podwójna tarcza, ponieważ eliminuje pojedynczą tarczę i przednią przerzutkę. Pojedyncza tarcza jest również potencjalnie bardziej aerodynamiczna niż podwójny mechanizm korbowy i przerzutka przednia, ponieważ zmniejsza powierzchnię czołową i umożliwia płynniejszy przepływ powietrza. Uważamy, że pojedynczy przełącznik pętli pozwala zaoszczędzić około 4 watów.
Classified mówi, że bez przedniej przerzutki rowerzyści mogą również używać większego łańcucha z łańcuchem działającym na większych tylnych zębatkach, co zmniejsza kąt, pod jakim ogniwa łańcucha muszą być przegubowe i zmniejsza siłę działającą na tylne koło i łożyska korby, a także pozwalając na prostszą i bardziej wydajną linię łańcucha.
Skierowane do triathlonistów i kontrolerów czasu, nowe koło prawdopodobnie będzie popularne na torach tocznych, gdzie oferowany dodatkowy zakres przełożeń jest plusem. Widzieliśmy już nowe koło tarczowe w akcji podczas European PTO Open i Mistrzostw Świata w Triathlonie Długodystansowym na Ibizie w maju, z udziałem Ruth Astle i Kyle’a Smitha, którzy używali nowego koła w drodze do zakładania nóg roweru na to. Podbijaj pola światowej klasy.
Koło Classified Parcours Disc2 kosztuje 1099 GBP / 1449 USD / 1429 EUR, do którego należy dodać układ napędowy Classified, który kosztuje 1299 EUR. Więcej informacji na stronie Parcours.