Automobile Association twierdzi, że olej napędowy jest droższy od benzyny premium po raz pierwszy od dziesięcioleci.
AA Główny Doradca ds. Polityki Terry Collins powiedział, że w latach monitorowania cen paliw „nigdy wcześniej nie widział czegoś takiego”.
Według strony internetowej Gaspy śledzącej ceny paliwa, olej napędowy kosztował 2,47 USD, a 95-oktanowy 2,76 USD.
Ale kiedy dodasz RUC, olej napędowy jest droższy niż benzyna wysokiej jakości. Collins powiedział, że RUC jest podatkiem płaconym przez kierowców pojazdów z silnikiem diesla, a nie podatkiem paliwowym przy dystrybutorze.
Czytaj więcej:
* Ceny oleju napędowego wzrosły, gdy Rosja nałożyła sankcje na dostawy ropy
* Kierowcy płacą 15 centów za litr więcej niż powinni za wysokooktanową benzynę: AA
* Skok na pompę: rząd ma niewielką kontrolę, ponieważ cena benzyny przekracza 3 dolary za litr
Nawet uwzględnianie 36% rządowa redukcja RUC Powiedział, że aby pomóc w utrzymaniu kosztów utrzymania, olej napędowy jest nadal droższy.
Tradycyjnie olej napędowy był tańszy niż benzyna, ponieważ podatek stosowany w tamtym czasie był tylko w RUC, ale międzynarodowy niedobór oleju napędowego spowodował wzrost kosztów produktu, powiedział.
Collins powiedział, że przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 10 litrów na 100 kilometrów plus 4,90 USD za obniżony RUC, koszt oleju napędowego wyniósł 29,60 USD na 100 km.
Na tym samym dystansie benzyna premium kosztowała 27,90 USD, prawie o dwa dolary taniej niż olej napędowy.
Podczas gdy ceny benzyny i oleju napędowego spadły potem Pytania od rządu o zyski spółki paliwowej Powiedział, że marże nie spadły tak bardzo ani tak szybko jak w przypadku diesli z powodu napięć w łańcuchu dostaw i wyższych cen rafinacji.
Powiedział, że jeśli cena oleju napędowego pozostanie wyższa, skutki mogą być znaczące.
„Do transportu wszystkich naszych towarów używamy oleju napędowego, który jest ważnym paliwem dla łańcucha logistycznego i jest używany do zasilania ciągników, kombajnów, ciężarówek i pojazdów dostawczych. Zawsze, gdy koszty transportu będą wyższe, przełoży się to na wzrost presja inflacyjna na inne towary” – powiedział Collins.
Powiedział, że wraz z wejściem na półkulę północną sezonu żniw, rosyjskimi sankcjami, które wywierają większą presję na ceny ropy, a koszty rafinacji nadal rosną, cena oleju napędowego może nie spaść w najbliższym czasie.
Diesel jest często brany pod uwagę, gdy przeciętny człowiek bierze pod uwagę cenę na dystrybutorze, powiedział Brad Olsen, główny ekonomista Infometrics, ale jego koszt może mieć nieproporcjonalny wpływ na gospodarkę ze względu na jego zastosowanie w dużych gałęziach przemysłu.
Powiedział, że ceny oleju napędowego pozostają wysokie ze względu na wyższe marże rafineryjne.
Na całym świecie istnieje presja i popyt na paliwa ciężkie. W czasie, gdy myśleliśmy, że napięcia w łańcuchu dostaw przesuwają się w lepsze miejsce, ten gwałtowny skok marż rafineryjnych w ostatnich miesiącach był nieoczekiwany” – powiedział Olsen.
Powiedział, że podczas gdy cena ropy naftowej spadła, koszt rafinerii oleju napędowego pozostaje wysoki.
Ale w dłuższej perspektywie, jeśli cena ropy naftowej będzie nadal spadać, oczekuje się, że ceny oleju napędowego również pójdą, powiedział.