Obywatelka Malezji Jessica Chong musiała czekać cztery miesiące, aż INZ przeprowadzi kontrolę w sprawie pracy w celu rozpatrzenia jej wizy pracowniczej. Zdjęcie/Dean Purcell
Hospitality NZ twierdzi, że duże opóźnienia ze strony Immigration New Zealand (INZ) w przeprowadzaniu kontroli stanowisk pracy pod kątem wniosków o wizę pracowniczą mają wpływ na branżę hotelarską oraz stwarzają wyzwania i presję na firmy zatrudniające imigrantów.
Jedna z wnioskodawczyń musiała czekać cztery miesiące, aż INZ przeprowadzi kontrolę zawodową, co było niezbędne do uzyskania wizy pracowniczej, jednak straciła pracę, ponieważ potencjalny pracodawca nie był w stanie obsadzić jej stanowiska.
Jessica Chung przyjechała do Nowej Zelandii w 2020 roku i studiowała w Instytucie Technologii Manukau.
Po ukończeniu sześciomiesięcznego szkolenia otrzymała wizę turystyczną na pobyt do ukończenia studiów.
W tym czasie była stewardessa Malaysia Airlines dostała pracę jako barista w kawiarni znajdującej się na międzynarodowym lotnisku w Auckland.
Firma była zatwierdzonym pracodawcą przez Immigration New Zealand i 21 sierpnia ubiegłego roku przeprowadziła kontrolę pracy w ramach procesu wizowego w ramach programu Approved Employer Work Visa Scheme.
Program został wprowadzony w październiku 2022 r. i ma na celu przyspieszenie składania wniosków o wizę pracowniczą dla wymaganych firm zatrudniających pracowników migrujących, ale obecnie jest poddawany przeglądowi.
Przegląd Chung zakończył się tuż przed Bożym Narodzeniem – cztery miesiące po złożeniu aplikacji – ale kiedy skontaktowała się ze swoim potencjalnym pracodawcą, powiedziano jej, że zatrudnili już kogoś innego.
„Opóźnienia w sprawdzaniu ofert pracy z pewnością wpływają na branżę hotelarską, stanowiąc ciągłe wyzwania dla wielu pracodawców” – powiedział Steve Armitage, dyrektor generalny Hospitality NZ.
„Regularnie słyszymy od naszych członków, że opóźnienia w administracji imigracyjnej Nowej Zelandii wywierają presję na firmy zatrudniające imigrantów”.
„Zbyt długo utrzymywaliśmy to stanowisko do czasu zakończenia procesu wizowego” – powiedziano Chungowi w wiadomości z kawiarni. „Niestety jest już trochę za późno”.
Firma poinformowała ją, że zostali już w pełni zatrudnieni, ponieważ w grudniu otwarto nową kawiarnię, w której Chung miał pracować.
INZ przyznało, że rozpatrzenie większości wniosków trwa obecnie dłużej niż docelowe 10 dni.
Dyrektor operacyjny INZ (centrum/południe) Dominic Ford powiedział, że ze względu na prywatność agencja nie jest w stanie skomentować prośby pracodawcy o weryfikację stanowiska pracy.
„Doceniamy trudną sytuację, w jakiej znajduje się pani Chung” – powiedział Ford.
Potwierdził, że Chung przebywał w Nowej Zelandii na podstawie wizy turystycznej, która wygasła 10 października, a następnie uzyskał zgodę na wydanie kolejnej wizy turystycznej ważnej do 21 lutego.
Ford poinformował, że INZ wprowadziło ostatnio zmiany w swoim podejściu do wyceny.
„Składamy coraz więcej próśb, aby uzyskać więcej informacji od pracodawców, aby upewnić się, że obecnie istnieją wolne stanowiska pracy, że są one prawdziwe i czy pracodawcy mogą wspierać imigrantów, których planują zatrudnić” – powiedział.
„W rezultacie obserwujemy wydłużenie czasu przetwarzania etapów certyfikacji pracodawcy i weryfikacji stanowiska pracy dla kategorii AEWV. Rozpatrzenie większości wniosków trwa obecnie dłużej niż 10 dni.
Pracodawcy powinni przeznaczyć co najmniej sześć tygodni na ubieganie się o certyfikat i sześć tygodni na ubieganie się o weryfikację pracy w bieżących terminach przetwarzania, powiedział Ford.
„Pracujemy nad tym, aby je ulepszyć”.
Armitage stwierdził, że nieprzestrzeganie przez INZ terminów podanych na ich stronach internetowych zwiększyło frustrację i niepewność wśród wnioskodawców i firm.
„Dobrzy pracownicy oczekujący na wizy nie są zdolni do pracy i nie ma pewności, czy i kiedy otrzymają wizy” – powiedział. „Chociaż pracodawcy sympatyzują z tą sytuacją, muszą znaleźć pracowników, którzy mogliby obsadzić wolne stanowiska gdzie indziej”.
Aby mieć pewność, że Nowozelandczycy nie zostaną pominięci w poszukiwaniu pracy, wprowadzono kontrole stanowisk pracy, a firmy mogą ubiegać się o weryfikację zatrudnienia, jeśli pracodawca jest zatwierdzony przez Immigration New Zealand.
„Doceniamy fakt, że opracowanie każdego etapu klasy AEWV wymaga trochę czasu” – powiedział Armitage.
„Frupcja polega na tym, że niedociągnięcia w programie AEWV, który obowiązuje już od 18 miesięcy, w dalszym ciągu występują na szkodę przedsiębiorstw i migrantów”.
Chung stwierdziła, że opóźnienie spowodowało „poważne zakłócenia” w jej życiu i postawiło ją w niepewnej sytuacji.
„Uważam, że to niesprawiedliwe, bo zrobiłam wszystko, czego wymagała INZ, a oni opóźnili weryfikację stanowiska pracy do tego stopnia, że straciłam pracę” – powiedziała.
„Opóźnienie INZ postawiło moje życie w zawieszeniu”.
Chung stwierdziła, że utrzymuje się ze swoich oszczędności, a w oczekiwaniu na rozpoczęcie pracy wydała dużą kwotę na czynsz i inne wydatki na życie.
„Teraz nie będę miała żadnych dochodów, a zaledwie kilka tygodni do wygaśnięcia mojej wizy turystycznej nie będę miała czasu na szukanie innej pracy” – powiedziała.
„Ta niepewność powoduje ogromny stres i niepokój”.
Ford stwierdził, że Chung powinna zajrzeć na stronę internetową INZ, aby sprawdzić, czy kwalifikuje się do otrzymania kolejnej wizy umożliwiającej pozostanie w Nowej Zelandii po wygaśnięciu aktualnej wizy.
Na dzień 15 stycznia 2024 r. łączna liczba weryfikacji stanowisk pracy zrealizowanych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia wyniosła 38 547. Średni czas przetwarzania wynosił sześć dni w tygodniu.